۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۵۲

مهر گزارش می‌دهد؛

ضرورت تحقق وحدت عملی و میدانی

ضرورت تحقق وحدت عملی و میدانی

مشهد - تحقق وحدت عملی و میدانی کشورهای اسلامی یکی از نیازهای حیاتی و مهم امروز است که ضرورت تحقق آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، هادی شمسی ثانی: «هم‌افزایی مسلمان‌ها لازم است؛ اگر مسلمان‌ها متّحد باشند، هم‌افزایی می‌کنند و همه قوی می‌شوند.» و «وحدت و اتحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که بعضی خیال کنند حالا به خاطر شرایط خاصی ما باید با همدیگر متحد باشیم، نه یک امر اصولی است.» تنها بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و ضرورت وحدت مسلمان است، موضوع اصلی و بنیادینی که حتی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دغدغه جدی ایشان بود: «من خودم در بلوچستان تبعید بودم… دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیایید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ی هفته‌ی وحدت - ولادت نبی اکرم (ص) در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه - آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست.»

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که تفرقه و اختلاف بین مسلمانان را بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و تعالی آن‌ها می‌دانستند با نامگذاری ۱۲ ربیع‌الاول تا ۱۷ این ماه که به ترتیب به روایت اهل سنت و شیعه ولادت باسعادت پیامبر نور و رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) است به نام هفته وحدت موافقت کردند.

هفته وحدت فرصت مناسبی برای معرفی چهره واقعی اسلام و تبیین گفتمان مشترک تمام مذاهب اسلامی بر اساس تعالیم قرآن و پیامبر اعظم (ص) با تکیه بر مشترکات و کنار گذاشتن اختلافات در راستای انسجام و همبستگی بیشتر است؛ وحدت و انسجامی که اگر امروز بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان جهان حاکم بود هیچ‌گاه شاهد جنایات رژیم منحوس و کودک‌کش صهیونیستی نمی‌بودیم چراکه به فرموده امام خمینی (ره): «اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد.»

در دنیای امروز که با وجود اختلافات و تنش‌ها بین مذاهب و عدم وحدت بین کشورهای اسلامی شاهد تهاجم وحشیانه صهیونیست‌ها به زنان و کودکان بی دفاع مسلمان هستیم، هفته وحدت فرصت مناسبی برای تمرکز بر روی نقاط اشتراک و تبیین ضرورت تسریع در تقویت وحدت علمی است.

خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که برادران شیعه و سنی در شهرستان‌های مختلف آن در کنار هم زندگی می‌کنند و به همین مناسبت همه ساله برنامه‌های ویژه‌ای به خصوص در شهرستان‌های تلفیقی آن برگزار می‌شود.

شکل گیری امت واحده در بین مسلمانان مأموریت اصلی پیامبران است

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در جمع علمای اهل تسنن خواف با تاکید بر اینکه شکل گیری امت واحده در بین مسلمانان اهل تسنن و شیعه مأموریت اصلی پیامبران بوده است اظهار کرد: همه پیامبران الهی تا آخرین پیامبر خدا تمام تلاش خود را انجام داده تا یک امت مسلمان امت واحده تشکیل شود.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی با اشاره به آیات و روایات که اگر با هم درگیر شده و نزاع کنیم وارد یک مناظره شده‌اید ادامه داد: از این نزاع و دوگانگی تنها شیطان و دوستانش، سود و بهره می‌برند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مأموریت شیطان این است که بین امت واحده که شکل می‌گیرد تفرقه، نزاع و کینه بیندازد تا از یکدیگر جدا شوند و فقط شیطان قدرت بگیرد.

وی تصریح کرد: با این حال اگر مسلمانان کنار هم باشند یک عظمتی و قدرتی برای جهان اسلام ایجاد می‌شود که خودش مانعی برای تعرض به مسلمانان است.

صاحبقرانی اظهار کرد: شاهد هستیم به مردم مظلوم غزه، فلسطین، لبنان، یمن و سایر مناطقی در جبهه مقاومت تعرض می‌شود که یک عامل مهم آن عدم اتحاد فراگیری در بین امت اسلام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر تشکیل یک امت واحده حول محور شخصیت والای رسول الله خاطر نشان کرد: ما در تحقق فرمان الهی یعنی اقامه حق و عدل باید در جامعه در کنار همدیگر باشیم.

وی گفت: شاهد هستیم که قرآن‌ها را در مقابل دوربین‌ها می‌سوزانند و به پیامبر خدا اهانت می‌کنند زیرا می‌خواهند این قداست را بشکنند.

صاحبقرانی به هفته وحدت اشاره کرد و گفت: در طول سال باید نسبت به این موضوع یعنی اتحاد امت اسلام توجه ویژه ای شود و براساس آن زندگی خودمان را تنظیم کنیم.

برگزاری نشست‌های مشترک علمای شیعه و سنی

مدیر اداره امور قرآنی و معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار مهر برگزاری نشست‌های مشترک علمای شیعه و سنی و برگزاری محافل با عنوان «علی حب النبی» را از جمله برنامه‌های هفته وحدت در این استان عنوان و اظهار کرد: به طور اختصاصی در شهر مشهد برنامه خاصی به مناسبت هفته وحدت نداریم ولی در مناطقی از مشهد افرادی از اهل سنت و شیعه حضور دارند که خود برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند، اما برنامه‌ها رسمیت ندارد.

مهدی رمضانی افزود: در این هفته برنامه‌های متنوعی در شهرستان‌های تلفیقی خراسان رضوی مانند سرخس، صالح آباد، تایباد، تربت جام، باخرز و خواف برگزار شد.

مدیر اداره امور قرآنی و معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری برنامه‌های بسیار متنوع در این هفته خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان بیشتر راجع به ارتباط روحانیون اهل سنت و شیعه با یکدیگر، برگزاری محافل انس با قرآن به صورت مشترک است.

تشریح برنامه‌های هفته وحدت در استان خراسان رضوی

کارشناس ادیان و فرق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر به تشریح برنامه‌های هفته وحدت در این استان پرداخت و گفت: به همین مناسبت اردوی یاوران امین با حضور دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول اهل سنت از ۲۹ شهریورماه آغاز شد و تا ۳۱ این ماه ادامه داشت.

غلامی جامی اعزام ۲۰ سخنران به نمازجمعه‌های اهل سنت را از دیگر برنامه‌ها بیان و اظهار کرد: همزمان با هفته وحدت ۱۵ محفل انس با قرآن در مساجد اهل سنت و ۶ نشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت در شهرستان‌های تلفیقی برگزار شد.

وی تصریح کرد: اجرای گروه سرود وحدت مسلمین با حضور دانش آموزان شیعه و سنی در تربت جام و رفت‌و آمد ائمه جماعات و نمازگزاران شیعه و سنی به مساجد یکدیگر در قالب طرح میلاد نور همزمان با روزهای ۱۲ و ۱۷ ربیع‌الاول از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت در این استان است.

کارشناس ادیان و فرق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مراسم اطعام امت محمد با پخت حلیم در مزار مولانا ابوبکر تایبادی برگزار شد افزود: از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت می‌توان به همکاری در برگزاری همایش علمای شیعه و سنی در مشهد مقدس و برپایی شب شعر وحدت با همکاری اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌های تلفیقی اشاره کرد.

برگزاری ۱۲ محفل انس با قرآن در خراسان رضوی به مناسبت هفته وحدت

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به این که هفته وحدت فرصت مناسبی برای تقویت اخوت و اتحاد بین مسلمانان است، گفت: رسول خدا (ص) دو میراث ارزشمند یعنی قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) را به‌عنوان امانت برای امت اسلامی به‌جای گذاشتند تا با پیروی از آنها، موجب حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه باشیم.

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان افزود: ازاین‌رو در هفته وحدت ،۱۲ محفل انس با قرآن از ۲۶ تا ۲۹ شهریور در مساجد شهر و روستاهای تربت‌جام، صالح‌آباد، خواف، تایباد و باخرز با حضور جمعی از عموم مردم و حافظان و قاریان بین‌المللی، ملی و استانی برگزار شد تا ادامه‌دهنده راه پیامبر گرامی اسلام (ص) در ترویج آموزه‌های قرآنی باشیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور شیعه و سنی در کنار هم به‌خوبی زندگی می‌کنند، ادامه داد: این محافل باهدف ترویج آموزه‌های قرآنی و میراث‌داری از سرمایه گران‌بهای پیامبر گرامی اسلام (ص) و با حضور قاریان و حافظان ملی و استانی با تأکید بر وحدت برگزار شد.

برنامه‌های امسال هفته وحدت در راستای حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا با شعار «وحدت امت اسلامی نجات غزه مظلوم» برگزار شد.

شرایط منطقه و تحولات جهان به ویژه افزایش جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل در غزه و لبنان آن هم در هفته‌ای که به نام وحدت مسلمانان نام گرفته است، نشان می‌دهد که تحقق وحدت عملی و میدانی کشورهای اسلامی یکی از نیازهای حیاتی و مهم امروز است که ضرورت تحقق آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بدون تردید وحدت، انسجام و یکپارچگی مسلمانان جهان با فراهم کردن زمینه تغییر رفتار کشورهای سلطه گر، گامی مؤثر در راستای پایان جنایات رژیم منحوس صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین خواهد بود.

کد خبر 6231320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha