۴ مهر ۱۴۰۳، ۰:۲۰

یافته محققان کره جنوبی؛

برخی از داروهای دیابت احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند

برخی از داروهای دیابت احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که به نظر می رسد گروه خاصی از داروهای دیابت خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری پارکینسون را در افراد کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، مهارکننده‌های سدیم-گلوکز کوترانسپورتر -۲ (SGLT۲) که به نام گلیفلوزین نیز شناخته می‌شود، قند خون را با تحریک کلیه‌ها برای فیلتر کردن قند از جریان خون و دفع آن در ادرار کاهش می‌دهد.

اما محققان دریافتند این داروها ممکن است از سلامت مغز نیز محافظت کنند.

محققان گزارش دادند که مهارکننده‌های SGLT۲ با کاهش ۲۰ درصدی خطر بیماری آلزایمر یا پارکینسون و ۳۰ درصد کاهش خطر زوال عقل ناشی از بیماری عروق خونی در مغز مرتبط هستند.

محقق ارشد دکتر «مینیونگ لی» از کالج پزشکی دانشگاه یونسی در سئول کره جنوبی، گفت: «نتایج به طور کلی حتی پس از تنظیم عواملی مانند فشار خون، گلوکز، کلسترول و عملکرد کلیه ثابت هستند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۳۵۹۰۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در کره جنوبی شروع به مصرف داروهای دیابت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. افرادی که مهارکننده‌های SGLT۲ دریافت می‌کردند با افرادی که سایر داروهای دیابت خوراکی مصرف می‌کردند مقایسه شدند.

نتایج نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر در بین افرادی که از مهارکننده‌های SGLT۲ استفاده می‌کردند، کمتر از ۴۰ مورد در هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال بود، در مقایسه با حدود ۶۴ مورد برای افرادی که از سایر داروهای دیابت استفاده می‌کردند.

نرخ زوال عقل عروقی در میان افرادی که از مهارکننده‌های SGLT۲ استفاده می‌کردند، تقریباً ۱۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال بود، در مقایسه با نزدیک به ۱۹ مورد برای افرادی که از داروهای دیگر استفاده می‌کردند.

و میزان پارکینسون کمی بیشتر از ۹ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود در مقایسه با نزدیک به ۱۴ مورد برای کسانی که داروهای دیگر مصرف می‌کردند.

لی اشاره کرد که افراد شرکت کننده در این مطالعه کمتر از پنج سال تحت نظر بودند. تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا مهارکننده‌های SGLT۲ می‌توانند در درازمدت از مغز محافظت کنند، مورد نیاز است.

کد خبر 6235537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha