به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی در آئین اختتامیه بخش علمی کنگره بینالمللی حضرت علی بن امام محمد باقر علیهالسلام ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفت: ما در زندگی این جهانی خود به سبب خلقتی که خدا برایمان رقم زده باید راه رسیدن به خدا را از خود او جویا شده و بخواهیم و راهی جز این نیست. هدایت امری توقیفی است، گرچه با عقل میسنجیم که چه راهی را خداوند معرفی کرده است.
وی افزود: نبی مکرم اسلام (ص) فردی است که وحی منزل را برای ما قرائت کرد که (وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی) او از طریق وحی آنچه که خدا به او وحی کرده به ما رسانده است و هیچ دخالتی در امر وحی نداشته است. قرآن کریم در آیات متعدد میفرماید اگر دخالت میکردی ما رگ گردنت را قطع میکردیم. (وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ * ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ * فَمَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ) یعنی پیامبر کوچکترین دخالتی در امر وحی نداشته است. (لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ) پیامبر گرامی اسلام آنچه خدا به او فرموده را بیان کرده است. در حقیقت بیان پیامبر (ص) قرآن را شکل داده است. (رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ…) روشن است که وجود مقدس پیامبر (ص)، خلقت، حیاتش و سخن و رفتارش برای آن است که وحی الهی را به مردم برساند. بدین منظور باید مردم اطمینان داشته باشند که او مصون از خطاست و باید اطمینان داشته باشند که چراغ روشنی که پیامبر (ص) آورده است هیچ تاریکی ندارد و چراغ هدایت الی الابد خواهد بود. باید اطمینان داشته باشند که رسول مکرم اسلام (ص) مسیر تعینی خدا را قدم به قدم برای بشر بیان میکند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: همه مستحضر هستند ما یک انزال و یک تنزیل داریم، وجود مقدس پیامبر (ص) میدانستند ولی به پیامبر خطاب میشود، (فَتَعَالَی اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُقْضَی إِلَیْکَ وَحْیُهُ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا) هر واقعهای را در جای خودش باید بیان کند. این وجود شریف به جامعه بشری عنایت شد. خداوند متعال به جهت اطمینان بیشتر ما میفرماید: خدا اراده کرده است که از شما پلیدی را دور کند، (اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا) ترجمه این است که خداوند متعال اراده کرده است که از شما پلیدی را دور کند.
وی بیان کرد: ما یک دفع و یک رفع داریم. اینجا دفع پلیدی معیار است؛ یعنی پلیدی ورود پیدا نمیکند. مثل انسان که گناه میکند و بعد توبه میکند پاک میشود، ولی پلیدی اصلاً به اینها راه ندارد. وجود شریف پیامبر اسلام (ص) در واقعه غدیر باید موضوعی را اعلام کند که اگر اعلام نکند اکمال دین و اتمام نعمت صورت نپذیرفته است. در سوره مائده که تقریباً جز آخرین وحی منزل است ما به سه آیه برخورد میکنیم. یک آیه این است که (الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً)؛ امروز اکمال دین و اتمام نعمت است و خدا بدین رضایت دارد، این رضایت نقطه آغازین بحث ما هست که بحث ولایت و ولایت پذیری است. این موضوع را به زیارت جامعه کبیره گره خواهم زد که در آنجا بیان بسیار وزینی امام هادی (ع) برای من و شما دارند که باید یاد بگیریم. آنجا میفرمایند: (بِمُوالاتِکُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دینِنا و أصْلَحَ ما کانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیانا، وَ بمُوالاتِکُمْ تَمّتِ الْکِلمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ، وَ بمُوالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ، وَ لَکُمُ الْمَوَدَّةُ الْواجِبَةُ…) اگر اعمال عبادی و مناسک ما مقبول است بخاطر این است که گوهر ولایت در آن وجود دارد در همانجا میفرماید: (وَ مَنْ جَحَدَکُمْ کافِرٌ) اینها در زیارت جامعه آمده و کسی در سند زیارت جامعه نمیتواند خدشه وارد کند در سند این زیارت مطالعات زیادی صورت گرفته همین بس که در کتب معتبر روایی شیعه در من لایحضره بیان شده است.
حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: مرحوم شیخ طوسی و دیگران نیز این روایات را بیان کرده اند. خداوند در قرآن کریم میفرماید: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ) این است و جز این نیست که ولی شما خداوند متعال است، ولی شما در طول، رسول گرامی اسلام (ص) است، ولی شما در استمرار، ولی منصوب است. آیه آخر که در بحث ولایت است میفرماید: (یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ ۖ وَإِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ) تو آنچه که رسول خدا مأمور است (به ابلاغ بحث ولایت علی بن ابیطالب (ع) و این خاندان) باید ابلاغ میفرمود و اگر انجام نمیشد طبق آیه اول دین کامل نبود و طبق آیه دوم سلسه ولایتها را درست تبیین نکرده بود و طبق آیه آخر خداوند میفرماید (یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ) که خیلی پیام دارد و پیامش این است که مبارزه و ستیز میکنند. امام حسن میفرماید (إنِّی أموتُ بالسُّمِّ، کما مات رسول الله) اینجا به اشاره صریح میگویند تمام صحابی رنج بردند. خاندان عصمت و طهارت و بنی هاشم هجرت کردند و الان در مکان هجرت دوم (ایران اسلامی) هستیم.
وی افزود: بعد از هجرت امام رضا (ع) به ایران اسلامی، کوه و دشت و دمن ما پر است از این ستارگان خاندان عصمت و طهارت، ما در ایران بیش از هشت هزار بقعه داریم که در هیچ جای جهان نیست، مفهومش این است که پیوند هویتی ایرانیها با خانواده عصمت و طهارت پیوند عمیق تاریخی است و جغرافیای ما این خاندان را در آغوش گرفته است و آنها هم بر سر ما سایه گستر شدند. ما زیر سایه ثامن الحجج (ع) هستیم که هر نعمتی هست از اینجا گسترده میشود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بحث ولایت، نعمت و اکمال دین، گفت: چه کار کنیم و به کجا مراجعه کنیم که بحث ولایت را دریافت کنیم؟ راهی جز این نیست که محضر کلام، سیره و تاریخ زندگانی اهل بیت (ع) ملتجی شویم. امام رضا (ع) میفرماید: (رحم الله من أحیا أمرنا) که امر اسلام مع ولایه است. پیامبر (ص) میفرماید: اگر مردم کلام ما را بشنوند از ما تبعیت خواهند کرد. انسانها عاقل هستند بررسی میکنند و کلام درست را از نادرست تشخیص میدهند.
وی عنوان کرد: در محضر اهل بیت (ع) خلوص نیت را فراگرفتیم و اینکه چگونه باید با خدا معامله کنیم. وجود شریف اباعبدالله (ع) همه چیز را برای اسلام میدهد، وقتی مردم این خطه از امام باقر (ع) میخواهند، علی بن محمد باقر (ع) در اینجا تشریف فرما میشود تا معارف اهل بیت (ع) را بیان کند و کسانی که دشمنی میکنند او را به شهادت میرسانند، چون میخواهند این اتفاق در این نقطه از خاک نیافتد، ولی بنده در محضر جد بزرگوار خودم عرض میکنم شما در سرزمینی هستید که در این سرزمین انقلابی صورت گرفت و این انقلاب فقط پرچم ولایت را بلند کرده است. یکی از شاخههای ولایت، ولایت فقیه است ولی فقیه در زمان غیبت امام زمان (عج) تعیین تکلیف امور اجتماع را میکند این ولی فقیه در مقابل اصل طاغوت در ایران ایستادگی کرد و امروز در مقابل طاغوت اکبر ایستادگی میکند. بنده رهبر معظم انقلاب اسلامی را مصداق این آیه شریفه می دانم در سوره صف به این آیه برخورد میکنید: (وَ أُخْرَیٰ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ) رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی در نماز جمعه فرمودند دوران بزن در رو تمام شد یکی بزنی صدتا میخوری. دشمن دارد تلاش میکند. این واقعه که اخیراً در لبنان و سرزمینهای همجوار سرزمینهای اشغالی اتفاق افتاد پیش بینی میشد اما اتفاق غریبی بود. دشمن به هر ترفندی دست میزند که مقابل جریان اسلام ناب و ولایت محور بایستد و این اسلام ولایت محور منجی جهان خواهد بود.
حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: ولایت در طول تاریخ اسلام خون برایش داده شده و این درخت تنومند اسلام ناب ولایی ماندگاری اش خونبهای شهیدان است. شهیدانی که در مشهد اردهال مثل شهدای غزه، شهدای کربلا، شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب اسلامی مثل شهید عزیزی که در جنگلهای آفریقا بر سر مزارش رفتم، شهید مایانگا که با دست خودم روی مزارش نوشتم او هم دعای کمیل برگزار میکرد، وهابیها او را به رگبار بستند، از پسرش سوال کردم این شهید چکار کرد؟ گفت انقلاب اسلامی که پیروز شد، پیام اسلام را که دریافت کرد ما دینی نداشتیم، حدود ۲۰ پارچه آبادی را اهل بیتی کرد و اکنون در مجالسی که برگزار میشود حدود ۱۰۰۰ نفر می آیند و دعای کمیل میخوانند. خونبهای این شهیدان است که امروز رسیده ایم به روزی که همه شاهدیم انقلاب اسلامی جهان معاصر را به گونهای گرفته که طاغوتها بدون نام ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید سلیمانیها خوابشان نمیبرد. مرحوم شهید بهشتی فرمود از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. وجود حضرت محمد (ص) میفرماید: من از شما اجری نمیخواهم، اجری که میخواهم این است (الا المودة فی القربی) استاد ما در درس فقه میفرمود: مودت واجب است در زیارت جامعه میخوانیم (و بکم المودة الواجبة) یعنی مثل یک عمل واجب باید باید مودت اهل بیت (ع) را در درون خود بپرورانیم، رسوخ دهیم و با آن زندگی کنیم و با این ایمان بمیریم. این خاندان یک معیار دارد، ایمان موحدانه و خلوص در راه این ایمان و اعمال صالح بر اساس این ایمان، اگر کسی این را رعایت کند در این خیمه هست اگر رعایت نکند در این خیمه نیست.
وی افزود: در واقعه کربلا پدر و پسر در دو لشکر هستند. قرآن مثال میزند میفرماید: (ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلَا النّارَ مَعَ الدّاخِلِینَ) تو باید بر این ایمان بمانی، فرزند نوح بودن معیار نیست (قَالَ یَٰنُوحُ إِنَّهُۥ لَیۡسَ مِنۡ أَهۡلِکَۖ إِنَّهُۥ عَمَلٌ غَیۡرُ صَٰلِحࣲۖ)، علی اکبر (ع) در جوار اباعبدالله (ع) است، فرزند شیرخوار در آغوش اباعبدالله (ع) است. اگر معیار را رعایت کنیم، میفرماید: (سلمان منّا اهل البیت) بقاع متبرکه به ما این پیام را میدهند به خیمه اهل بیت (ع) وارد شوید نتیجه و عقبای درست خواهید داشت. باید معیار ورود به اهل بیت (ع) و این خانه را پیدا کنیم. معیار این است خداوند میفرماید ما هم همسر نوح و همسر لوط را مثال زدیم ولی در کنارش همسر فرعون را هم مثال می زنیم. همسر فرعون کسی است که در درگاه فرعون است. و (َضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ)
حجت الاسلام خاموشی گفت: در فرازی از زیارت جامعه کبیره میخوانیم ای امامان معصوم شما قدرت تکوینی و قدرت تسلط بر عالم دارید، شما قدرت دارید مشکلات را برطرف کنید. (بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّر…) اختتام این فراز بدین صورت میتواند باشد (وَ الحَقُّ مَعَکُم وَ فیکُم وَ مِنْکُم وَ إلَیْکُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ) شما اصل هستید، معدنش هستید، اول و آخر خیر هستید، اگر بخواهید خیری در دنیا و آخرت داشته باشید باید به این خانواده متوسل شوید. همان که پیامبر (ص) فرمودند: (قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و این یک امر مهم در رسالت نبوی و همان مسئله ولایت است.
نظر شما