۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰

سید حسین نصر در پیامی تصویری؛

آثار استاد دینانی از میراث ارزشمند علوم عقلی در ایران است

آثار استاد دینانی از میراث ارزشمند علوم عقلی در ایران است

فیلسوف و استاد علوم اسلامی گفت: تالیف آثار بسیارارزشمند استاد دینانی در حکمت و علوم دینی و فلسفی جزو میراث علوم عقلی فعلی در ایران است‌.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از یادگارنامه غلامحسین ابراهیم دینانی با عنوان اندیشه‌های فلسفه ابن سینا و یادگارنامه مصطفی محقق داماد با عنوان حکمت صدرایی در جان اسلام شامگاه چهارشنبه چهارم مهر با پخش پیام تصویری سید حسین نصر برگزار شد.

نصر با اشاره‌ای به آشنایی خود با ابراهیمی دینانی بیان کرد: اولین بار ایشان را ر در جلسات مرحوم طباطبایی در قم دیدم که در درس عرفان و فلسفه با همدیگر بحث می کردیم. وی شخصیت علمی بسیار بالایی دارد و در طول سال های فعالیت علمی، خدمات بسیار ارزنده‌ای را به علوم عقلی و فلسفی ارائه کردند که تالیف آثار بسیارارزشمند در حکمت و علوم دینی و فلسفی جزو میراث علوم عقلی فعلی در ایران است که امیدوارم تا در مغرب زمین نیز از آثار با اهمیت وی استقبال شود.

نصر با تاکید بر برگزاری مراسم بزرگداشت این کار را قدم بزرگی در معرفی آثار دینانی دانست و گفت: این آثار تالیف شده در حوزه حکمت، فلسفه و علوم دینی منابع ارزشمندی برای دانشجویان و علاقه مندان محسوب می شود و آنقدر غنی است که جا دارد تا به بحث ترویج بین المللی آن هم توجه ویژه ای شود و مردمی که به زبان فارسی آشنایی ندارند با این آثار آشنا شوند.

وی استاد دینانی از تاثیرگذاران ارتقای حکمت ماعالی و فلسفه دانست و گفت: دینانی شاگردان زیادی را تربیت کرد که در حوزه اندیشه و حکمت جزو استادان خیلی خوبی هستند. وی جزو ۳ نفری است که در ارتقا حکمت متعالی و فلسفه اسلامی نقش مهمی دارد و از اینکه برگزارکنندگان این پاسداشت چنین رویدادی را ترتیب دادند قدردانی می کنم.

وی با اشاره به آیت الله محقق داماد نیز افزود: این مقام عالی قدر از یک خانواده وارسته و با کمالات رشد کرده و وارث نهضت خانواده ای دینی است. حکیمی به معنای واقعی کلمه که توجه به نهضت حکمی اسلامی و فلسفی و آشنایی با علوم دینی و فلسفی غرب از وی یک مقام برجسته ای ساخته است. اشان با اشراف به حکمت و اندیشه غربی و آشنایی کاملی که با کلام و کلیسای مسیحیت دارند، نسبت به مشکلاتی که دین با تجدد داشته اشراف کامل داشته و باید گفت که نمونه این افراد در میان علما خیلی کم هستند.

کد خبر 6236800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha