حجت الاسلام خاموشی:

حفظ، مولدسازی و افزایش منافع سه گزاره اصلی در موقوفات است

حفظ، مولدسازی و افزایش منافع سه گزاره اصلی در موقوفات است

خاموشی با اشاره به سه گزاره اصلی حفظ موقوفات، مولدسازی موقوفات و افزایش منافع آنها و همچنین اجرای نیت را به عنوان وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تکریم مفاخر قرآنی به مناسبت هفته وقف و ایام ربیع از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در یک جمع صمیمی و متفاوت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شد، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.اجرای برنامه قرآنی از سوی حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی‌واعظ و اجرای ابتهال از سوی سیدکریم موسوی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مجری مراسم هادی صلح جو است و در بخش دیگری از آن، گروه هم‌خوانی نوجوانان سبیل‌الرشاد به اجرای برنامه پرداختند.

حفظ، مولدسازی و افزایش منافع سه گزاره اصلی در موقوفات است

در این مراسم حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی، حجت الاسلام بی آزار شیرازی تولیت آستان امامزاده صالح (ع)، و جمعی دیگر از شخصیت های برجسته قرآنی حضور داشتند.

حجت الاسلام خاموشی با خیرمقدم به اساتید، قاریان، پیشکسوتان قرآنی بیان کرد: در هفته وقف هستیم و صبح با امنا، متولیان و ارباب وقف دیدار داشته و فردا هم در مجموعه خیران جلسه داریم.علت دعوت مراسم فعلی این است که وظیفه داریم خدمت نخبگان و مفاخر قرآنی برسیم؛ هر ساله مسابقات بین‌المللی، کشوری، استانی و شهرستانی با شمع حضور این مفتخر ارزشمند روشن است.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر سعی کردیم سن متسابقین را کاهش و سبک قرائت را بهتر کنیم؛ امسال در مسابقات بین‌المللی حضور نوجوانان و بر رونق آن می‌افزاید.

خاموشی با اشاره به سه گزاره اصلی حفظ موقوفات، مولدسازی موقوفات و افزایش منافع آنها و همچنین اجرای نیت به عنوان وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در بخش حفظ موقوفات نسبت به سنددار کردن آنها، دفاع از رقبات، حل مسائل حقوقی و رفع دعاوی اقدام می‌کنیم؛ برای حفظ موقوفات اگر از واقف چه در قید حیات باشد یا نه سوال کنند که خواسته اصلی آنها چیست، در خصوص حفظ موقوفه تأکید خواهند داشت.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در قانون موقوفات مجهول التولیه یعنی بدون تولیت در اختیار ولی فقیه است و باید متولی و مدیر اجرایی برای آنها تعیین شود، عنوان کرد: درآمد موقوفات برای بیت‌المال، عوارض، مالیات و بودجه، دولتی نیست و هیچ ربطی به مسائل عمومی ندارد؛ درآمد و صرف آن فقط تابع نیت واقف و اجرای وقف است.در حوزه موقوفات منفعتی اگر کسی زمینی با نیت توسعه علم یا برگزاری عزاداری اهل بیت (ع) وقف کرده باشد باید هزینه‌های لازم برای آن انجام دهیم تا مولدسازی هم محقق شود.اگر مولدسازی فعال، پیشرو، پویا و دارای منافع باشد، اجرای نیت قابل انجام است؛ در مولدسازی وظیفه ذاتی داریم که همه رقبات را فعال و به نیت واقف عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقف به خاطر عملی شدن آن انجام شده و باید به نیت واقف توجه ویژه داشته باشیم، گفت: موقوفه البرز را وقف جایزه علمی کردند؛ اهدای جایزه علمی برای دانش آموزان برتر، طلاب، دانشجویان، صاحبان اختراع و صاحبان اندیشه و نظریه انجام می‌شود. سالانه تعداد جوایز علمی اهدایی موقوفه البرز اضافه می شود. امسال به هفت نفر از مخترعان مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان اهدا می‌شود؛ همچنین تعداد دانشجویان و صاحبان پژوهش دریافت‌کننده این جوایز علمی را نیز افزایش دادیم.

حجت الاسلام خاموشی با تأکید بر اینکه حفظ و توسعه این موقوفه مهم است، یادآور شد: ظرفیت موقوفه البرز تا چندین برابر قابل توسعه است تا جریان علم کشور تقویت شود؛ رفع آلام بشری و تولید علم هدف اصلی واقف بوده است.موقوفه‌ای در تهران داشتیم که طی ۴۰ سال پرداخت اجاره آن یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده ولی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی این اجاره در سال اول ۹ میلیارد، سال بعد ۱۵.۵ میلیارد، سال سوم ۲۳ میلیارد و امسال به ۵۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این الگوسازی از بهترین نوع مولدسازی موقوفات را به کل استان‌های کشور تعمیم می‌دهیم، گفت: در یکی از شهرها موقوفه‌ای با نیت حوزه علمیه مخروبه شده بود؛ یک زمین پشتیبان ۳۵۰ هکتاری هم داشت که با پرداخت سهم شریک مالکیت آن را کامل در اختیار گرفتیم.امسال فقط ۵۸ میلیارد تومان سردرختی از زمین پشتیبان دریافت کردیم؛ آن ملک مخروبه نیز بازسازی و طی سال جاری نسبت به جذب طلبه اقدام می‌کنیم.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه اوقاف اراضی زراعی زیادی دارد که باید برای آنها تصمیم‌گیری لازم انجام شود، عنوان کرد: مثلاً در خوزستان تصمیم گرفتیم که کاشت درخت اکالیپتوس در هدف‌گذاری اولیه برای ۱۰ هزار هکتار از اراضی انجام شود؛ این کار علاوه بر اینکه برای فروش چوب تولیدی حاصل از کاشت درخت مفید است، باعث تلطیف هوای محیط اطراف نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پاسخ به این پرسش که آیا از طریق وقف می‌توان به پیشرفت کشور کمک کرد، باید اعلام کنیم که بله حتماً ما می‌توانیم، بیان کرد: برای تولید گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید موضوع مصرف آب نیز از اهمیت بالایی برای کشور کم آب ما برخوردار است؛ با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در منطقه بوشهر کار پرورش ماهی در قفس را از یک هزار تُن و در چارک نیز از یک هزار تُن و هر کدام در ۱۰ قفس شروع کردیم.در مرحله دوم تولید و پرورش ماهی در قفس، افزایش تولید در ۲۰ قفس برنامه‌ریزی شده است؛ در یکی از قفس‌های چارک ۱۱۱ تُن و در منطقه عامری نیز ۸۲ تُن برداشت ماهی داشتیم.هرچند قیمت جهانی تولید ماهی بیشتر است ولی تا حد توان خود سبد مصرفی مردم را پر می‌کنیم تا نقص وجود پروتئین گوشت قرمز برای آنها جبران شود؛ میزان تولید و پرورش ماهی در قفس بوشهر را از سه هزار تُن به پنج هزار تُن و چارک را نیز از یک هزار تن به ۲۰۰۰ تن افزایش می‌دهیم.وقف می‌تواند کانال گردشگری مالی قوی برای مناطق باشد چون لجستیک و امکانات خوبی را وارد می‌کند؛ صنعت پرورش ماهی در قفس در حال رشد است و کشورهای مختلف از جمله آفریقایی برای خرید تکنولوژی ساخت قفس با ما مذاکره دارند.

حجت الاسلام خاموشی تشریح کرد: با توجه به اینکه دولت همیشه اعلام کرده که در انرژی کسری داشته و برخی ساعات اوج مصرف تابستان برق صنایع و کارخانجات قطع می‌شود، نسبت به تولید ۹ مگاوات برق اقدام و برای افزایش آن تا ۱۱۰ مگاوات برنامه‌ریزی کرده‌ایم.با اشاره به اینکه هرچند ۹۲ هزار مگاوات تولید برق داشتیم ولی تا کمتر از ۱۰ سال آینده باید ده‌ها هزار مگاوات توسعه پیدا کند، گفت: روند صادرات باید بیشتر با تکیه بر علم دانش‌بنیانی باشد، مثلاً در شرکت‌های زیر مجموعه خود جنین دام سنگین را در ازت فریز کرده و بعد صادرات می‌کنیم؛ هفته گذشته نیز در این خصوص با کشور کنیا برای صادرات قرارداد بستیم.

با تأکید بر اینکه امروز جای دیپلماسی دانش بنیان است، اظهار کرد: حدود ۲۰ شرکت فعال در زمینه دانش‌بنیان‌ها داریم؛ همچنین برای برگزاری اردوها و تورهای بازدیدی با هدف تقویت فعالیت‌های خود در حوزه دانش‌بنیان‌ها و دریافت هرگونه انتقادات و پیشنهادات اعلام آمادگی می‌کنیم.

با اشاره به اینکه برای ساخت‌وساز و تجاری‌سازی ممنوعیتی نداریم، تصریح کرد: در بحث سنددار کردن و اخذ سند تک برگی برای موقوفات خود به صورت جدی ورود داشته و در سه سال اخیر دو و نیم برابر عمر فعالیت‌های سازمان اوقاف برای موقوفات خود سند دریافت کردیم؛ با تکمیل روند اخذ سند برای موقوفات حتماً تا چند سال آینده اجرای کامل سامانه جی‌آی‌اس و اتصال موقوفات به این سامانه را حاکم می‌کنیم.

این مراسم که همراه با بیان خاطرات قرآنی اساتید و اهدای هدیه یادبود خواهد بود، شامگاه روز سه‌‎شنبه سوم مهرماه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲ در هتل بزرگ ارم برگزار شد.

کد خبر 6235744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha