۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸

باقری مطرح کرد؛

ماجرای اکران و فروش آثار هنری موزه امام علی

ماجرای اکران و فروش آثار هنری موزه امام علی

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه شرط حیات موزه‌ها به تبادل آثار آن است، گفت: اثر خوب و هنرمند خوب زیاد داریم و باید آثار اکران شود و مردم آن را ببینند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد باقری‌، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در جلسه دویست و شصت و پنجم شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای فروش برخی از آثار هنری در شورای شهر تهران اظهار داشت: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می‌کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، یادآور شد: متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه‌ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می‌کنند.

سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است

باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می‌گذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هر جا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش‌های مفصلی داشتیم که در دوره‌هایی کمرنگ و در دوره‌هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها وجود دارند و مردم در این بخش‌ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه‌هایی دارند. شهرداری نگارخانه‌های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می‌کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.

باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: در سنوات قبل آثار انبار شده و مستند سازی نشده بود لذا معلوم نبود چند اثر با چه کیفیتی داریم و کوتاهی بوده و باید جبران شود.

وی با اشاره به اینکه همه آثار در یک گنجینه یا انبار اعم از هنری و موزه‌ای ذخیره بود، گفت: برخی آثار هنری با شاخص‌های تخصصی عنوان اثر موزه‌ای می‌گیرد یا قدمت دارد یا هنرمند خاصی است و اثر موزه‌ای در موزه نگه داری می‌شود ولی اثر هنری نه، همه ما در منازل آثار هنری داریم.

وی بیان داشت: آثار موزه‌ای سند سیاستی دارد، سال‌ها بود موزه‌های تهران اکران آثار آن انگشت شمار شده بود.

شرط حیات موزه به تبادل آثار است

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: موزه اثر فرهنگی آن در اکران است تا مردم ببینند و شرط حیات موزه به تبادل آثار است اگر ۳۰ سال یک اثر در موزه باشد کسی نمی بیند و تبادل آثار در اوج فعالیت‌های هنری مرسوم بوده است و دست همه این افراد را می بوسم.

وی بیان داشت: آثار هنری ارزش گذاری هنری می‌شود. موزه هنرهای دینی امام علی هم روال دارد. اثر خوب و هنرمند خوب زیاد داریم باید اکران کرد و مردم ببینند و باید خلاءها را جبران کرد.

باقری گفت: شرکت و حضور بین المللی شهرداری در موضوع موزه‌ای قانونی است و اجرا با توان افزایی و انعقاد تفاهم نامه صورت گرفته و همه قواعد و آئین نامه‌ها در باره آثار را رعایت کردیم مثل بیمه کردن آثار و حمل و… و ۳۰ اثر در نخستین رویداد جهانی ابتدای امسال در امارات با حضور آثار ۳۰۰ گالری جهان اکران شد و ۳ هزار هنرمند اثر آوردند.

وی بیان داشت: امروز در نگارخانه‌های حاکمیتی و خصوصی دنیا روال است که با قواعد و قانون و کار کارشناسی آثار فروخته شود. اثر نباید موزه‌ای باشد همچنین نباید فقط از یک هنرمند یک اثر باشد. مستندات همه مشخص است و قیمت گذاری صورت گرفت و دو اثر ایران خواهان داشت. به صورت رسمی خرید انجام شد که همه چیز شفاف باشد.

باقری بیان داشت: می‌گویند موزه‌ها حق فروش ندارند و یا اموال فرهنگی است. موزه و مال موزه تعریف دارد. جلسه هیأت مدیره سازمان ۵ عضو دارد و هر ۵ نفر مساله را امضا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ما خدمت مدیران جهادی درس پس می‌دهیم، گفت: سال ۱۴۰۱ شورای ساماندهی آثار تشکیل و خرداد ۱۴۰۲ هیأت امنا آن را بررسی کرده است و هیأت مدیره هم مصوب کرده است و جلسه تکمیلی هم تشکیل و ۹ تبصره دارد.

۲ اثر خواهان داشت و هر کدام به قیمت ۴۰ میلیون فروش رفت

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: ارقام اعلام شده در رسانه‌ها درست نیست و بحث از حوزه کارشناسی دور شده است. ۲ اثر خواهان داشت و به قیمت هر کدام ۴۰ میلیون فروش رفت و مستندات موجود است. روال واریزی متفاوت است و مکانیزم خاص خودش را دارد که نامه نگاری‌ها در این زمینه انجام شده است.

باقری بیان داشت: نباید به اعتماد عمومی ضربه زد و دستاورد نظام را آسیب زد و برخی تریبون‌هایی دارند و این اقدام را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: در مورد رزومه‌ام ادعایی ندارم و من کف میدان فرهنگ کار کردم و همچون سرباز اکنون فعالیت دارم.

خبر در حال تکمیل است

کد خبر 6234660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha