۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۳۰

مهر گزارش می‌دهد؛

روایتی از میراث داری مسلمانان از دو یادگار ماندگار

روایتی از میراث داری مسلمانان از دو یادگار ماندگار

رشت _ مسلمانان میراث دار«قرآن و عترت» به عنوان دو یادگار ماندگار پیامبر اکرم (ص) آخرین فرستاده الهی هستند و باید از این میراث گرانبها امانت داری کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _ بهرام قربانپور: آخرین فرستاده الهی در جامعه مُشرک شبه جزیره عربستان به دنیا آمد، و با استقامت در مسیری که پای در آن نهاده بود، توانست آئین یکتا پرستی را در یکی از جاهل‌ترین جوامع آن زمان گسترش بدهد و در دوره‌های بعد، اسلام به یک دین جهانی تبدیل شد، نامش «محمد» است.

«محمد» اسطوره‌ای تاریخ ساز و مکتب ساز

«محمد» به سبب فوت پدر قبل از تولدش، نزد پدربزرگش عبدالمطلب و سپس عمویش ابوطالب بزرگ شد و تربیت یافت، فقر و تنگدستی از یک طرف و فقدان پدر از سوی دیگر سبب نشد تا «محمد» از مسیر اصلی زندگی باز بماند و این ناملایمات زندگی از وی اسطوره‌ای جاودانه و ماندگار ساخت که تا آوازه‌اش ابد تاریخ ماند.

کودکی و جوانی حضرت محمد (ص) با سرعت اما به سختی سپری شد، روزهای تلخ و شیرینی که نه تنها از فقدان پدر رنج می‌برد بلکه مادر گرامی اش را هم از دست داد تا پازل رنج و محنت ها بر رسول محبت‌ها تکمیل شود.

شهرت حضرت محمد (ص) به راستگویی و درستکاری چنان زبانزد همگان شده بود که «امین» لقب گرفت و همین صداقت و درستی توجه خدیجه دختر خویلد را جلب کرد و او را با سرمایه خویش برای تجارت به شام فرستاد؛ سپس چنان شیفته درستکاری «محمد امین» شد که خود برای ازدواج با وی گام پیش نهاد، در حالی که بنابر مشهور، دست‌کم ۱۵ سالی از او بزرگ‌تر بود.

خدیجه برای محمد (ص) همسری فداکار بود و تا زمانی که حیات داشت، پیامبر همسر دیگری برنگزید. او برای پیامبر (ص) فرزندانی آورد که پسران همگی در کودکی درگذشتند و در میان دختران، از همه نامدارتر، حضرت فاطمه (س) است.

روایتی از میراث داری مسلمانان از دو یادگار ماندگار

محمد شناسی از نگاه قرآن

به مناسبت میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در یک گزارش کوتاه و از منظر قرآن و نگاه کارشناسی به تبیین خصلت‌ها و ویژگی‌های بارز این بزرگان می‌پردازیم.

قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و کلام وحی بهترین معرف برای رسول خدا (ص) است در این کتاب خداوند متعال در آیات متعدد به ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند آنچه در میان این آیات مانند خورشید می‌درخشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند پنج ویژگی برجسته است که تشکیل دهنده اساس شخصیت وجودی آن حضرت می‌باشند.

پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند.

قرآن در باب اسوه حسنه بودن پیامبر اکرم می‌فرماید: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱)

اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق می‌توان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دل‌ها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود کرد.

تعبیر قرآن راجع به اخلاق پیامبر اکرم (ص) «خلق عظیم» است و می‌فرماید: وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ (قلم /۴)

با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد

پیامبری که دروازه رحمت و محبت بود

قرآن در بخش دیگری از میان همه خصوصیات پیامبر اکرم (ص)، او را به عنوان «پیامبر رحمت» معرفی می‌کند تا همه جهانیان بر محور وجودی آن حضرت گرد هم آیند و خدا را بندگی کنند.

وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ، ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت برای جهانیان باشید (انبیا /۱۰۷)

اداره سیاست و اجتماع ایجاب می‌کند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مؤمنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند به همین جهت قرآن در معرفی پیامبر (ص) می‌فرماید: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، محمد رسول خدا و کسانی با او هستند بر کفار سخت گیر و در میان خودشان دلسوز و مهربان هستند.

رهبران الهی همواره در میان مردم بودند و در همه حال با آنان زندگی می‌کردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و در غم و شادی مردم شریک بودند، همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت، رشد و کمال قرار بدهند.

قرآن با اشاره به مردمی بودن و مردم داری پیامبر (ص) می‌فرماید: " لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ" قطعاً برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که درد و رنج شما بر او دشوار است و به هدایت شما حریص و علاقمند و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.

لزوم شخصیت پردازی پیامبر زیبایی‌ها

اما «حجت الاسلام امیر چهری» که مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان هم است در باب ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی پیامبر اکرم و امام صادق (ع) به تفکیک می‌گوید: پیامبر اکرم را فقط نباید در حُسن خلق عالی ایشان خلاصه کرد و تبیین و واکاوی ابعاد شخصیتی این بزرگوار جای بسی کوشش بسیار دارد.

به اعتقاد این کارشناس مسائل دینی، پیامبر اکرم صلی همان اندازه که با مسلمین و مؤمنان و دوستان خدا با رأفت و مهربانی برخورد می‌کرد همان اندازه و به شدت در مقابل کفار و مشرکین می‌ایستاد.

آن چیزی که جامعه امروز به آن نیاز مبرم دارد رعایت اخلاقیات و توجه به مظلومان و مستضعفین و ایستادگی در مقابل ظلم، جور و کفر است، فرهنگی که پیامبر اکرم (ص) آن را در صدر اسلام نهادینه سازی کرد.

حجت الاسلام چهری از زبان امیر بیان حضرت علی (ع) به شخصیت پردازی پیامبر اکرم (ص) پرداخته و می‌گوید: پیامبر اکرم طبیب دوره گرد بودند و با حضور در بین مردم، داروهای نیازمندان را به آنها می‌دادند و شفابخشی در کلام و نفسش نمایان بود.

آنطور که از روایت‌ها نقل است؛ پیامبر اکرم برای تحقق رسالت الهی تمام سختی‌ها و مشقت‌ها را به جان می خرید تا سایه دین رحمت و مهربانی را بر سر جامعه جهل و نادانی بگستراند.

روایت شده که حتی مردم نادان و بی بصیرت آن دوران خار و خاشاک و سنگ ریزه به سر و صورت پیامبر اکرم (ص) می زندند و ایشان را مورد تمسخر قرار می‌دادند اما پیامبر هیچ گاه از رسالتش دست نکشید و خسته نشد و کما اینکه بسیار مشتاقانه و امیدوارانه برای اسلامی سازی جامعه تلاش کرد.

«اسلام» دینی است که با سختی‌ها، خون دل خوردن‌ها و مرارت‌های فراوان به نسل حاضر رسیده و جامعه اسلامی برای پاسداری از این دین خوب خدا باید به انسجام، وحدت و همدلی برسند و جهت انتقال مفاهیم ارزشمند آن سر از پا نشناسند.

«قرآن و عترت» دو یادگار ماندگار پیامبر

طبق گفته مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان، «قرآن و عترت» را دو یادگار ماندگار پیامبر اکرم (ص) دانسته و می‌گوید: «قرآن و عترت» پیامبر (ص) باید برنامه سعادت و خوشبختی زندگی اخروی و دنیوی بشر قرار گیرد، پاسداری از این دو میراث گرانبها یک تکلیف سنگین و خطیر در جامعه است.

به اعتقاد وی، فاصله گیری از «قرآن و عترت» فرد را به گمراهی، مشقت و گرفتاری‌های دنیوی می‌کشاند و برای رهایی از این گرفتاری‌ها باید به ریسمان این دو میراث ماندگار چنگ زد.

به سفارش و تاکید پیامبر اکرم (ص) توجه به «قرآن و عترت» باید توأم با هر دو باشد و پرداختن تک بعدی هر کدام نتیجه بخش و اثر گذار نیست و راه سعادت و خوشبختی از مسیر توجه به «قرآن و عترت» می‌گذرد.

گسترش اسلام گرایی و پذیرش این دین در غرب و اروپا به زنگ خطری برای غرب گرایان و مخالفان اسلام تبدیل شده تا جایی که در طول این سال‌ها با ابزارهای مختلف از هیچ کوششی علیه قرآن، پیامبر اکرم و اسلام دریغ نکردند و تحریف و تخریب شخصیتی پیامبر (ص) توسط غربی‌ها نشانه واهمه آنها از گسترش اسلام و محبوبیت حضرت رسول (ص) نزد مردم دنیا است.

روایتی از میراث داری مسلمانان از دو یادگار ماندگار

خاطره جالب از مسلمان شدن یک انگلیسی

به عقیده حجت الاسلام چهری، مسلمانان به ویژه شیعیان باید الگوی تمدن سازی برای جامعه جهانی باشند چراکه پرچم دین اسلام بر دوش مسلمانان سنگینی می‌کند و باید از این پرچم ناب محمدی امانتداری کنند.

وی با نقل خاطره‌ای از یک دوست مقیم انگلیس باب امانتداری و اخلاق‌مداری اسلامی، رعایت اخلاق و اصول از سوی مسلمانان را بهترین آئینه برای اسلام دانسته و می‌گوید: یک دوست مقیم انگلیس که راننده تاکسی در یکی از شهرهای این کشور اروپایی است، نقل می‌کرد که طبق معمول همیشه یکی از شهروندان انگلیسی در یک مقصد مشخص با تعرفه مشخص منتقل می‌کردم که در یکی از روزها، ۱۰ برابر بیشتر از مبلغ عرف به من کرایه داد و وقتی مابقی پولش را برگرداندم از صداقت و امانتداری ام خوشش آمد و این ماجرا را مسلمان آزمایی تلقی کرد و گفت: در شُرف مسلمان شدن هستم و خواستم با این کار امانتداری و حق مداری مسلمانان را بسنجم که به یقین رسیدم و نزد من شهادتین را خواند و مسلمان شد.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه به تشریح گوشه از فضائل و ویژگی‌های بارز امام جعفر صادق علیه السلام پرداخته و معتقد است؛ امام جعفر صادق (ع) بعنوان رئیس مذهب جعفری شناخته می‌شود اما دال بر این نیست که شیعه در زمان این امام شکل گرفته است بلکه شیعه در زمان پیامبر اکرم وجود داشته است.

به گفته چهری، دوران حکمرانی امام صادق (ع) را باید دوران قدرت، رشد و شکوفایی شیعیان جهان بنامیم، دورانی که امام صادق علیه السلام از دریچه علم و تربیت شاگردان و مفاخر علمی اسلام را به درجه رفیع رساند.

وحدت مسلمانان رمز آزادی قدس

این کارشناس مسائل دینی، اتحاد را رمز موفقیت جامعه اسلامی دانسته و می‌گوید: وفاق، همدلی و وحدت رویه بین ملت‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های اسلامی به آزادی قدس شریف و فلسطین می‌انجامد و قرارگیری جریانات اسلامی تن دشمن را به انداخته است.

تفکر اسلام و مکتب پیامبر اکرم (ص) کشورگشایی نبوده و نیست، اسلام دین صلح، آرامش و زندگی مسالمت آمیز کنار همدیگر است از این رو بر ظلم و جور علیه کشور و مردم بی گناه (فلسطین) بر نمی تابد.

همزمان با ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) از گوشه کنار گیلان، از شرق و غرب گرفته تا مرکز و جنوب استان خبر می‌رسد که گیلانی‌ها و فرزندان دیار اسلم دیلمی و میرزا کوچک خان جنگلی با برپایی جشن‌های شادی و سرور، این روز خجسته را گرامی داشتند.

کد خبر 6231821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha