۱ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۶

مرور و معرفی؛

غصب فلسطین توسط اسرائیل نتیجه استعمار اروپا در سده‌های پیشین است

غصب فلسطین توسط اسرائیل نتیجه استعمار اروپا در سده‌های پیشین است

نگاه خالدی نگاهی منصفانه و دقیق است. او غصب فلسطین توسط اسرائیل را در ادامه استعمار اروپایی در سده‌های پیشین می‌داند و در ادامه به جنایت‌های اسرائیل و خوی نژادپرستانه آن اذعان دارد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین» با عنوان فرعی تاریخ استعمار شهرک نشینان و مقاومت ۱۹۱۷-۲۰۱۷ تألیف رشید خالدی و ترجمه مریم صالحی از سوی انتشارات جهان کتاب به بازار چاپ و نشر آمد.

پس از ۱۹۱۷ (و صدور بیانیه بالفور)، فلسطینی‌ها خود را در مخمصه‌ای سه‌گانه یافتند که احتمالاً در تاریخ مقاومت در برابر اقدامات استعماری شهرک‌نشینی بی‌سابقه بود. برخلاف بسیاری از مردمانی که تحت حکومت استعماری قرار گرفتند، فلسطینی‌ها نه‌تنها می‌بایست با قدرت استعماری در کلان‌شهر، در این مورد لندن، بلکه می‌بایست با جنبش استعماری شهرک‌نشین منحصربه‌فردی که متعلق به بریتانیا اما مستقل از آن بود نیز مبارزه می‌کردند. این جنبش استعماری مأموریت ملّی خود را داشت، کتاب مقدس توجیه اغواکننده [عزیمت یهودیان اروپایی به سرزمین باستانی قوم بنی‌اسرائیل] و همچنین پایگاهی بین‌المللی و منابع مالی تثبیت‌شده در اختیار داشت.

با وجود ظرفیت خارق‌العاده جنبش صهیونیستی برای تجهیز و سرمایه‌گذاری در فلسطین، بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۲ رشد جمعیت یهودیان به نسبت کل جمعیت کشور متوقف شد و بین ۱۷ تا ۱۸.۵ درصد راکد ماند. برخی از این سال‌ها مصادف شد با رکود جهانی، زمانی که یهودیانی که فلسطین را ترک می‌کردند از کسانی که وارد می‌شدند پیشی می‌گرفتند.

محمد امین اکبری یکی از فعالین حوزه فرهنگ و ادب در یادداشتی کوتاه به این‌کتاب پرداخته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

در ادامه مشروح متن این یادداشت را می‌خوانیم:

همان روز اولی که این کتاب منتشر شد آن را خریدم و بسیار آهسته و در کنار کتابهای دیگری که مشغول به خواندنشان بودم، به مطالعه آن پرداختم. کتاب بسیار مفیدی بود و اطلاعات زیادی درباره مسئله فلسطین به خواننده می‌داد.

رشید اسماعیل خالدی نویسنده کتاب از خانواده‌های اصیل فلسطینی است که سالهاست در آمریکا اقامت دارد. وی به‌واسطه خانواده‌اش در جریان بسیاری از اتفاقاتی که منجر به غصب سرزمین فلسطین قرار دارد و در این کتاب آنها را بازگو کرده است.

خالدی کتاب خود را از ۱۹۱۷ یعنی از سال فروپاشی عثمانی و تصرف فلسطین و دیگر سرزمین‌های خاورمیانه توسط بریتانیا آغاز می‌کند و در قالب شش فصل به مهمترین مقاطع این بحران صدساله می‌پردازد. از استعمار انگلستان و تشکیل آژانس یهود و سپس قطعنامه سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ و به رسمیت شناخته‌شدن اسرائیل تا جنگ اعراب با اسرائیل در مقاطع گوناگون و سپس تولد یک جنبش سازمان‌یافته و ملی در فلسطین با نام سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و مبارزات مسلحانه آن با رژیم جعلی صهیونیسم و در ادامه شکست‌ها و سرخوردگی‌های این جنبش و مذاکرات آن با دشمن و شکست سهمگین‌تر آن و سرآخر انتفاضه‌ها و پرداختن به سازمان‌های تازه‌تری چون حماس و جهاد اسلامی.

نگاه خالدی نگاهی منصفانه و دقیق است. او غصب فلسطین توسط اسرائیل را در ادامه استعمار اروپایی در سده‌های پیشین می‌داند و در ادامه به جنایت‌های اسرائیل و خوی نژادپرستانه آن اذعان دارد.

وی آمریکا را بزرگترین حامی اسرائیل می‌داند. سهل‌انگاری و اشتباه عرفات در مذاکره با اسرائیل باور دارد و در عین حال مشی مسلحانه حماس و جهاد اسلامی را دموکراتیک نمی‌داند و مشکل من با خالدی در همینجا است. پس پیشنهاد تو برای برون‌رفت از بحران چیست؟

متأسفانه خالدی پیشنهادی ندارد یا اگر هم دارد بسیار خوش‌باورانه و دور از دسترس است. او می‌گوید به‌زودی تعادلات جامعه جهانی بهم می‌خورد. آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست و جامعه جهانی می‌تواند اسرائیل را مجاب کند که به فلسطینی‌ها زور نگوید و در نتیجه ملت اسرائیل (؟؟؟) در صلح و صفا در کنار ملت فلسطین زندگی کنند. کتاب تا سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شود و اولین چاپش برای ۲۰۲۰ است. ای کاش می‌توانستیم نظرات خالدی را درباره یکسال اخیر بدانیم و فصل هفتم کتابش را هم بخوانیم.

و اما یک نکته درباره ترجمه کتاب که می‌توان اشاره کرد این است که: نشر «جهان کتاب» انتشارات خوش‌نامی است که کتابهای خوب زیادی منتشر کرده است. انتخاب این کتاب برای ترجمه هم نشان از خوش‌سلیقگی این نشر دارد ولی خواندنش بسیار مشکل و آزاردهنده بود. چرا که نه تنها ترجمه قویی نداشت، بلکه همین ترجمه هم ویرایش نشده منتشر شده است.

برای نمونه به این چند سطر نگاهی بیندازید:

«محمود عباس به‌طور بی‌اثری بر وخامت شدید وضعیتِ از قبل ضعیف‌شده جنبش ملی، تشدید درگیری‌های بین‌فلسطینی، افزایش چشمگیر استعمار صهیونیستی در آنچه از فلسطین باقی مانده بود، یک‌سری از جنگ‌های اسرائیل در نوار غزه، که به‌طور فزاینده‌ای در محاصره اسرائیل است، ریاست می‌کند.»

کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین» با عنوان فرعی تاریخ استعمار شهرک‌نشینان و مقاومت ۱۹۱۷-۲۰۱۷ تألیف رشید خالدی و ترجمه مریم صالحی با ۴۰۰ صفحه از سوی انتشارات جهان کتاب تهیه نمائید.

کد خبر 6231976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha