۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳

مهر گزارش می‌دهد؛

تشریح برنامه های سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم

تشریح برنامه های سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم

قم- برنامه های آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت سالروز ورود بانوی کرامت به قم تشریح شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- دانیال قنبری: ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم است که دیار بانوی کرامت از این روز تا ۱۰ ربیع الثانی روز ولادت امام حسن عسکری غرق شادی و سرور است.

از ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم تا ۱۰ ربیع الثانی وفات آن بانوی بزرگ اسلام ایام معصومیه یاد شده است.

آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها از ماه‌ها قبل برای برگزاری جشن و سرور در ایام معصومیه برنامه ریزی متعددی انجام داده است.

تقریباً یک ماه گذشته شورای فرهنگ عمومی استان قم که به ریاست آیت الله سعیدی امام جمعه برگزار شد، اتفاق نظری در سطح دستگاه‌ها شکل گرفت که مراسم‌هایی از سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها تا وفات ایشان طی ۱۷ روز برگزار شود.

انتخاب شعار «قم، جهان شهر تمدنی اهل بیت علیهم السلام»

شعار ایام معصومیه با اتفاق نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم «قم، جهان شهر تمدنی اهل بیت علیهم السلام» انتخاب شد.

استاندار قم در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در هفته گذشته با اعلام کرد که روز ملی قم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و مختصات مختلف در خصوص این روز به استانداری قم ابلاغ شده است و سال آینده در تقویم رسمی جمهوری اسلامی درج خواهد شد.

از امام صادق علیه السلام این بشارت داده شده که قم پایگاهی برای انتشار معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام به اقصی نقاط جهان مبدل خواهد شد که این امر در حال تحقق یافتن است و امروز هزاران نفر از طلاب غیرایرانی از ۱۲۰ ملیت دنیا برای تحصیل معارف دینی به این شهر هجرت کرده و بسیاری از فارغ التحصیلان نیز به دیار خود باز گشته و نقش محوری در ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام در منطقه خود بر عهده دارند.

تشریح برنامه های سالروز ورود حضرت به معصومه(س) به قم

حجت الاسلام سید احمد مشرف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افتتاح برنامه‌های ایام معصومیه صبح پنجشنبه با آئین خطبه خوانی خادمان حضرت کریمه اهل بیت علیهم السلام در شبستان امام خمینی (ره) سخنرانی آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها آغاز خواهد شد.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بیان کرد: شب جمعه که شب سالروز ورود بانوی کرامت به شهر مقدس قم است، برنامه جشنی در میدان آستانه، مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: صبح جمعه در حقیقت روز ۲۳ ربیع الاول دسته شادی از خیابان شاه ابراهیم چهار راه معصومیه آغاز می‌شود و به حرم حضرت معصومه ختم می‌شود و با پرواز هلیکوپتر گلریزان انجام خواهد شد.

حجت الاسلام مشرف ادامه داد: اجتماع چهار هزاری نفری دانش آموزی با عنوان «سلام همسایه» روز یکشنبه ساعت ۹ صبح در شبستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت تصریح کرد: از جمله برنامه‌های آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در ایام معصومیه تجلیل از قهرمانان و نخبگان علمی و ورزشی است.

وی اضافه کرد: بحث نشست علمی با موضوع بررسی نقش حضرت معصومه و برکات ایشان در شهر قم در ایام معصومیه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مشرف عنوان کرد: از برنامه‌های علمی و فرهنگی این ایام آئین معرفی و رونمایی از کتاب‌هایی است که در انتشارات زائر آستان مقدس تألیف و به چاپ رسیده و عمدتاً با موضوع حرم حضرت معصومه و خاندان موسی بن جعفر علیه السلام است.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت اذعان کرد: برگزاری کارگاه‌های شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها در حرم حضرت معصومه و دوره آموزش ضمن خدمت برای کارکنان دستگاه‌ها و ادارات استان در ایام معصومیه برگزار می‌شود.

تشریح برنامه های سالروز ورود حضرت به معصومه(س) به قم

اعزام کاروان سفیران کریمه به شهرهای مختلف

حجت الاسلام مشرف گفت: از جمله اتفاقاتی در این ایام انجام می‌شود، اعزام کاروان سفیران کریمه و خادمان است که علاوه بر سطح استان به دیگر شهرها برای ارتباط معنوی مردم با این استان و معرفی حضرت معصومه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۱۰, ۱۱، ۱۲ ربیع ثانی محافل عزاداری به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت اظهار کرد: پویش نذر حجاب فاطمی و اهدای چادر به نیازمندان و زائران حرم و استقبال از زائران شهر کریمه اهل بیت در مبادی ورودی شهر از دیگر برنامه‌های این ایام است.

حجت الاسلام مشرف بیان کرد: برپایی موکب دختران بهشتی امسال با حضور دختران دانشجو و دانش آموز در صحن جواد الائمه حرم حضرت معصومه سلام الله علیه برگزار خواهد شد.

وی افزود: مسابقه کتاب خوانی در سطح ملی در ایام ۱۷ روزه معصومیه برگزار خواهد شد و همچنین تولیدات رسانه‌ای و هنری در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت ادامه داد: با مشارکت انجمن خوشنویسان نمایشگاه آثار هنری و تابلویی با موضوع حضرت معصومه برپا می‌شود که توسط خطاطان بزرگ و شعرهای شاعران در مقام تعظیم حضرت برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مشرف ابراز کرد: بازدید از موزه آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیه در سالروز ورود حضرت در ششم مهرماه برای عموم مردم رایگان خواهد بود.

وی گفت: برنامه محافل قرآنی و قرائت از مهمترین ویژه برنامه‌های ایام معصومیه است که در سطح استان و حرم مطهر برگزار خواهد و در ایام میلاد امام حسن عسکری علیه السلام کرسی تلاوت فاطمی با حضور زائران و حافظان بین المللی و برجسته در شبستان امام خمینی ره برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت عنوان کرد: در شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیه حجت الاسلام علوی تهرانی و سید مجید بنی فاطمه و در شام شهادت محمود کریمی و آیت الله میر باقری و شب ۱۲ ربیع الثانی حجت الاسلام سید حسن مؤمنی و سید رضا نریمانی به سخنرانی و مداحی خواهد پرداخت.

حجت الاسلام مشرف اضافه کرد: آئین چهارپایه خوانی در شب شهادت حضرت معصومه با نوای حاج مهدی رسولی و آئین تعویض پرچم و اهتزاز پرچم عزا عصر یکشنبه ۲۲ مهرماه ساعت ۱۷ در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آئین سنتی شمعدان گردانی در شام شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها ساعت ۲۰ در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر با حضور خادمان برگزار خواهد شد و آیت الله عابدی سخنرانی و سید مهدی میرداماد و صابر خراسانی مداحی و شعرخوانی خواهند کرد.

تشریح برنامه های سالروز ورود حضرت به معصومه(س) به قم

اجرای بیش از ۱۴۰ برنامه با ۵۲ عنوان به مناسبت روز قم

سیدمحمد موسوی‌منش سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در تبیین ویژه‌برنامه‌های شهرداری قم به مناسبت روز قم و ایام سالروز ورود پر خیر و برکت و تمدن‌ساز حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم که در بیت‌النور برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های روز قم منحصر به یک روز نیست، بلکه یک دهه فرهنگی در قم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم برنامه‌های فرهنگی در تمام مناطق قم برگزار شود، افزود: عبارت قم جهان‌شهر تمدنی اهل بیت (ع) به‌عنوان شعار محوری دهه فرهنگی شهر مقدس قم انتخاب شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ برنامه با ۵۲ عنوان توسط شهرداری قم در مناطق هشت‌گانه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: به غیر از این برنامه‌ها، طرح‌هایی نیز با همکاری مجموعه‌های مختلف از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

موسوی‌منش اضافه کرد: غبارروبی‌ها، دیدارها، رونمایی‌ها، افتتاح‌ها و جشن‌ها از جمله عناوین اصلی برنامه‌های دهه فرهنگی روز قم است.

وی از حرکت کاروان خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) در روز جمعه هفته جاری خبر داد و گفت: در این ایام شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی ورزشی در بوستان‌ها با در نظر گرفتن مخاطبان خاص و عام خواهیم بود.

سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه در این برنامه‌ها به بانوان و دختران توجه ویژه شده است، خاطرنشان کرد: به هم‌زمانی بعضی برنامه‌ها از جمله روز نابینایان و ویژه‌برنامه برای این قشر از جامعه نیز توجه شده است.

موسوی‌منش گفت: جشن بزرگ ملکه ایران نیز پنج‌شنبه هفته جاری در میدان آستانه و با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های ملی برگزار می‌شود.

کد خبر 6234871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha