۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳:۴۸

در بروجرد؛

آئین شکرگزاری برداشت گندم و آغاز سال زراعی جدید برگزار شد

آئین شکرگزاری برداشت گندم و آغاز سال زراعی جدید برگزار شد

خرم‌آباد - آئین شکرگزاری برداشت گندم و آغاز سال زراعی جدید در شهرستان بروجرد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور استاندار لرستان، آئین شکرگزاری برداشت گندم و آغاز سال زراعی جدید در شهرستان بروجرد برگزار شد.

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در این آئین، اظهار داشت: شرط پایندگی نظام و کشور استقلال فکری و اقتصادی است که پایه آن در کشاورزی و تولید است.

وی با اشاره به تأکیدات امام (ره) و رهبر انقلاب مبنی بر امنیت غذایی، تصریح کرد: امنیت غذایی در گروه توسعه کشاورزی و ماندگاری جمعیت روستاییان به‌عنوان مولدین است.

ظرفیت افزایش سطح باغات انجیر معمولان به ۲۵۰۰ هکتار

استاندار لرستان به یکی از خطاهای راهبردی که در دهه‌های گذشته در امر کشاورزی کشور رخ داد اشاره کرد و گفت: آغاز سدسازی از پایین‌دست یکی از خطاهای راهبردی در دهه‌های گذشته بود که باعث عدم مدیریت بهتر منابع آب به‌ویژه در کشاورزی شده است.

شفقت، ادامه داد: اگر سدسازی از بالادست آغاز می‌شد هم مناطق بالادستی و هم پایین‌دستی از نعمت آب در کشاورزی به‌خوبی بهره‌مند می‌شدند.

وی افزود: بااین‌وجود هنوز دیر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و طراحی بهتر این نقیصه را جبران کرد.

استاندار لرستان به دستاوردهای مهم حوزه کشاورزی در لرستان اشاره کرد و گفت: باید دستاوردهای کشاورزان نمونه را در تولید به‌عنوان الگو به سایر کشاورزان و مردم معرفی شوند.

شفقت، نحوه مصرف آب در کشاورزی را از دیگر موارد مهم مدیریت و بهره‌وری بیش‌تر برشمرد و تصریح کرد: نحوه مصرف درست آب با محوریت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای می‌بایست برای کشاورزان تبیین شوند.

وی افزود: برای نمونه برخی مزارع به‌اشتباه غرقابی می‌شوند و دراین‌خصوص باید بازنگری شود.

استاندار لرستان همچنین به باغات انجیر لرستان در منطقه معمولان و پلدختر اشاره کرد و گفت: با مدیریت مصرف آب می‌توان این باغات را از هزار و ۲۰۰ هکتار به دو هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داد.

لزوم صادراتی کردن محصولات کشاورزی

شفقت، تبیین کشاورزی در بین دانش‌آموزان را یک اقدام بنیادی برای سال‌های آینده دانست و عنوان کرد: آموزش‌وپرورش باید زمینه بازدید دانش‌آموزان را به‌صورت متناوب از مزارع در دست تولید فراهم کند.

وی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان ما در زمینه کشاورزی به‌خوبی آموزش داده شوند جمعیت بیش‌تری از نسل آینده به کشاورزی گرایش پیدا خواهند کرد.

استاندار لرستان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد و تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی موظف است به‌صورت جدی برابر تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی مقاومت و جلوگیری کنند.

شفقت به فعالیت و پویایی کارگروه اقتصاد کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: جلسات این قرارگاه به‌صورت منظم برگزار و در آن تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به رفع مشکلات تولید کشاورزی و کمک به ماندگاری روستاییان مکلف شده‌اند.

وی بر صادراتی کردن محصولات کشاورزی استان تأکید کرد و افزود: قابلیت صادرات محصولات در نهایت استقلال اقتصادی به‌عنوان رکن اصلی مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارهای دشمنان ملت را به دنبال خواهد داشت.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جنگ امروز جنگ اقتصادی است و کشاورزان همان‌گونه که در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از خاک کشور تأثیرگذار بودند امروز با تولیدات کشاورزی در این جنگ کشور را به پیروزی خواهند رساند.

بنابراین گزارش، میانگین تولید گندم استان بین چهارتا پنج‌تن در هکتار آبی است، تولید گندم در استان لرستان طی دو سال اخیر چندبرابر گذشته ارتقا داشته است.

کد خبر 6230582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha