۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳:۰۷

نشست شورای امنیت درباره انفجارهای لبنان

نشست شورای امنیت درباره انفجارهای لبنان

سلسله انفجارهای رخ داده در لبنان طی روزهای اخیر، موضوع نشست شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سلسله انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان آغاز شد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی آغاز این نشست گفت: اکنون بیش از یکصدهزار نفر از ساکنان جنوب لبنان و ۶۰ هزار ساکن شمال سرزمین‌های اشغالی به دلیل تبادل آتش میان طرفین تخلیه شده‌اند. تبادل آتش میان حزب الله و اسرائیل تلفات سنگین انسانی، آسیب به زیرساخت‌ها و محیط زیست را به همراه داشته است.

وی با درخواست برای استقرار آتش بس در غزه به عنوان پیش زمینه ناآرامی‌ها در لبنان، افزود: خطر گسترش این منازعه به سایر مناطق خاورمیانه بسیار جدی است. این مسئله خطری جدی برای لبنان، اسرائیل، و به طور کلی تمامی منطقه است.

نماینده اسلوونی نیز به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت در این نشست گفت: ما شاهد آن هستیم که اسرائیل تجهیزات ارتباطی را به سلاح تبدیل کرده است. انفجار دستگاه‌های پیجر تحولی جدی در حوزه جنگ است. جان باختن غیرنظامیان در این سلسله انفجارها مایه نگرانی است.

الجزایر: انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی نقض حاکمیت لبنان است

نماینده الجزایر در این نشست گفت: سلسله انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان از سوی اسرائیل نقض حاکمیت لبنان محسوب شده و این مسئله آشکارا ناقض قوانین بین المللی است. این مسئله باعث ایجاد رعب و وحشت در میان غیرنظامیان شده و رویه‌ای جدید در استفاده از دستگاه‌های غیرنظامی برای اهداف نظامی در منازعات را ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما شاهد آن هستیم که جامعه بین المللی به طور پیوسته خواستار برداشتن گام‌هایی از سوی تمامی طرف‌های منازعه برای کاهش تنش است اما اسرائیل به صورت یک جانبه در حال کشاندن منطقه به یک جنگ تمام عیار است. حمله امروز به بیروت بار دیگر نشان داد تل آویو علاقه‌ای به مصالحه ندارد.

سوئیس: انفجارهای لبنان باعث وحشت غیرنظامیان شده است

نماینده سوئیس به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت درباره رخدادهای خاورمیانه گفت: وقوع سلسله انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان رعب و وحشت در میان غیرنظامیان را سبب شده است. ما از سوی دیگر، شاهد بیش از ۱۱ ماه جنگ در غزه هستیم که ضرورت دارد برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان آتش بس در این باریکه استقرار یافته و تبادل اسرا میان طرفین منازعه انجام شود.

آمریکا: حق دفاع از خود را برای اسرائیل به رسمیت می‌شناسیم

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: از منظر واشنگتن گسترش منازعه در منطقه به هیچ عنوان مناسب نیست. ما هیچ نقشی در اتفاقات رخ داده در لبنان نداریم و بارها از طرفین منازعه خواسته ایم از اقداماتی با تبعات ویرانگر اجتناب کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما حق دفاع از خود را برای اسرائیل به رسمیت می‌شناسیم و تل آویو باید بتواند در برابر تهدیدات از خود دفاع کند. در حالی شاهد انتقاد اعضای شورای امنیت از اسرائیل هستیم که هیچ یک از کشورهای عضو حاضر به پذیرش حضور نیروهای شبه نظامی در مرزهای خود نیست. ما بارها تاکید کرده ایم که راهکار دیپلماتیک تنها راه ممکن برای بازگشت غیرنظامیان به مناطق مسکونی در مجاورت مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی است.

انگلیس: طرف‌های درگیر حداکثر خویشتنداری را نشان دهند

نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت گفت: ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم از خود حداکثر خویشتنداری را نشان دهند. این حزب الله بود که از هشتم اکتبر حملات موشکی به شمال سرزمین‌های اشغالی انجام داد و اسرائیل نیز به این حملات پاسخ داد. لندن بر حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید دارد.

نماینده فرانسه نیز خواستار خویشتنداری طرف‌های منازعه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و گسترش جنگ به سایر مناطق شد.

روسیه: درگیری‌ها در لبنان می‌تواند به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود

نماینده روسیه با محکوم کردن حملات علیه غیرنظامیان در لبنان اعلام کرد: سلسله انفجارهای رخ داده در لبنان و سوریه به خوبی نشان داد فناوری چه ابعاد خطرناکی می‌تواند داشته باشد. ما خواستار پاسخگو شدن کسانی هستیم که پشت این انفجارها قرار داشته اند.

وی در ادامه افزود: ما از تمامی طرف‌های منازعه می‌خواهیم به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که پس از جنگ ۲۰۰۶ لبنان صادر شد پایبند باشند. حقیقت این است که درگیری‌ها در لبنان می‌تواند در نهایت به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود. آمریکا نسبت به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران بی توجه بود.

لبنان: رژیم صهیونیستی در برابر جنایاتش پاسخگو باشد

وزیر خارجه لبنان نیز در این نشست با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی به دلیل توحش گسترده علیه مردم کشورش، خواستار پاسخگو کردن این رژیم در برابر جنایاتش شد.

وی گفت: اگر شورای امنیت در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت کند بدان معناست که آن را تأیید کرده است. با توجه به ابعاد این حملات اکنون هیچ کس در امنیت قرار ندارد. اقدام تروریستی اسرائیل هدف قرار دادن تمامی غیرنظامیان بود.

کد خبر 6231278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
      0 0
      بی فایده به امید آتش بس پناه برخدا