۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

گلایه ها و مشکلات مدیران پرستاری؛

مجبوریم به پرستاران اضافه کار اجباری بدهیم

مجبوریم به پرستاران اضافه کار اجباری بدهیم

مدیران ارشد بیمارستان های تهران، در دیدار رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به طرح مشکلات خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیرین اسماعیلی مترون بیمارستان مسیح دانشوری در این مراسم که در بیمارستان میلاد برگزار شد، گفت: پرستاران نسل جدید و جوان، نسبت به عملکرد مسئولان حوزه پرستاری دیدگاه مثبتی ندارند و احساس نمی‌کنند که دغدغه‌ای برای رفع مشکلات معیشتی آنها در بدنه نظام سلامت وجود دارد.

وی گفت: بسیاری از پرستاران فعال و ماهر در حال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند. در عین حال ضریب پرستار به تخت وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و باعث می‌شود پرستاران اصلاً نتوانند مراقبت درستی از بیماران داشته باشند. در عین حال وقتی دغدغه مندی مسئولان نسبت به حوزه پرستاری را احساس نمی‌کنند ارزش‌هایی مانند ایثار و فداکاری نیز در ذهن آنها کمرنگ می‌شود.

اسماعیلی افزود: چرا همه به دنبال تعرفه و کارانه هستند، اصل حقوق پرستاران در حکم آنها باید اصلاح شود، اگر حکم حقوق پرستاران مکفی باشد، حق اضافه کار هم به تبع آن اصلاح می‌شود و پرستاران برای اضافه کاری ترغیب می‌شوند.

وی گفت: اکنون به علت کمبود نیرو مجبوریم برای پرستاران اضافه کاری اجباری بگذاریم اما پرستاران علاقه‌ای به کار ندارند و به فکر مهاجرت هستم و من از پرستاران خواهش نمی‌کنم که بمانند و اضافه کاری انجام دهند بلکه به آنها تعظیم می‌کنم تا قبول کنند و بتوانیم بیمارستانها را اداره کنیم.

پرستاران بیمارستان‌های دولتی با حقوق ۱۷ میلیون تومانی بازنشسته می‌شوند

اسلامی سرپرستار بیمارستان دولتی افرود: پرستاری که در بحث خدمات درمانی و دانشگاهی بازنشسته می‌شود ۱۷ تا ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد اما پرستاران در بانک‌ها و سایر ارگان‌ها و… به نحو دیگری و با مبالغ دیگری بازنشسته می‌شوند که در این زمینه باید همسان‌سازی حقوق پرستاران انجام شود.

پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه آزاد بلاتکلیف هستند

نماینده پرستاران دانشگاه آزاد نیز در ادامه از وضعیت پرستاری در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه آزاد انتقاد و اظهار کرد: پرستاران دانشگاه آزاد بلاتکلیف هستند. درباره این پرستاران هیچ کاری صورت نگرفته و امید داریم که در دولت چهاردهم این توجه به پرستاران دانشگاه آزاد صورت بگیرد.

اساتید پرستاری در دانشگاه‌ها با بالین فاصله دارند

رئیس پور مدیر پرستاری بیمارستان طرفه نیز در ادامه به بیان دغدغه‌های خود در این حوزه پرداخت و گفت: آنچه دغدغه من به عنوان مدیر پرستاری است این است که اساتید پرستاری به شدت با بالین فاصله دارند. علت اینکه پزشکان به خوبی دغدغه همدیگر را می‌فهمند این است که پزشکان هیئت علمی در کنار پزشکان جوان در حال کار کردن در بیمارستان‌ها هستند.

وی افزود: اگر امروز پرستاران ما را از کشورهای مختلف می‌خواهند به دلیل این است که سختی کشیده‌اند و تجربه در بالین کسب کرده‌اند اما پرستاران توسط مربیانی تربیت می‌شوند که در بالین حضور ندارند و همین امر باعث می‌شود دغدغه پرستاری را نداشته باشند.

مجبوریم به پرستاران اضافه کاری اجباری بدهیم

زرچینی مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی نیز گفت: همه بر مشکلات واقف هستیم اما نیاز است این مشکلات اولویت بندی شوند. یک طرف مهم قضیه بیماران، جامعه و مردم ما هستند اگر بخواهیم در این شرایط به این فکر کنیم که مشکلات را طولانی مدت حل کنیم نمی‌توانیم نیازهای درمانی را به خوبی برطرف کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است برنامه ریزی کوتاه مدتی برای رفع دغدغه پرستاران داشته باشیم و به طور مصداقی این مشکلات را تا روز پرستار حل کنیم. ما مجبوریم بخش زیادی از نیروهای خود را با اضافه کار اجباری برطرف کنیم که این مشکل در کنار افزایش دریافتی پرستاران باید رفع شود.

اکثر پرستاران دو سه جا کار می‌کنند

مدیر پرستاری یک بیمارستان خصوصی نیز بیان کرد: آنچه در بیمارستان‌های خصوصی توجه بنده را جلب کرده این است که نیروهای پرستاری دو یا سه جا کار می‌کنند که این نشان می‌دهد از محل کار خود به خوبی منتفع نمی‌شوند و حقوق آنها از ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اگر بحث اضافه کار بهبود یابد و شرایط پرستاران بهبود یابد هم از نظر انگیزه همکاران و کیفیت خدمات آن‌ها مؤثر خواهد بود و هم آرامش پرستاران را بیشتر خواهد کرد. اقتصاد و هزینه‌های پرداختی حوزه پرستاری را نیز کاهش می‌دهد. اگر مانند کشورهای دیگر رویکرد تکنولوژیک در پرستاری داشته باشیم برای مثال از پرونده الکترونیک پرستاری استفاده کنیم بار زیادی از روی دوش پرستاران برداشته می‌شود و تمرکز بیشتری بر مراقبت خواهند داشت.

مشکلات پرستاران به خاطر هزینه مسکن در تهران

عابدی مترون بیمارستان حکیم نیز گفت: بیمارستان ما جدیدالتاسیس است و تعداد زیادی نیرو به آن اختصاص داده‌اند اما این نیروها از شهرستان هستند و به دلیل هزینه‌های بالای اقامت و سکونت در تهران، بسیاری از این نیروها حاضر به اشتغال در این بیمارستان‌ها نشده‌اند.

وی افزود: باید مدیران پرستاری امنیت شغلی داشته باشند و جایگاه مناسبی داشته باشند. در عین حال حق مدیریت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که رقم بسیار پایینی است. از سازمان نظام پرستاری خواهش می‌کنیم در کنار رفع دغدغه پرستاران، به رفع مشکلات مدیران پرستاری نیز توجه داشته باشند تا این مدیران نیز دغدغه‌های پرستاران را برطرف کنند.

مولوی مترون بیمارستان خصوصی نیز اظهار کرد: یکی از موارد مورد توجه ما در بیمارستان‌های خصوصی اعتباربخشی است که با استانداردها مطابقت ندارد و اگر بتوانیم استانداردها را محقق کنیم بسیار خوب خواهد بود.

حقوق پایه پرستاران باید اصلاح شود

کوهساریان مدیر پرستاری بیمارستان نیروهای مسلح نیز در ادامه به ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت معیشتی و پیگیری مسائل پرستاری پرداخت و بیان داشت: امیدواریم کارگروهی برای بیان نظرات و پیشنهادات کاربردی پرستاران تشکیل شود.

وی گفت: اگر حقوق اصلی و پایه پرستاران اصلاح شود اضافه کار نیز اصلاح خواهد شد. تمام خدمات و قوانینی که مشمول خدمات موظف می‌شود باید به اضافه کار نیز تعمیم یابد.

کد خبر 6231587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha