مهر بررسی کرد؛

پیام‌های قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از فلسطین

پیام‌های قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از فلسطین

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۲۴ کشور جهان، خواهان پایان حضور اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در قلمرو فلسطین شدند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رای قاطعانه اکثر کشورهای جهان به قطعنامه پیشنهادی فلسطین، نشان دهنده آن‌ است که همزمان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، کرانه باختری و لبنان، انزوای بین‌المللی تل آویو، روز به روز فراگیرتر می‌شود. اگر چه از منظر حقوق بین الملل، قطعنامه مزبور الزام‌آور نیست، اما نشان دهنده این واقعیت است که استراتژی موذیانه رژیم صهیونیستی برای معرفی خود به عنوان طرف مظلومِ نبرد، با شکست کامل مواجه شده و نظام بین الملل، این رژیم را اشغالگر و ظالم می‌داند.

در نشست روز چهارشنبه، قطعنامه ارائه شده توسط فلسطین با ۱۲۴ رأی مثبت در مقابل ۱۴ رأی منفی و ۴۳ رأی ممتنع تصویب شد و به این ترتیب فلسطین توانست زمینه‌های حقوقی ارزشمندی برای ملزم‌کردن رژیم صهیونیستی به اجرای قوانین بین‌المللی فراهم بیاورد.

قطعنامه مزبور، یک مهلت یک ساله در نظر گرفته تا ارتش رژیم صهیونیستی از قلمروهای فلسطینی خارج شود. اهمیت راهبردی این قطعنامه در این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده تا حضور اشغالگرانه در خاک فلسطین را به بهانه دفاع مشروع توجیه کند اما این خواسته‌ ظالمانه، عملا نقش بر آب شد. قطعنامه فلسطین که با حمایت جهانی روبرو شد، نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و بر این موضوع تاکید می‌کند که این اقدامات، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید کرده است.

قطعنامه روز چهارشنبه، در بستر حقوقی و تاریخی خود، به رأی مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری استناد کرده که در آن تأکید شده‌ که اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین از سال ۱۹۶۷ میلادی بدین سو، غیرقانونی است. ذکر این نکته نیز مهم است که بر اساس نظر رسمی بالاترین هیأت قضایی وابسته به سازمان ملل، رژیم صهیونیستی ملزم است هرچه زودتر به حضور غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد. یکی دیگر از ابعاد مهم و مثبت قطعنامه، درخواست از کشورهای جهان برای اتخاذ تدابیری با هدف تحریم اسرائیل و توقف صادرات سلاح به اراضی اشغالی است.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با صدور یک بیانیه از قطعنامه پایان اشغال فلسطین حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در این نشست، در ادامه حمایت‌های همیشگی خود از آرمان ملت مظلوم فلسطین و در راستای مقابله با سیاست‌های اشغالگرانه و تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، به قطعنامه رأی مثبت داد».

در این بیانیه همچنین آمده است: «جامعه جهانی می‌بایست رژیم اسرائیل را متعهد به اجازه دادن به تمامی فلسطینی‌های آواره برای بازگشت به سرزمین‌شان و بازگرداندن اموال آن‌ها، و نیز پرداخت غرامت به تمامی افراد آسیب‌دیده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، نماید. حمایت از این قطعنامه بدون تأثیر بر موضع ملی دیرینه و ثابت کشورمان در خصوص مسئله فلسطین است که شامل عدم به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل می شود».

نگاهی به لیست کوتاه حامیان صهیونیسم

طی چند سال گذشته، هر گاه قطعنامه‌ای در حمایت از فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده، همواره لابی صهیونیسم و آمریکا، به دنبال یارگیری بوده و با دادن وعده و امتیازات مختلف، کشورها را تشویق کرده تا له اسرائیل و علیه فلسطین رای دهند. اما با وجود این لابی پرهزینه، سال به سال لیست حامیان صهیونیسم آب رفته و کوتاه‌تر شده است. در نشست روز چهارشنبه نیز تنها ۱۴ کشور جهان با درخواست فلسطینی‌ها مخالفت کرده و عملا به نفع رژیم صهیونیستی رای دادند. البته از این ۱۴ رای نیز یک رای به خود رژیم صهیونیستی تعلق دارد و عملا تعداد حامیان ۱۳ کشور است.

در صدر لیست مخالفان فلسطین و حامیان رژیم صهیونیستی، آمریکا قرار گرفته که همواره در نقش یک پدرخوانده، از تمام جنایات اسرائیل حمایت کرده و تاوان‌های سنگینی بابت این حمایت بی‌حد و مرز پرداخت کرده است.

مرور لیست رای‌گیری برای قطعنامه روز چهارشنبه، نشان دهنده این واقعیت است که اغلب حامیان رژیم صهیونیستی، کشورهای بی‌نام و نشان و فقیر آفریقایی هستند و در آمریکای لاتین هم تنها آرژانتین و پاراگوئه در این لبیست قرار گرفته‌اند. در بین کشورهای اروپایی، تنها مجارستان و چک به درخواست فلسطین رای مخالف دادند و انگلیس، آلمان و ایتالیا رای ممتنع دادند. اما بلژیک، فنلاند، فرانسه و اسپانیا، با درخواست فلسطین موافقت کردند.

نگاهی به لیست کشورهای عربی نشان می‌دهد که به استثنای سودان که رای ممتنع داده، همه کشورهای عربی از درخواست فلسطین حمایت کرده‌اند. این لیست همچنین نشان می‌دهد که در بین کل کشورهای اسلامی جهان، حتی یک کشور نیز در لیست آرای مخالف و ممتنع قرار نگرفته و همگان خواهان خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از قلمرو فلسطین هستند.

تحلیل اجمالی موارد یادشده، این حقیقت را اثبات می‌کند که جنایات رژیم صهیونیستی و شهادت هزاران زن و کودک و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری، موجی از اتحاد و بیداری به دنبال آورده و علاوه بر کشورهای اسلامی، بسیاری از کشورهای اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا، در لیست حامیان فلسطین قرار گرفته اند.

نگاه عربستان سعودی به آینده‌ فلسطین

یکی از اهداف مهم دستگاه دیپلماسی آمریکا و لابی بین‌المللی صهیونیسم در ۵ سال گذشته، این بوده که عربستان سعودی به عنوان کشوری که در بین کشورهای عربی و همچنین نزد جهان اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، حاضر شود با اسرائیل رابطه رسمی برقرار کند. این پرونده اگر چه در زمان داماد یهودی دونالد ترامپ یعنی جراد کوشنر مطرح شد اما از آن زمان تاکنون، توفیقی به دست نیاورده و عربستان حاضر نشده قدم در این مسیر بگذارد.

همزمان با صدور قطعنامه به نفع فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عربستان سعودی نیز رسما اعلام کرد که تحت شرایط فعلی، حاضر نیست رابطه با رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار دهد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفته است: «تا زمانی که خواسته‌های قبلی ما درباره تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی برآورده نشود، حاضر نیستیم با اسرائیل رابطه برقرار ‌کنیم. ریاض، تلاش‌ دیپلماتیک برای تشکیل کشور فلسطین را متوقف نخواهد کرد».

وی افزود: «از کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، تشکر می‌کنیم و همزمان، از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم چنین اقدامی انجام دهند.» سخنان محمد بن سلمان در کنار مواضع بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین، نشان دهنده‌ این است که با وجود ارعاب، نسل کشی و جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی، از حالا می‌توان پیش بینی کرد که نتانیاهو چاره‌ای جز قبول شکست و رفتن پای میز محاکمه نخواهد داشت.

کد خبر 6230583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha