۲ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۵

ساداتیان در گفت‌وگو با مهر؛

رئیس جمهور در نیویورک شعارهای خود را پیگیری کند

رئیس جمهور در نیویورک شعارهای خود را پیگیری کند

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: دنیا از مواضع جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنان رئیس جمهور مطلع می‌شود.

سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون فرصت‌های پیش روی رئیس جمهور در سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیان کرد: سخنرانی رؤسای جمهور و رهبران کشورها از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد برد رسانه بالایی دارد اکثر رسانه‌های جهان این سخنرانی‌ها را منعکس می‌کنند؛ همانطور که طبق قانون اساسی نطق‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش زنده دارد و منعکس می‌شود سخنرانی در سازمان ملل انعکاس بالای رسانه‌ای در سطح جهان دارد؛ بنابراین اهمیت آن مشخص است.

وی با اشاره به پخش زنده و یا بازنشر سخنان رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رسانه‌های دنیا، گفت: این‌طور دنیا از مواضع جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنان رئیس جمهور مطلع می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به گرد هم آمدن رهبران و رؤسای جمهور کشورهای جهان در مقر سازمان ملل در نیویورک پرداخت و یادآور شد: مقام‌های ارشد کشورهای دنیا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم می‌آیند و فرصت مناسبی است که بتوانند دیدارهایی مشترک داشته باشند در صورتی که اگر می‌خواستند با تشریفات این دیدارها را ترتیب دهند زمان و هزینه‌های بسیاری نیاز داشت تا سفرهای متعددی صورت گیرد. در موقعیت مجمع عمومی سازمان ملل این دیدارها با هزینه کم و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد که در مدت کوتاه چند روزه، رئیس جمهور می‌تواند با سران کشورهای بسیاری گفت‌وگو کند و مذاکرات ثمربخشی داشته باشد.

ساداتیان همچنین به اولین سفر پزشکان رئیس جمهور کشورمان به مقر سازمان ملل در نیویورک توجه و اظهار کرد: این سفر فرصت خوبی است که رئیس جمهور شعارها و مسائلی را که مطرح کرده پیگیری کند. از جمله آنکه گفته بود ما خواهان روابط با همه دنیا هستیم؛ درست است که ارتباط با همسایگان جزو اولویت‌های روابط خارجی ایران مطرح شده است اما این مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است که برای تأمین نیازمندی‌ها و جبران عقب افتادگی‌های موجود که در نتیجه اتفاق‌های سال‌های گذشته است؛ امروز ما نیازمندی‌های بیشتری داریم مانند آنکه برای جذب سرمایه و برای آوردن تکنولوژی نیاز داریم تا به بازارهای بین‌المللی دست پیدا کنیم.

وی تأمین نیازهای کشورمان از طریق بازارهای بین‌المللی را مستلزم برقراری رابطه عزتمندانه و متناسب با همه بلوک‌های قدرت دانست و گفت: ما نباید به کشور و یا کشورهای خاصی تکیه کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا موازنه و تعادلی در ارتباط با کشورهای مختلف دنیا برقرار کنیم، در مقر سازمان ملل سران کشورهای بسیاری حضور دارند و فرصت تعامل با آنها وجود دارد هرچند که خود آمریکایی‌ها به دلیل نفوذ و لابی صهیونیست‌ها همچنین نزدیکی انتخاباتشان احتیاط می‌کنند تا با ایران ارتباط مستقیم برقرار نکنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت‌وگوی رئیس جمهور کشورمان با رؤسای جمهور دیگر کشورها و مقامات ارشد آنها را پرفایده خواند و ادامه داد: این دیدارها فرصتی است تا آقای پزشکیان مواضع کشورمان را با بسیاری از مسئولان کشورهای دیگر مطرح کند و در جهت دیپلماسی عمومی و دیپلماسی خاص در روابط میان دو کشور و حتی برای تحقق دیپلماسی منطقه‌ای روابط خارجی ایران را تقویت کند. دیدار رئیس جمهور با همتایان خود در دیگر کشورها و یا رهبران برخی از کشورها فرصت کم نظیری است که این امکان در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برقرار است.

کد خبر 6233011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      0 0
      منظور شما اینست که پزشکیان بره به غرب وحشی لبخند بزنه؟