دبیر ستاد نانو و میکرو مطرح کرد؛

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

دبیر ستاد نانو و میکرو، داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه میکروالکترونیک را از برنامه‌های ستاد عنوان کرد و گفت: با کشورهای چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عماد احمدوند امروز در جشنواره نانو و رسانه که در کوشک باغ هنر برگزاری شد، اظهار کرد: یکی از ارکان توسعه فناوری نانو، رسانه‌ها هستند و نقش رسانه‌ها برای اجرای نوآوری کشور همانند هوا ضروری است.

دبیر ستاد نانو و میکرو رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری را از نقش‌های جدی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: نگاه ما به رسانه‌ها یک نگاه پروژه‌ای نیست، بلکه با رویکرد نقش مکمل با آنها همکاری داشتیم.

احمدوند با بیان این مطلب که در ستاد نانو رویکرد ما تجمیع همه اجزای نوآوری‌ است، افزود: تاکنون ما رسانه‌های رسمی را در رتبه‌بندی مدنظر قرار داده‌ایم و در حال حاضر در کنار آن شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دانشجویی را نیز وارد این رتبه‌بندی کرده‌ایم.

وی رسانه‌ها را بستری برای رشد شرکت‌ها بیان کرد و گفت: در کنار فناوری نانو از سال قبل ماموریت میکروالکترونیک به این ستاد واگذار شد و ما برای وارد شدن به این حوزه مطالعاتی در خصوص نحوه ورود به این حوزه آغاز کردیم و متوجه شدیم که نحوه ورود ما به میکروالکترونیک همانند ورود کشور به نانو نیست، چرا که زمانی که نانو در کشور شروع شد، زیرساخت آن در کشور موجود نبود، ولی در حوزه میکروالکترونیک توانمندی‌هایی وجود دارد، ضمن آنکه وابستگی در این حوزه نیز وجود دارد.

دبیر ستاد نانو و میکرو با بیان اینکه نگاه ما به توسعه نانو نگاه زنجیره‌ای است، خاطر نشان کرد: ورود ما به حوزه میکروالکترونیک الزاما همانند توسعه نانو نیست و ایجاد زیر ساخت‌های این فناوری در گام نخست در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت میکروالکترونیک در کشورها اظهار کرد: حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدای از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی یافته است و هم اکنون آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهدیم، به گونه‌ای که جنایات رژیم اشغالگر قدس از توانمندی‌های این حوزه بهره برده و ابزار ارتباطی را تبدیل به ابزار کشنده کرده است.

دبیر ستاد توسعه‌های فناوری نانو و میکرو ضمن اشاره به اینکه در حوزه میکروالکترونیک بازار داریم، ولی وابستگی ما به خارج زیاد است اما در این زمینه تلاش داریم تا زیر سیستم‌های این حوزه را توسعه دهیم، گفت: برنامه هایی برای توسعه فناوری میکروالکترونیک در دستور کار داریم و اولین گام در این مسیر توسعه برداشت انرژی و حسگرها و اینترنت اشیاء است.

احمدوند خاطرنشان کرد: در حوزه برداشت انرژی از سال‌های قبل گام‌هایی برداشته شده بود و ایجاد فناوری در این حوزه اتفاق افتاده بود و امسال نیز در حوزه حسگرها برنامه‌های حمایتی را در دستور کار داریم تا تبدیل به توانمندی فنی در کشور شود. از سال‌ها پیش کارهایی برای توسعه فناوری باتری شروع شده بود اما تلاش داریم تا در این حوزه با وابستگی حداقلی به پیش برویم و در سال آینده بخشی از نیازهای کشور در حوزه باتری مرتفع شود.

وی با اشاره به توسعه کاربردهای حسگرها در صنایع نفت و گاز، خاطرنشان کرد: تعاملات با کشورهای دیگر برای تبادل فناوری‌ها از دیگر برنامه‌های ما است و در این حوزه ما در ششمین نشست کشورهای بریکس حضور پر رنگی داشتیم و پیشنهادات ما مورد استقبال کشورها قرار گرفت.

دبیر ستاد توسعه‌های فناوری نانو و میکرو داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه میکروالکترونیک را از برنامه‌های ستاد عنوان کرد و گفت: از آنجایی که ظرفیت‌های علمی خوبی در کشور وجود دارد، در این داد و ستدها به‌ویژه با کشورهای چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم. در حال حاضر این همکاری‌ها در سطح شرکت‌ها ایجاد شده و نشست‌هایی برگزار شده و مذاکراتی در حال انجام است تا مشخص شود در چه حوزه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

احمدوند ادامه داد: حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک علاوه بر تاثیر در حوزه اقتصادی، در حوزه امنیتی و راهبردی کاربرد دارد و هم‌اکنون آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهد هستیم، به گونه‌ای که اسراییل با استفاده از توانمندی‌های این حوزه بهره برده و ابزار ارتباطی را تبدیل به ابزار کشنده کرده است.

کد خبر 6235001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha