۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست اردستان:

آهوی ماده در تصادف خودروهای عبوری در منطقه حفاظت شده کهیاز تلف شد

آهوی ماده در تصادف خودروهای عبوری در منطقه حفاظت شده کهیاز تلف شد

اصفهان- یک راس آهوی ماده بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در محور زواره- شهراب در منطقه حفاظت شده کهیاز تلف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شواخی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان، اظهار داشت: بر اساس گزارش ارسالی شهروندان مبنی بر تلف شدن حیات وحش در محور زواره – شهراب واقع در منطقه حفاظت شده کهیاز، مأموران یگان حفاظت محیط زیست در محل حاضر و پس از بررسی مشخص شد که یک رأس آهوی ماده در اثر برخورد با خودرو تلف شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه باگسترش راه‌های ارتباطی، توسعه شهرها و روستاها، افزایش وسایل نقلیه و توسعه صنعتی، زیستگاه حیات وحش به صورت جزیره‌ای و محل زندگی حیات وحش ناامن شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اردستان ابراز داشت: از تمامی شهروندان و رانندگان محترمی که در جاده‌ها تردد دارند انتظار است با توجه به احتمال عبور گونه‌های مختلف حیات وحش از جاده‌های واقع در مناطق چهار گانه، توجه لازم را به تابلوهای هشدار دهنده در این خصوص داشته باشند و جهت جلوگیری از خطرات و ایجاد خسارات جانی و مالی و همچنین تلف شدن حیات وحش به‌ویژه در هنگام شب با احتیاط بیشتر و سرعت مجاز رانندگی کنند.

شواخی رئیس ضمن قدردانی از ریاست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان درخصوص نصب چند پایه تابلو علائم هشدار محل عبور حیوانات وحشی، افزود: درخواست نصب تعداد بیشتری از این تابلوها خصوصاً در جاده‌های مواصلاتی محدوده منطقه حفاظت شده کهیاز مطرح شده و درحال پیگیری است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که تصادفات جاده‌ای یکی از علل مهم مرگ و میر حیات وحش است و متأسفانه هر ساله تعدادی از جانوران و همچنین گونه‌هایی از جوندگان و خزندگان در اثر حوادث جاده‌ای در این شهرستان تلف می‌شوند.

به گزارش مهر، منطقه حفاظت شده کهیاز دارای کوه‌ها، دشت‌ها و تپه ماهورهای مختلف است. از مهمترین دشت‌های منطقه می‌توان به دره باغ و انجیله و از مهمترین ارتفاعات آن به کهیاز و کوه سیاه اشاره کرد. منطقه کهیاز یکی از زیستگاه‌های کویری کشور محسوب می‌شود که به دلیل داشتن حداقل تعارضات و مستثنیات و برخورداری از ویژگی‌های خاص توپوگرافی، زیستگاه مناسبی برای بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمند محسوب می‌شود.

این منطقه زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری نادر و با ارزش از جمله جبیر، پلنگ، هوبره و احتمالاً یوزپلنگ آسیایی می‌باشد.

کهیاز در سال ۱۳۸۹ به عنوان منطقه حفاظت شده ارتقا سطح یافت. این منطقه با وسعت ۹۲ هزار هکتار در پنج کیلومتری شرق شهرستان اردستان واقع شده است.

کد خبر 6230728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha