۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۴

مدیر امور اراضی بوشهر خبر داد؛

۳۷۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان بوشهر شناسایی شد

۳۷۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان بوشهر شناسایی شد

بوشهر- مدیر امور اراضی استان بوشهر، از واگذاری ۸۴۴ هکتار اراضی ملی برای اجرای طرح ها خبر داد و گفت: ۳۷۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی صبح جمعه در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری به منظور بررسی درخواست‌های واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی در سطح استان کمیسیون طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی موضوع دستورالعمل اصلاحی برگزار شد.

وی اضافه کرد: ۸۰۰ هکتار واگذاری اراضی برای اجرای طرح های وابسته به کشاورزی به شهرک های کشاورزی و ۱۰ هکتار برای طرحهای تکثیر میگو، تکثیر ماهیان دریایی و پرورش شترمرغ واگذار شده است.

مشایخی ادامه داد: واگذاری ۳۴ هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح های غیر کشاورزی شامل مصالح سنگی ساختمانی شستشو و دانه بندی شده، سیمان سفید و نیروگاه خورشیدی جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال صورت گرفته است.

صدور ۱۹ مجوز تغییر کاربری در استان بوشهر

مدیر امور اراضی استان بوشهر، از صدور ۱۹ مجوز تغییر کاربری براساس مصوبه کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

وی گفت: در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تفکیک و خرد شدن بی رویه این اراضی، باید از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کرد که در راستای قانون حفظ کاربری متقاضیان تغییر کاربری باید درخواست خود را از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت کنند تا پس از بررسی پرونده در کمیسیون مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

مشایخی ادامه داد: در اجرای این امر در سال جاری بیش از ۶۰ مورد پرونده ثبت شده در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که استعلامات آنها توسط دستگاه های اجرایی مربوطه به صورت برخط پاسخ داده شده است بررسی و براساس ضرورت و نیاز استان و بازدهی طرح مورد درخواست، طبق قانون برای ۱۹ درخواست مجوز تغییر کاربری داده شده است.

شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز

مدیر امور اراضی استان بوشهر، از شناسایی ۳۷۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سال جاری خبر داد و گفت: مهمترین ماموریت و وظیفه یگان حفاظت، حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پیشگیری از هرگونه تغییرکاربری غیرمجاز است که این امر با جدیت تمام و وفق قانون در حال انجام و پیگیری است.

مشایخی افزود: گشت‌های یگان حفاظت امور اراضی در سطح استان فعال و با رصد مستمر و با هدف جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی در سال جاری، تعداد ۳۷۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و اخطاریه توقف عملیات صادر شده است.

وی تصریح کرد: کارایی و حاصلخیزی اراضی کشاورزی نباید با تغییر کاربری های غیر مجاز و بدون مجوز از بین برود و حفاظت از آن یک وظیفه ملی است.

ساخت و ساز در مزارع و باغ‌ها بدون مجوز ممنوع است

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک ممنوع است.

احمد مشایخی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد: بر اساس قانون حفظ کاربری، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک ممنوع بوده و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

مشایخی تصریح کرد: در سال جاری برای ۲۸۴ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی که منجر به صدور اخطاریه و تشکیل پرونده حقوقی شده بود، با دستور دادستان، تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اجرا گردیده است.

مدیر امور اراضی استان بیان کرد: پایش مستمر و حفاظت از اراضی کشاورزی در شناسایی به موقع تغییر کاربری های غیرمجاز بسیار موثر است و در این راستا برنامه ریزی های لازم جهت حفاظت از اراضی کشاورزی با گشت زنی مستمر واحدهای گشت حفاظت از اراضی کشاورزی، آگاه سازی مردم جهت اطلاع هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱، برگزاری دوره آموزشی ویژه دهیاران، بخشداران، کشاورزان و بهره برداران و نصب پوستر صورت گرفت.

کد خبر 6237805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha