۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۱

رئیس شورای اسلامی علی آباد دمق:

سومین جشنواره طلای سبز ملایر در شهر علی آباد برگزار شد

سومین جشنواره طلای سبز ملایر در  شهر علی آباد برگزار شد

همدان ـ رئیس شورای اسلامی علی آباد دمق گفت: سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی آباد امسال با استقبال بیش از 2 هزار نفر از اهالی و مسافران و گردشگران همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال نیز شهرستان ملایر در روزهای پایانی تابستان و ابتدای پادشاه فصل‌ها پاییز هزار رنگ، شور و هیاهویی خاصی به خود گرفته و برگزاری جشنواره‌های پی در پی پای هزاران مسافر و گردشگر را به این شهرستان باز کرده است.

چراغ اول این جشنواره‌ها با برگزاری اولین جشنواره بادام روستای ضربعلی ملایر روشن شد و با برگزاری چندین جشنوره از جمله افتتاحیه جشنواره مبل و منبت جهان شهر ملایر، جشنواه غذا، جشنواه آلبالو، جشنواره خوشه برتر، اولین جشنواره فرش روستای کسب و امروز ایستگاه قطار شادی شهرستان به شهر علی آباد دمق رسید تا مردم میهمان نواز این شهر میزبان گردشگردان و مسافران در مهد طلای سبز ملایر باشند.
علی آباد دمق شهری که چند ماهی است به دلیل ظرفیت‌هایش با مصوبه هیأت وزیران مجوز شهر را به خود گرفته تا به عنوان هفتمین شهر شهرستان ملایر ثبت شود و بتواند بیش از گذشته با معرفی ظرفیت و توانمندی‌هایش گام‌های بزرگ‌تری را برای توسعه و موفقیت بردارد.
علی آباد دمق درحدود ۳۷ کیلومتری شهرملایر از سمت جاده همدان، تویسرکان است که بعد از گذر ار دو روستای حسین آباد شاملو و دهنو در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده الوند واقع شده و نام نگین سبز الوند را به خود اختصاص داده است
هادی ملکی گفت: این شهر یک پکیچ کامل گردشگری از جمله آبشار کوچک و بزرگ با نام محلی (شره شره) کوچک و (شره شره) بزرگ، دره غار، دشت شقایق در فصل بهار، دره گردو، نوک کلاغ، خانه‌های قدیمی با قدمت بالای صد سال و.... را در خود جای داده که این ظرفیت‌ها نیازمند حمایت و معرفی بیشتر برای جذب گردشگران است.
رئیس شورای اسلامی علی آباد دمق با بیان اینکه این شهر دارای حدود ۵۰۰ هکتار باغات گردو و اراضی بادام دیم و آبی است افزود: گردوی با کیفیت و بادام مرغوب و خشک این شهر به عنوان یکی از مرغوبترین محصولات شهرستان و استان همدان و حتی کشور است که به نقاط مختلف کشور صادر و طرفداران زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تعدادی زیادی پیوندک و سر شاخه کاری در محصولات باغات گردوی این روستا انجام شد گفت: برگزاری کلاس‌های ترویجی، آموزش‌های بروز و نوین برای کشاورزان و ارائه تسهیلات و… از نیازهای امروز این شهر در حوزه محصولات باغی و کشاورزی است.
این مسئول با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته مشکلات کم آبی خسارات زیادی به باغات گردوی این شهر وارد کرد افزود: با این وجود امسال به حمد الله با توجه به بارش‌های خوبی که در فصل زمستان و بهار داشتیم افزایش محصول با کیفی‌تر را شاهد هستیم.
ملکی با بیان اینکه ایجاد بندها و گاو بندها، سر شاخه کاری درختان و آموزش کشاورزان از دیگر نیازهای این حوزه است افزود: با توجه به اینکه ایجاد باغات جدید بادام باعث جلوگیری از سیلاب‌های زیادی شده گفت: در صورت حمایت بیشتر از کشاورزان و باغداران بی شک شاهد تولید محصولات با کیفت و کمیت بیشتری خواهیم یود.
وی با بیان اینکه این شهر به تازگی تبدیل به شهر شده و نیازمند زیر ساخت‌های بیشتر برای توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف است گفت: قرار است در مهر ماه طبق قول مساعد مسئولان، شورای روستا به عنوان شورای شهر معرفی شود که شورای شهر هم شهردار را انتخاب می‌کنند.و امیدواریم با کمک و حمایت بیشتر مسئولان شاهد توسعه بیشتر این شهر باشیم.
ملکی با بیان اینکه سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی آباد امسال نیز با استقبال بیش از ۲ هزار نفر از اهالی و مسافران و گردشگران همراه بوده گفت: این جشنواه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و شاد، و برپایی ۱۵ غرفه از محصولات و صنایع دستی محلی برگزار شده است.
وی با تاکید بر اینکه دو جشنواره قبلی که با عنوان جشنواره بادام و گردوی روستای علی آباد برگزار شد با معرفی مسابقه گردوی برتر گردوکاران نمونه معرفی شدند افزود: امسال قرار است ۱۵ نفر تولید کننده برتر بادام که از نظر تولید و وسعت زیر کشت این محصول بیشترین تولید را دارند از سوی جهاددکشاورزی شهرستان معرفی شوند.
در ادامه علیرضا زنگنه با اشاره به اینکه شهرستان ملایر بیش از ۲۳ اراضی باغی دارد اظهار کرد: از این میزان اراضی باغی، چهار هزار و ۳۲۵ هکتار زیر کشت گردو است.
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه گفت: از این میزان ۷۵۰ هکتار آن در بخش جوکار بوده که ۳۵۰ هکتار آن در شهر علی آباد است گفت: گردوی علی آباد به عنوان یکی از مرغوبترین محصولات باغی این شهرستان است که به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه ۱۹ هزار پیوند سر شاخه کاری در ملایر انجام دادیم گفت: این میزان از ارقام دیر گل و پر بازداده بوده است.
وی بیان اینکه ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر نیز زیر کشت محصول بادام است گفت: در شهر علی آباد ۲۲۰ هکتار زیر کشت بادام است.
وی با بیان اینکه امسال بحمد الله در اراضی و باغی شهرستان سرما زدگی آن‌چنانی نداشتیم و تولید محصولات در این شهرستان مطلوب بوده گفت: پیش بینی برداشت گردو در شهرستان ملایر امسال ۸ هزار و ۸۵۰ تن است.
زنگنه اضافه کرد: پیش بینی برداشت بادام نیز امسال اراضی باغی این شهرستان ۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: بادام و گردو جز محصولات خشکباری است و از کیفیت بالایی برخودار است و در بازارهای داخلی و خارجی خریداران خود را دارد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متنوع محصولات باغی و کشاورزی در نقاط مختلف شهرستان یادآور شد: گردشگری کشاورزی به عنوان راهکاری مهم برای رشد و توسعه روستاها، دارای اهمیت بالایی است و عاملی اثرگذار بر رشد اقتصادی کشاورزی، ارتقای سطح درآمد و جذب گردشگران است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه توانمندی هر روستا و منطقه در حوزه گردشگری کشاورزی و متناسب با آن منطقه احصا و شناسایی شده است، گفت: گردشگری کشاورزی شکل جدیدی از گردشگری است که در تلاش هستیم متناسب با فصل تولید محصول و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، سفر را به تجربه‌ای شیرین و ماندگار برای گردشگران و مسافران تبدیل کنیم.
در ادامه ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز با اشاره به برگزاری ۱۶ جشنواه فرهنگی، گردشگری در سطح شهرستان ملایر در مدت یک ماه گفت: در واقع برگزاری این جشنواره‌ها منافع اقتصادی و شور و نشاط خاصی را برای جوامع محلی ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در طی چند روز گذشته در ملایر گفت: برپایی جشنوره شوریجات و ترشیجات سامن، برگزاری جشنوره شیره پزی و جشنواره ترکیبی جوکار نیز در نیمه اول مهر ماه انجام می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره بادام و گردو علی آباد دمق گفت: این شهر دارای آثار ارزشمند و ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری است که باید بیشتر دیده و معرفب شوند.
وی با ثبت دو آش محلی، چغندر به دوغ و آش ماسوا و گرده مغزی علی آباد به عنوان آثار معنوی ناملموس خبر دا ثبت میراث ناملموس و به واسطه جشنوارهایی که برگزار شده شناسایی شدند و برند معنوی آنها ثبت شده است.
محمد فارسی بخشدار جوکار نیزگفت: همزمان با سلسه جشنواره‌های ملایر که از ۱۵ شهریور ماه تا ۱۵ مهر ماه شروع شده و اکثر شهرها و روستاهای صاحب برند ملایر در حال برگزاری جشنواره هستند علی آباد دمق نیز جشنواره گردو را برای سومین بار برگزار کرده است.
بخشدار جوکار افزود: علی آباد دمق توانست شهر شود و مصووبه قطعی شهر علی آباد را از هیأت وزیران گرفت که باعث می‌شود منافع و خدمات بیشتری به این شهر شود و این جشنواره نیز تحث تأثیر قرار می‌گیرد که این جشنواره با توان بهتر و بیشتری و با شکوه تر برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه علی آباد ۴ هزار جمعیت دارد افزود: علی آباد در ده کیلومتری شهر جوکار و به عنوان سومین شهر جوکارو با اضافه شدنان تعداد شهرهای ملایر به هفت شهر رسیده است.
فارسی با بیان اینکه این جشنواره‌ها با استقبال خوبی برگزار شد گفت: غرفه‌های مختلفی نیز داشتیم که فضا اجازه نداد تا غرفه‌های بیشتری را داشته باشیم متقاضی زیادی داشتیم اما فضا کم بود و بیشتر محصولات محلی و صنایع دستی این روستا است.
وی اضافه کرد: معرفی برند گردو و بادام، رونق اقتصادی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات و ایجاد نشاط و شادابی از جمله این اهداف است که مردم از سراسر این شهرستان، استان و خارج از استان در این جشنواره حضور پیدا کردند و از محصولات تولیدی علی‌آباد با قیمت مناسب خریداری کردند.
وی تصریح کرد: حفظ و معرفی برند گردو و بادام علی آباد، ایجاد شور و نشاط و فروش محصولات کشاورزی و باغات و ایجاد هویت برای این شهر و این جشنواره‌ها باعث هویت بخشی بیشتر می‌شود.
بخشدار جوکار اضافه کرد: امسال در بخش جوکار سه تا جشنواره برگزار می‌شود که اولین جشنواره فرش کسب که سال ۱۴۰۱ نقش چهار چنگ آن ثبت ملی شد بود و سومین جشنواره گردو که امروز برگزار شده است.
و ی افزود: در شهر جوکار در روزهای آینده یک جشنواره ترکیبی در پیش داریم، برگزاری موسیقی گروه‌های موزیک با حضور گروه‌های مطرح شهرستان ملایر، برپایی ۱۵ غرفه مختلف آش محلی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی و باغی، تولیدات عسل و …، غرفه کودکان، و… پذیرایی با چای ذغالی، ساز محلی، اسب دوانی در محوطه جشنواره، و.... از بر نامه‌های سومین جشنواره بادام و گردوی علی آباد بود.
کد خبر 6230776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha