۲۹ دی ۱۳۸۶، ۱۱:۴۹

دودانگه خبر داد:

14 طرح پژوهشی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی

14 طرح پژوهشی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی از طراحی 14 طرح پژوهشی در ارتباط با تنظیم بازار کالاهای اساسی در کشور خبرداد و گفت: این طرحها پس از تدوین به صورت بسته سیاستی در اختیار کمیته تنظیم بازار قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود دودانگه در یک نشست خبری به تشریح عملکرد دوساله مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی پرداخت و گفت: در حوزه طرح های کاربردی پژوهشی در سال 84 میزان مبلغ هزینه شده 200میلیون تومان بوده که این رقم در سال گذشته به یک میلیارد و 200 میلیون تومان و در تا به امروز در سال جاری به 4میلیارد و 300میلیون تومان رسیده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی افزود: این امر نشانگر جهت گیری های طرحهای پژوهشی به سمت اجرا است؛ این درحالی است که به دلیل تامین هزینه انجام چنین طرحهای کاربردی از سوی دستگاهها، کارفرما حتما نتایج را در کار اجرایی خود به کار خواهد بست.

وی تصریح کرد: در این راستا 14 طرح پژوهشی برای ارائه به کمیته تنظیم بازار طراحی شده که بر روی کالاهای اساسی و پرمصرف صورت گرفته؛ این درحالی است که از این تعداد 10 طرح به اتمام رسیده و 4 طرح باقیمانده نیز 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته اند.

به گفته دودانگه در پایان انجام این 14 طرح، یک بسته سیاستی برای سیاستگذاری های تنظیم بازار تدوین می شود.

وی با اشاره به تشکیل گروه مطالعات لجستیک و زنجیره تامین کالا در مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی گفت: نگاه یکپارچه به بازار و بازرگانی در ایران نیازمند نگرش زنجیره ای به مسائل مرتبط با بازرگانی است که به این منظور گروه مطالعات لجستیک و زنجیره تامین کالا تشکیل شده است.

دودانگه از تشکیل گروه مطالعات سازمان جهانی تجارت در مرکز مطالعات خبرداد و تصریح کرد: ایران دیر یا زود به سازمان جهانی تجارت می پیوندد که در این صورت باید الحاق هوشمندانه ای را تجربه کند؛ به نحوی که در تعامل با دنیای تجارت بیشترین منافع را برای خود کسب کند.

دودانگه تاکید کرد: یکی از طرحهای مطالعاتی ایجاد گروه بازار مشترک اسلامی است که برای پیاده سازی ایده تشکیل بازار مشترک نیز مذاکرات گسترده ای صورت گرفت، این درحالی است که این بحث به صورت جدی از سوی ما در حال پیگیری است ولی هنوز در حد یک ایده است و نمی توان امیدوار بود تا در آینده ای نزدیک به فعلیت برسد.

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی گفت: ایجاد کلینیک بازاریابی و مرکز مطالعات بهره وری و تعالی سازمانی بخش بازرگانی کشور از جمله دیگر اقدامات موسسه بوده؛ چراکه یکی از مشکلات عمده ایران ضعف بهره وری و پایین بودن آن در سطوح خرد و کلان است؛ در حالیکه کشورهای موفق در ارتقای بهره وری حتما یک سازمان قوی بهره وری را برای خود تاسیس کرده اند؛ اما متاسفانه ایران با وجود عضویت در سازمان بهره وری آسیایی هنوز یک سازمان قدرتمند در این رابطه ندارد.

به گفته وی، گسترش روابط دوجانبه و چند جانبه، توسعه تجارت کالا، تجارت غیررسمی و قاچاق، ساماندهی نظام تجاری کشور در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت، مدیریت فرآیند الحاق و بررسی و تحلیل اثرات الحاق بر بخشهای مختلف از جمله دیگر طرحهای پژوهشی موسسه بوده است.

دودانگه خاطرنشان کرد: تدوین نظام بازاریابی در سایر کشورها،حقوق اقتصادی و بازرگانی، اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در حوزه بازرگانی، طرح نظام جامع حقوق مصرف کننده نیز از دیگر طرحها بوده؛ این درحالی است که حقوق مصرف کننده یکی از خلاهای عمده کشور است که اگر حل شود امنیت خاطر برای مصرف کننده فراهم خواهد شد.

کد خبر 623091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha