۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی مرکزی تاکید کرد؛

ضرورت توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری استان مرکزی

ضرورت توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری استان مرکزی

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکزی گفت: توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری این استان در راستای جذب سرمایه گذار و گردشگر ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود مرادی نراقی، ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با برجسته کردن ظرفیت‌های گردشگری، باید استان مرکزی را از محل عبور به محل حضور گردشگران تبدیل کرد.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا ۹ میلیون گردشگر از آثار تاریخی کشور بازدید می‌کردند ولی اکنون شمار گردشگران به پنج میلیون نفر رسیده که باید تدابیر ویژه در این راستا اندیشید.

وی با اشاره به پتانسیل بالای زیرساخت‌های گردشگری استان مرکزی گفت: باید نقاط قوت آثار گردشگری استان را بیش از پیش معرفی کرد چراکه اگر گردشگر به استان مرکزی نیاید سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کاهش آثار تاریخی مغفول می‌ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به وجود یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری ایران در شهرستان زرندیه تصریح کرد: این مجتمع گردشگری به مساحت ۱۴۰۰ هکتار و با حجم سرمایه گذاری ۷۰۰ هزار میلیارد ریال، توسط بخش خصوصی در حال تکمیل است که به صورت فاز به فاز به بهره برداری می‌رسد و تاکنون چندین فاز آن به ارزش ۱۳۰ هزار میلیارد ریال افتتاح شده است.

مرادی با تاکید بر بهره گیری بیشتر مالی از ظرفیت‌های گردشگری این استان گفت: طبق دستور مقام معظم رهبری، بایستی بخش قابل توجهی از درآمد کشور را از درآمدهای غیر نفتی تأمین کنیم که گردشگری یکی از این راه‌هاست.

وی با اشاره به وجود ۲۵ اثر طبیعی و ۶۸ اثر ناملموس در استان مرکزی اضافه کرد: حدود ۲ هزار بنای تاریخی در استان مرکزی وجود دارد که ۹۱۴ اثر ثبت ملی شده است و از این تعداد ۳۵۰ اثر به صورت بنای تاریخی و مابقی به صورت محوطه تاریخی، تپه و سنگ نگاره است.

مرادی با تاکید بر ضرورت مرمت تمام آثار تاریخی گفت: بازار سرپوشیده اراک به مدت پنج سال، سالیانه نزدیک به ۱,۰۰۰ میلیارد ریال بودجه برای مرمت نیاز دارد که امسال شهرداری ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، اوقاف ۱۰۰ میلیارد ریال و کاسبان بازار نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این راستا اختصاص داده‌اند.

رونمایی از سفال‌های سلطان آباد پس از ۵۰ سال

وی با بیان اینکه هفته گردشگری از ۵ تا ۱۱ مهر ماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: به مناسبت این هفته بعد از ۵۰ سال از سفال‌های سلطان آباد در موزه چهار فصل رونمایی می‌شود که سفال‌های سلطان آباد یکی از مرغوب ترین سفال‌های ایران هستند که به لحاظ تکنیک ساخت و پخت در موزه ملی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از فعالان گردشگری گفت: افتتاح مراکز مرتبط با گردشگری اعم از مجتمع گردشگری سرو، مزرعه گردشگری انجدان و مجتمع بومگردی در روستاهای ابراهیمی آباد، انجدان، وفس و مجد آباد فراهان، بازدید نیم بها از موزه‌های استان و غار نخجیر دلیجان و برگزاری نشست هم اندیشی در دانشگاه پیام نور از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در این هفته است.

کد خبر 6234031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha