۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۲۸

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان:

میقات الرضا قوچان نیازمند اعتبارات زیارت است

میقات الرضا قوچان نیازمند اعتبارات زیارت است

قوچان- رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: میقات الرضا قوچان یکی از پروژه‌های عمرانی این شهر است که سال‌ها به طول انجامیده و برای اتمام آن نیازمند اعتبارات زیارت استانداری هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین‌خانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف اظهار کرد: باید وقف بر اساس نیازهای روز جامعه همچون مسائل فرهنگی، اجتماعی، ازدواج، فرزند آوری و … انجام‌شده و مردم به این سمت هدایت شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان وقف را دارای آثار مختلف اجتماعی و اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: وجود ۴۳۰ مغازه تجاری موقوفه در این شهرستان به معنای آن است که ۴۳۰ نفر اشتغال ایجادشده است پس وقف در حوزه اقتصاد و تولید ثروت نیز اثرگذاری مستقیمی دارد.

وی بابیان اینکه مدیریت بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات قرآنی و مدیریت موقوفات ۳ رسالت مهم اوقاف و امور خیریه به شمار می‌آید، افزود: ۳۰ امامزاده و بقعه متبرکه در این شهرستان وجود دارد که هیئت‌امنای آن‌ها توسط مردم انتخاب‌شده و اوقاف وظیفه نظارت به عملکرد آن‌ها دارد.

خانی از شناسایی یک هزار و ۶۷۵ موقوفه و ۶ هزار و ۱۳۷ رقبه در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: نیات واقفین در این شهرستان عموماً به مسائل مذهبی همچون تعزیه و مراسم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان اختصاص دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان با تأکید بر اینکه سال گذشته ۱۲ مورد وقف جدید در این شهرستان به ثبت رسیده که مجموع ارزش ریالی آن‌ها به ۸ میلیارد تومان می‌رسد گفت: عموم نیت وقف‌های جدید با انجام مشاوره‌های مختلف به سمت مسائل عمومی و عام‌المنفعه رفته و باید مردم را به انجام وقف با نیت‌های جدید سوق داد.

وی بابیان اینکه ۵۰۰ قرآن آموز و ۲۰ مربی با محوریت امام‌زاده‌ها در این شهرستان تربیت‌شده است، گفت: طرح قرار دوازدهم به نیت امام زمان از محل موقوفات در سطح شهرستان اجرا می‌شود که هرماه تعدادی بسته معیشتی به ارزش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تهیه و میان نیازمندان توزیع می‌شود و تاکنون ۵۰۰ بسته در این طرح توزیع‌شده است.

خانی با اشاره به اینکه طرح شمیم خدمت باهدف توانمندسازی افراد نیازمند با شرط برگزاری و استقرار در بقاع متبرکه در حال انجام است، گفت: در این طرح تاکنون برای ۱۰۰ نفر پرونده تشکیل‌شده و آموزش‌های لازم در زمینه‌های صنایع‌دستی و هنری به هنرجویان داده می‌شود تا پس از یادگیری با اعطای تسهیلات کم‌بهره در محل بقاع متبرکه مشغول فعالیت تولیدی شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت ۲ باب مغازه، سکوی استراحت و آسفالت پارکینگ در امام‌زاده جلیل این شهرستان به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان، افزود: در مسجد اهل‌بیت نیز ساخت سرویس بهداشتی بااعتبار ۲ میلیارد تومان انجام شد.

وی ادامه داد: از پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف قوچان تعویض ضریح امام‌زاده فرخان به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان، برق‌کشی سلطان زیرابه به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان را نام برد.

خانی میقات الرضا را به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم این شهرستان یادکرد که سال‌ها از آغاز آن گذشته و هنوز به اتمام نرسیده است و یادآور شد: پیگیری‌ها برای اتمام این پروژه در سطح استان انجام‌شده است که نیازمند تأمین اعتبارات از محل اعتبارات زیارت استانداری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان اضافه کرد: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار برای پروژه میقات الرضا اعلام آمادگی کرده است و شهرداری آلماجق هم قصد دارد در راستای اتمام کار قسمتی از پروژه را بر عهده داشته باشد که نیازمند مجوزهای استانی در این زمینه هستیم.

وی با تأکید اینکه خوشبختانه در قوچان موقوفه خواری به معنای واقعی آن نداریم، تصریح کرد: تنها برای برخی از موقوفات مشاع مشکلاتی همچون در نظر نگرفتن سهم موقوفه وجود دارد که در حال حاضر با دستور دادستانی پیگیری آن‌ها نیز در دست اقدام است.

خانی بابیان اینکه مشکل اساسی در قوچان موقوفات در اختیار ادارات است، گفت: بزرگ‌ترین مطالبه از اداره آموزش پرورش قوچان است و با اداراتی همچون شهرداری، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان و ارشاد نیز چنین مشکلاتی داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان افزود: با دستور دادستانی اقدامات قانونی برای این اداره و به‌روزرسانی اجارات آن‌ها در دست اجراست و تنها برای انجمن حمایت از زندانیان در سال گذشته این به‌روزرسانی انجام‌شده است.

کد خبر 6230448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha