۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲

ارسال آسان صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی با گوشی یا مرورگر وب

ارسال آسان صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی با گوشی یا مرورگر وب

برای مطالعه مستندات تدبیر مودیان و تماشای فیلم‌های آموزشی آن سایت تدبیر مودیان را مشاهده کنید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بیشتر از یک سال است که سازمان امور مالیاتی مؤدیان را مکلف به ارسال به‌روز اطلاعات صورتحساب‌های فروش خود به سامانه این سازمان کرده. تفاوت این تکلیف با سامانه پیشین که به صورت فصلی و با پر کردن یک فایل از پیش آماده شده صورت می‌گرفت آن است که سازمان امور مالیاتی نرم‌افزار آماده‌ای برای این کار ارائه نکرده و به جای آن یک رابط برنامه‌نویسی شامل APIها و SDKهایی با مشخصات متفاوت برای ارسال اطلاعات در اختیار گذاشته است که عملاً برای ارسال اطلاعات نیازمند تولید نرم‌افزار جداگانه توسط شرکت‌های نرم‌افزاری و برنامه‌نویسان است و مودیان خودشان نمی‌توانند رأساً اقدام به ارسال مستقیم اطلاعات از طریق آن کنند.

راهکار دیگر ارائه شده توسط سازمان مالیاتی امکان ارسال صورتحساب توسط شرکت‌های معتمد است که یک واسطه دیگر و فرایندهای مربوط به عقد قرارداد با او را اضافه کرده و این شرکت‌های معتمد (که تعهداتی بابت عدم افشای اطلاعات مشتریان می‌دهند و به همین دلیل معتمد خوانده می‌شوند) نیز برای ارسال اطلاعات، مؤدیان را مکلف به ارائه اطلاعات خود در قالب‌های از پیش‌تعریف شده اکسل می‌کنند.

به این ترتیب مؤدیانی که پیش از این نرم‌افزار فروش داشتند مجبور شدند ماژول‌های عموماً گرانقیمت الحاقی نرم‌افزار مدنظرشان را برای ارسال اطلاعات به سامانه مالیاتی خریداری کنند یا خروجی اطلاعاتشان را به نرم‌افزارهای واسط بخورانند تا از این طریق قابلیت ارسال صورتحساب‌هایشان به سامانه را داشته باشند.

مؤدیانی که از نرم‌افزار فروش خاصی استفاده نمی‌کردند یا نرم‌افزارشان ماژول ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان را ارائه نمی‌کرد عملاً بلاتکلیف مانده‌اند.

«تدبیر مؤدیان» تولید شده توسط شرکت پردازش موازی سامان (که در بازار نرم‌افزارهای مالی و اداری با برند «تدبیر» شناخته می‌شود) یکی از راهکارهای اخیراً ارائه‌شده برای ارسال اطلاعات به سامانه مودیان است که امکان ورود دستی اطلاعات را فراهم می‌آورد و علاوه بر آن امکان ورود اطلاعات از طریق اکسل در آن وجود دارد و امید می‌رود بتواند خلأ ایجاد شده در اثر عدم ارائه نرم‌افزار برای مؤدی نهایی توسط سازمان امور مالیاتی را پر کند.

این نرم‌افزار که به لحاظ ابری بودنش عملاً نیازی به کامپیوتر و سرور و امکانات اینچنینی ندارد در قالب یک نرم‌افزار تحت وب و یک نرم‌افزار اندرویدی مشابه برای گوشی‌های موبایل عملاً امکان ارسال صورتحساب به سامانه را با استفاده از حداقل امکانات ممکن (یک گوشی موبایل یا یک مرورگر وب در یک کافی‌نت) فراهم می‌آورد.

کاربران می‌توانند پس از ثبت‌نام اولیه در کارپوشه مالیاتی و با داشتن کد اقتصادی در این نرم‌افزار نام‌نویسی کنند و برای شروع به رایگان اقدام به ورود اطلاعات صورتحساب‌های خود و ارسال آنها به سامانه مالیاتی کنند. این نرم‌افزار که در حال حاضر مختص مودیانی است که بدون گواهی امضا اقدام به ارسال اطلاعات می‌کنند توانایی تولید کلیدهای عمومی و خصوصی مورد نیاز برای ارسال صورتحساب را به صورت توکار دارا می‌باشد و این فرایند پیچیده را عملاً به یک گام ساده تبدیل کرده است.

طراحی مطابق ساختار سامانه مؤدیان مالیاتی و ارائه مستندات آن سامانه به صورت توکار، تدبیر مؤدیان را بدل به پروتوتایپی برای همان نرم‌افزاری کرده که انتظار می‌رفت اداره امور مالیاتی برای کاربران نهایی خود ارائه کند.

کسانی که با سامانه مودیان کار کرده‌اند می‌دانند که برای صدور و ارسال صورتحساب به این سامانه لازم است برای کالا یا خدمات خود از سامانه دریافت شناسه کالا و خدمت کد متناظر آن را پیدا کنند. این فرایند به لحاظ نیاز به جستجو در فایل‌های حجیم اکسل ارائه شده توسط سازمان مالیاتی بسیار زمانبر است. تدبیر مؤدیان با ارائه یک جستجوی توکار در این اطلاعات این فرایند را به یک جستجوی آنی و سریع تقلیل داده و عملاً مودی را از دست و پنجه نرم کردن با این فرایند طاقت‌فرسا رهایی بخشیده.

ارسال آسان صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی با گوشی یا مرورگر وب

عموم مؤدیان نیاز دارند که یک نسخه چاپی از صورتحسابشان را در اختیار خریدار قرار دهند و تدبیر مؤدیان این نیاز را نیز با ارائه یک قالب چاپی مناسب با قابلیت درج مهر و امضا و همرسانی از طریق نرم‌افزارهای دیگر روی موبایل برطرف کرده است.

ارسال آسان صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی با گوشی یا مرورگر وب

برای مؤدیانی که اطلاعاتشان از طریق نرم‌افزارهای دیگر در دسترس است امکان ورود اطلاعات از اکسل پیش‌بینی شده است. ورود اطلاعات از اکسل در تدبیر مؤدیان کاملاً منعطف است و برخلاف نرم‌افزارهای شرکت‌های معتمد محدود به فرمت‌های از پیش‌اعلام شده نیست. مودی می‌تواند ستون‌ها و نحوه ورود اطلاعات را مطابق نیاز خود بدلخواهسازی کند.

تدبیر مودیان می‌تواند با نرم‌افزارهای واسط دیگر نیز همزمان کار کند و امکان خوراندن اطلاعات به آن از طریق فرمت استاندارد جیسون (JSON) سازمان مالیاتی وجود دارد. به این ترتیب می‌توان از انعطاف این نرم‌افزار در ویرایش اطلاعات سامانه‌ای جهت حل مشکلاتی که در نرم‌افزارهای دیگر راه حل سریع و آسانی ندارند استفاده کرد.

از جانب دیگر این نرم‌افزار نیز به نوبه خود خروجی اکسل و جیسون از کلیه اطلاعات صورتحساب‌های درج شده در خود را می‌دهد و می‌توان مطمئن بود اطلاعات مودی قابل انتقال به نرم‌افزارهای دیگر است. ارائه یک API مدرن و تمیز با امکان محاسبه فیلدهای محاسباتی این نرم‌افزار را مکملی ایده‌آل برای نرم‌افزارهای دیگری کرده که تولیدکنندگانشان تمایل ندارند با راهکارهای پیچیده توسعه و ارسال اطلاعات ارائه شده توسط سامانه مودیان درگیر شوند و تمایل دارند پشتیبانی این فرایند را به خارج از نرم‌افزار خودشان منتقل کنند.

پس از پایان بسته رایگان تدبیر مودیان، کاربر نیاز دارد متناسب با حجم کار خود به صورت تعدادی یا زمانی اعتبار ارسال خریداری کند. تدبیر مؤدیان اعتبار را تنها پس از ارسال موفق صورتحساب و نشستن آن در کارپوشه کسر می‌کند.

یکی از مشکلات کاربران نرم‌افزارهای واسط آن است که به لحاظ آنکه ارسال صورتحسابهایشان به سامانه از روی اتصال اینترنتی خودشان صورت می‌گیرد و کیفیت اتصال در مناطق مختلف متفاوت و عموماً دارای مشکلات متعدد است گرفتار مشکلات جانبی می‌شوند. تدبیر مؤدیان فرایندهای ارتباطی با سامانه مودیان را از روی سرورهای سریع خود نهایی می‌کند و به این ترتیب نیازهای ارتباطی کاربران را به حداقل ممکن جهت ثبت صورتحساب و زدن دکمه ارسال کاهش می‌دهد. استعلام وضعیت صورتحساب‌ها نیز به صورت خودکار صورت می‌گیرد و به این ترتیب دغدغه‌های کاربران و وقتی که صرف ثبت صورتحساب‌هایشان در سامانه مودیان می‌کنند کاهش می‌یابد.

پشتیبانی آنلاین و مستندات مفصل و فیلم‌های آموزشی تدبیر مؤدیان راهکار این نرم‌افزار برای کمک به مودیان در جهت حل خطاهای اعلامی سامانه مالیاتی است که بخش زیادی از آنها با تکیه بر تجربه کارشناسان پشتیبانی نرم‌افزار حل می‌شود.

برای مطالعه مستندات تدبیر مودیان و تماشای فیلم‌های آموزشی آن سایت تدبیر مودیان را مشاهده کنید. در آنجا به نرم‌افزار تحت وب ارسال صورتحساب به سامانه مودیان دسترسی دارید و می‌توانید نرم‌افزار اندرویدی ارسال صورتحساب به سامانه مالیاتی از طریق گوشی را از همانجا دریافت و نصب کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6236132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha