۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸

با حضور وزیر آموزش و پرورش؛

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

آیین پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیین پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان عصر روز ۳۰ شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

پس از اجرای استنداپ‌ کمدی از سوی محمد لقمانیان، سارا روستاپور دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: این صحنه خانه ماست» خانه‌ای برای کودکان و نوجوانان، خانه‌ای که بر سر در آن مرغک زیبای کانون به بچه‌ها سلام می‌دهد. چند سالی بود که صحنه نمایش دلتنگ شما بود حال که نوزدهمین جشنواره به خط پایانی خود نزدیک شده خاطره خوب نمایش‌های شما در ذهن ما حک خواهد شد سه روز تماشاگر هنرتان بودیم لبخند زدیم و اشک ریختیم و برای ناب‌ترین لحظه‌هایی که خلق کردید دست زدیم.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

وی گفت: مسیر طولانی‌ای که از سال ۱۴۰۲ تا اکنون که آیین پایانی جشنواره در حال برگزاری است، طی کردیم این چنین بود که ۵۱۰ نمایش با بیش از ۵هزار کودک به اجرا درآمد، ۳۱ جشنواره استانی شکل گرفت و کارشناسان مربیان در کنار ما قدم به قدم حرکت کردند. با حضور هنرمندان شاخص بیش از ۸۸ اثر تحلیل شد اما آن‌چه دشوار بود گلچین‌کردن آثار بود. در این سه روز با حضور هنرمندان متخصص و نام‌آشنا در قامت هیات داوران آثار ارزیابی شد که امروز برگزیدگان روی صحنه خواهند آمد. رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا هم یکی از بهترین اتفاق‌های امروز است که قرار است بعد از چند سال احیا شوند و در هنرهای نمایشی رنگ و بوی تازه بگیرند و سفیر صلح کانون باشند. راه پر پیچ و خم جشنواره با حضور مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون بر همه ما همواره شد که این نویدبخش بیستمین دوره جشنواره است. از کانونی‌ها تشکر می‌کنم از خدای خوب بچه‌ها می‌خواهم سلامتی و روشنی همراه شما باشد، با افتخار من یک کانونی هستم.

ضعف در شناخت فنی و تکنیکی درس مهم این دوره از جشنواره است

پس از صحبت های دبیر جشنواره، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه آمد و ضمن ارائه توضیحاتی مبنی بر اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و نوجوانان و اولویت آن روی پروژه های مبتنی بر گروه سنی بزرگسال تاکید کرد:

وی درباره جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان اظهار کرد: نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان پر از صحنه‌های جذاب، امیدبخش، خلاقانه، هنرمندانه و اخلاق‌مدارانه‌ بود، ظهور و بروز همین حال خوب نشان می‌دهد ریل‌گذاری‌های گذشته کانون در حوزه هنرهای نمایشی چه قدر درست بوده است، یک مسیر کاملا درست که امروز ما میراث‌دار این کار ارزشمند هستیم.

علامتی آشنا نبودن برخی نویسندگان با دنیای مخاطب، ‌ جدی نگرفتن دنیای کودکان و نوجوانان، استفاده از مضامین تکراری را از جمله مشکلات این حوزه دانست و گفت: ضعف در شناخت فنی و تکنیکی یکی از درس‌های این دوره بود و ما باید اول آموزش، همراه کردن والدین و همکاری با مدرسه را به‌عنوان سه گام اساسی مورد توجه قرار بدهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان گفت: احیای عروسک دارا و سارا را هم به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.

سپس جشن تولد عروسک‌های نمایشی دارا و سارا برگزار شد.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

باید مرجعیت کانون را به روزهای اول بازگردانیم

در ادامه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش روی صحنه آمد و ابتدا با گرامی‌داشت یاد محمود حکیمی نویسنده نام‌آشنا گفت: امروز خبر تاسف‌باری شنیدم و آن درگذشت نویسنده بی‌نظیر شادروان محمود حکیمی بود که این موضوع را خدمت جامعه فرهنگی کشور تسلیت می‌گویم.

وی از کانون بابت احیای این جشنواره پس از سال‌ها فطرت قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این رویداد در سال‌های بعد با وسعت و کیفیت بهتری برگزار شود چرا که جای این جشنواره را هیچ چیزی نمی‌تواند پر کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وجوه مهم برگزاری این چشنواره تصریح کرد: این‌که باید نظام تعلیم و تربیت در مسیر کشف و پرورش استعدادهای برتر حرکت کند، زمینه اتصال نوجوانان را به کانون‌های فرهنگ و هنر فراهم می کند و موجب می شود گسترش تئاتر، در راستای تحول سند بنیادین در کف مدرسه موثر باشد. ضمن اینکه در نهایت از این مسیر برای تحقق پیام‌های اخلاقی و باورها واهداف دینی استفاده می شود.

کاظمی گفت: گاهی پیامی که یک فیلم و تئاتر ارائه می‌کند از صدها سخنرانی بیشتر است. پس باید برنامه‌ریزی کنیم و این ظرفیت‌ها را به مدرسه منتقل کنیم. ما امروز در این جشنواره تولیداتی داریم که این تولیدات نباید در این محیط بسته باقی بماند. باید در فضای جامعه، فضای کودک و نوجوان بسط و نشر پیدا کند.

وی همچنین درباره جایگاه کانون در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد: باید مرجعیت کانون را ارتقا بدهیم و جایگاه آن را به روز اول برگردانیم. حضور شخصیت‌های فرزانه در حوزه کودک و نوجوان یکی از الزام‌های است تا کودکان و نوجوانان با این الگوها آشنا شوند. اگر قرار باشد این اتفاق رخ بدهد باید بسترش را فراهم کنیم. شکافی که این روزها بین روش‌ها و ذائقه مخاطب در حوزه محتوا وجود دارد باید پر شود.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

در ادامه، مراسم تجلیل از عادل بزدوده هنرمند حوزه تئاتر عروسکی برگزار شد که برای این موضوع مرضیه برومند، بهرام شاه‌محمدلو، مجید قناد، علیرضا حسین‌پور، حسن دادشکر، حامد علامتی، علیرضا کاظمی و داوود کیانیان روی صحنه آمدند و از او تجلیل کردند.

در این بخش عادل بزدوده گفت: امروز در این‌جا در خانه خودم از من تجلیل می‌شود و خوشحالم که زیر سایه بزرگانی که من را هدایت کردند و پیش‌کسوتان تئاتر کودک و نوجوان بودم. ‌ آقای شاه‌محمدلو و خانم برومند اولین انسان‌های شریفی بودند که به کانون قدم گذاشتند و تئاتر عروسکی را شروع کردند. من سرباز ۵۴ ساله کانون هستم و تا وقتی که زمان و جان دارم در خدمت بچه‌های کانون خواهم بود.

در ادامه از علیرضا حسین‌پوراز فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان هم قدردانی شد.

در این بخش حسین‌پور بیان کرد: من با عشق برای گروه‌های نمایشی کار کردم و آنها هم با عشق کار خود را انجام دادند.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

براساس این گزارش در بخش دیگری از برنامه و پس از قرائت بیانیه هیات داوران نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی متشکل از حسن دادشکر، امیر مشهدی‌عباس، مجید قناد، زهرا صبری و امیر سلطان‌احمدی که توسط حسن دادشکر از مدرسان و هنرمندان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان قرائت شد، برگزیدگان بخش‌های نمایش‌نامه‌نویسی، نمایش خلاق و نمایش صحنه، مقاله‌های استیژ به ترتیب زیر معرفی شدند:

*بخش نمایشنامه‌نویسی:

در این بخش سمیه حسین‌زاده نویسنده «خورشید آذربایجان» از اردبیل رتبه اول، مهدی صالحی‌اقدم نویسنده نمایشنامه «پادشاه بزرگ و غول‌های کوچک» از آذربایجان شرقی رتبه دوم و شهلا ملبوسی از گلستان نویسنده «یکی بود» و فرزانه صالحی نویسنده «رویای پرواز» از چهار محال و بختیاری رتبه سوم را به صورت مشترک به دست آوردند.

همچنین از محمدجواد کشوری از مازندران نویسنده نمایشنامه «هیولای سرما»، الینا جهان‌تاب و اعظم صادقی از آذربایجان غربی، نویسنده «زرد و صورتی» تقدیر شد.

*برگزیدگان نمایش خلاق:

در این بخش رتبه اول به آزاده رسالت‌منش برای «ترس‌ها را مچاله می‌کنم» از اصفهان، رتبه دوم به اعظم عابدی برای «خورشید را پیدا کن» از اصفهان و رتبه سوم این بخش به معصومه آهنگری برای «قصه‌های من و بابام» از مازندران رسید.

از مریم یزدان‌پناه برای «قصه تا نمایش_ بازی رنگین‌کمان»، ژیلا خاک‌پور برای «دنیای خیال‌انگیز موسیقی»، شادی پاک‌زاد برای «اتاق مشاوره» و سارا نوشیر برای «بازی با کارت» تقدیر شد.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

*برگزیدگان پنجمین سمینار تخصصی مرکز ملی اسیتژ:

رتبه اول به داوود کیانیان از تهران، رتبه دوم به زهرا زارعی از استان همدان و رتبه سوم به‌صورت مشترک به مریم امانی از استان کرمان و مینا رحیمی از استان تهران تعلق گرفت.

دیپلم افتخار از سوی مرکز ملی استیژ به گروه نمایش «زمین» به کارگردانی ساره وفا از استان مرکزی اهدا شد.

*برگزیدگان نمایش‌های صحنه‌ای

طراحی بروشور: فاطمه مولایی برای «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» از استان کرمان و کیوان باقلاچی برای «کدو قلقله زن» از استان اردبیل به‌صورت مشترک در بخش طراحی بروشور برگزیده شدند.

طراحی فضای نمایش: جایزه طراحی فضای نمایش به ملوک افشاری برای «آوازی برای وطن» از استان چهارمحال و بختیاری اهدا شد.

طراحی صحنه: مهری فربدزاده برای نمایش «خورشید خانم کجایی» از استان مرکزی جایزه طراحی صحنه را از آن خود کرد.

طراحی عروسک: جایزه بخش طراحی عروسک به زهرا محیطی برای نمایش «کدو قلقله زن» از استان اردبیل رسید.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

صداپیشه: دیپلم افتخار صداپیشگی را ارمغان‌سادات حسینی برای نمایش «آن بالا، این پایین» از استان قزوین از آن خود کرد.

موسیقی: دیپلم افتخار به سمیه بدیعی‌زاده برای «قنات شیرین» از استان خراسان جنوبی رسید.

طراحی لباس: مهدیه فخاری‌پور و محسن میرزایی برای «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» از استان کرمان برگزیده بخش طراحی لباس معرفی شدند.

گریم:در بخش گریم از مهدیه فخاری‌پور برای «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» از استان کرمان تقدیر شد.

شاعر: در این بخش از آزاده فرهنگیان برای «خرما بزی» از استان سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

بازیگری کودک: پرنیا کیانی برای نمایش «شاهزاده خانم زشت» از زنجان جایزه بخش بازیگری کودک را به دست آورد.

بازیگری نوجوان: جایزه بخش بازیگری نوجوان به بیتا شهبازیان برای نمایش «یاسا پلکه سوره کان» از استان کردستان تعلق گرفت.

تقدیری بازیگری: از نگار نوذری برای «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» از استان کرمان و وانیا فخاری برای «جادوی سیاه» از استان مازندران در بخش بازیگری تقدیر شد.

برگزیده عروسک‌گردانی: در بخش عروسک‌گردانی کوثر ثمری میری برای «خرما بزی» از استان سیستان و بلوچستان به عنوان برگزیده اول و متینا محمدی و یگانه عاصم‌آبادی برای «قول می‌دم بزرگ نشم» از استان قم به عنوان برگزیده دوم معرفی شدند.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

تقدیری عروسک‌گردانی: از ستایش، فاطمه و زهرا خوشدونی برای نمایش «زمین» از استان مرکزی در بخش عروسک‌گردانی تقدیر شد.

برگزیده نمایش‌نامه کودک: جایزه این بخش به فائزه مرزبان برای «قول می‌دم بزرگ نشم» از استان قم رسید.

تقدیری نمایش‌نامه کودک:در بخش نمایش‌نامه کودک از موسی هدایتی برای متن نمایش «یاسا پلکه سوره کان» از استان کردستان تقدیر شد.

نمایش‌نامه نوجوان: جایزه نمایش‌نامه نوجوان به رحمت غلامی برای نویسنده متن نمایش «رژا دلینا باش» از استان کرمانشاه رسید.

کارگردانی کودک: فرهاد ابوالفضلی برای نمایش «شاهزاده خانم زشت» از زنجان جایزه کارگردانی کودک را به‌دست آورد.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

تقدیری کارگردانی کودک: از رحمت غلامی برای «رژا دلینا باش» از کرمانشاه و مجتبی جمعه‌گی برای «قنات شیرین» از خراسان جنوبی در بخش کارگردانی کودک تقدیر شدند.

کارگردانی نوجوان: موسی هدایتی برای «یاسا پلکه سوره کان» از کردستان به‌عنوان برگزیده بخش کارگردانی نوجوان معرفی شد.

تقدیر از نمایش‌های آیینی سنتی (خیمه) : در بخش نمایش‌های آیینی سنتی (خیمه) از رومینا خواجه‌نژاد برای «خواستگاری مبارک» از خراسان رضوی و در بخش نقالی از درسا نکویی بری «بانوگشسب» از خراسان رضوی تقدیر شد.

نمایش برگزیده عروسکی: در بخش نمایش عروسکی جایزه به فائزه مرزبان برای «قول می‌دم بزرگ نشم» از قم تعلق گرفت.

نمایش برگزیده کودک: این جایزه به فرهاد ابوالفضلی برای «شاهزاده خانم زشت» از زنجان رسید.

نمایش برگزیده نوجوان: موسی هدایتی برای «یاسا پلکه سوره کان» از استان کردستان جایزه نمایش برگزیده نوجوان را به‌دست آورد.

کد خبر 6231619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha