۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱

از ابتدای سال جاری تا دوم مهر ماه؛

۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا دوم مهر ماه امسال ۳۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، از اول فروردین ماه تا دوم مهر ماه امسال برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۰۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تأمین کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

مطابق این گزارش تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۱۱۹ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۸۰ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار، ۶۱۳ میلیون دلار، ۲۵۴ میلیون دلار، ۴۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲ مهر ماه سال جاری دریافت کرده اند.

همچنین تا تاریخ ۲ مهر ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

براساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲ مهر ماه، ۴۳ هزار و ۸۰۷ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۸۹۹ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۹۲۸ تومان برای درهم، ۶ هزار و ۲۱۲ تومان برای یوآن، ۴۷۳ تومان برای روبل، هزار و ۲۸۴ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز دوشنبه ۲ مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۵۶۹ تومان، یورو با نرخ ۵۵ هزار و ۳۳۰ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۹۷ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۴۵۶ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۵۶ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۴۹ تومان بود.

کد خبر 6233905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha