۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸

در کارگروه مشترک ایران و تاجیکستان مطرح شد؛

استقبال وزیر انرژی تاجیکستان از واردات تجهیزات برقی ایران

استقبال وزیر انرژی تاجیکستان از واردات تجهیزات برقی ایران

جلسه مشترک مدیران ارشد صنعت آب و برق ایران و تاجیکستان با موضوع اقتصاد برق و با هدف انتقال تجربیات موفق ایران در حوزه اصلاحات اقتصادی صنعت برق در محل وزارت نیرو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در این جلسه که با حضور "مجتبی اکبری" رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو، "بابک اسکندریون" مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق و انرژی، "بهروز احمدی" معاون بازار برق ایران و "احسان ذبیح زاده" مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی توانیر، "مجید ودودی" مدیر دفتر تأمین مالی آب نیرو به عنوان نمایندگان ایران و "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، "نظام الدین زاهدی" سفیر تاجیکستان در ایران، "پرویز یحیی یف" مدیرکل اداره بین‌الملل وزارت انرژی تاجیکستان، "منوچهر خلیفه یف"، معاون اداره اقتصاد وزارت انرژی تاجیکستان، "رستم مجید زاده" مدیرکل شرکت سهامی عام برق تاجیکستان برگزار شد، دو طرف پیرامون اقتصاد صنعت برق و ساز و کارهای اصلاح آن در ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این جلسه، بهروز احمدی توضیحاتی درباره بازار برق ایران و ساز و کار فروش انرژی برق ارائه کرد و گفت: بازار برق ایران به صورت متمرکز اداره می‌شود و در سال‌های اخیر با هدف حل مشکلات مالی، افزایش زمینه‌های سرمایه‌گذاری، افزایش شفافیت و ایجاد امکان خرید آگاهانه توسط مشترکان، اصلاحات اساسی در ساختار بازار برق ایران ایجاد شده است.

معاون بازار برق ایران با بیان اینکه در حال حاضر امکان عرضه مستقیم برق توسط نیروگاه‌ها به مصرف‌کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی فراهم شده است، افزود: تمامی مشترکان بالای یک مگاوات و شرکت‌های توزیع به نمایندگی از مشترکان کوچک و شرکت‌های برق منطقه‌ای امکان خرید برق از طریق بورس و به صورت مستقیم از نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی سه تابلوی خرید و فروش برق در بورس اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر سه تابلوی برق آزاد، اول و برق سبز در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شده است که در تابلو برق آزاد نیروگاه‌های حرارتی بزرگ و کوچک مقیاس جدید الاحداث مجاز به فروش برق هستند و خریداران این تابلو مشترکان بالای یک مگاوات برای مصارف بالاتر از سهمیه هستند.

احمدی در خصوص تابلوی اول نیز گفت: در این تابلو تمام نیروگاه‌ها مکلف به عرضه برق به تمام مشترکان هستند و مشترکان بالای یک مگاوات و شرکت‌های توزیع موظف به خرید برق از این تابلو در سقف تعیین شده هستند.

معاون بازار برق ایران پیرامون تابلو برق سبز نیز اظهار داشت: در تابلو برق سبز نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان عرضه‌کننده مجاز فعالیت دارند و متقاضیان در این تابلو مشترکان بالای یک مگاوات صنعتی و اداری برای مصرف برق بالاتر از سهمیه اقدام به خرید برق می‌کنند.

در ادامه این نشست احسان ذبیح‌زاده در خصوص ساختار تعرفه‌گذاری و انواع مشترکان برق در ایران توضیح داد و در همین رابطه گفت: به طور کلی تعرفه برق در ایران زیر یک سنت به ازای هر کیلووات ساعت است. الگوی مصرف برق مشترکان خانگی نیز بر اساس مناطق ۵ گانه عادی، گرمسیری ۱، گرمسیری ۲، گرمسیری ۳ و گرمسیری ۴ تعیین شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی توانیر با اشاره به اینکه در فصل گرم سال جاری تقاضای مصرف برق در ایران به ۸۰ هزار مگاوات رسید، ادامه داد: در فصل گرم سال ۱۳۹۳ تقاضای برق ایران در حدود ۵۰ هزار مگاوات بود و طی ۱۰ سال گذشته ۳۰ هزار مگاوات به این تقاضا افزوده شده است.
ذبیح‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به انواع مصرف‌کنندگان برق در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: صنایع ۳۶.۷ درصد، خانگی ۳۱ درصد، کشاورزی ۱۴ درصد، ۹.۲ درصد عمومی، تجاری ۷.۸ درصد و روشنایی ۱. ۴ درصد برق ایران را مصرف می‌کنند.
وی در خصوص تعرفه برق مشترکان مختلف بیان کرد: تعرفه برق خانگی در ایران کمتر از نیم سنت به ازای هر کیلووات ساعت در چارچوب الگو است و به طور کلی نیز متوسط قیمت برق در ایران ۰.۸ سنت به ازای هر کیلووات ساعت برآورد می‌شود.
در بخش دیگری از این نشست، مجید ودودی درباره ظرفیت و توانمندی‌های مهندسی ایران در خصوص احداث نیروگاه‌های برقابی و نگهداری این نوع نیروگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد و آمادگی ایران برای هرگونه همکاری و انتقال تجربه در خصوص نیروگاه‌های برقابی به کشور تاجیکستان را اعلام کرد.

همچنین چند شرکت تولیدکننده بخش خصوصی ایرانی نیز در این نشست نسبت به معرفی تولیدات و توانمندی‌های خود در صنعت برق پرداختند و آمادگی خود را برای عرضه محصولات خود در کشور تاجیکستان اعلام کردند.

در ادامه این جلسه نیز وزیر انرژی تاجیکستان ضمن استقبال از واردات تجهیزات برقی ایرانی، اصلاحات اقتصادی صنعت برق ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کشور تاجیکستان علاقمند است از تجربیات موفق ایران در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی و مدیریت بازار برق استفاده کند.

دلیر جمعه با اشاره به جلسه مشترک خود با وزیر نیرو افزود: ایران و تاجیکستان در حوزه ساخت و توسعه نیروگاه‌های برقابی تجربیات مشترک و ارزشمندی دارند و کشور تاجیکستان تمایل دارد از دیگر تجربیات موفق ایران در حوزه اقتصاد و مدیریت بازار برق نیز بهره ببرد.

کد خبر 6234821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha