۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

دغدغه مهم فرزانه پزشکی امیدواری بود/ واکنش به یک یادداشت

دغدغه مهم فرزانه پزشکی امیدواری بود/ واکنش به یک یادداشت

همسر فرزانه پزشکی نویسنده و سردبیر برنامه‌های تلویزیونی در دومین سالگرد درگذشت او از ویژگی‌های اخلاقی و جای خالی‌اش سخن گفت.

مهدی دهقان همسر زنده یاد فرزانه پزشکی که به عنوان نویسنده، سردبیر و سرپرست محتوایی برنامه های تلویزیونی فعالیت می کرد، درباره او که روز گذشته دومین سالگرد درگذشتش برگزار شد به خبرنگار مهر بیان کرد: بیشترین دغدغه فرزانه پزشکی آدم ها بودند. او بیشتر در مقام کمک به آدم ها و امیدوار نگه داشتن آن ها بود.

وی اضافه کرد: وی در همه فعالیت‌هایش از جمله برنامه سازی تلویزیونی هم این خط را نگه می داشت که آدم ها امیدوار باشند و به نقطه کمال شان برسند. شخصیت ایده‌آل‌نگری بود و همیشه با طرح ها و ایده هایش دنبال بهترین ها بود، ایده‌هایی که باعث می شد تجربه های متفاوتی را رقم بزند و برای گفت و گو در جمع های زیادی حاضر شود.

دهقان در ادامه در پاسخ به یادداشت احسان عبدی پور که چندی پیش درباره فرزانه پزشکی نوشته بود و اینکه چه نگاهی درباره آن دارد، گفت: احسان عبدی پور یادداشتی نوشت که واکنش هایی له یا علیه خود عبدی پور و موضوع حجاب شکل گرفت. آن یادداشت توصیفی از طرف عبدی پور بود که باعث یک واکنش دلسوزانه اما انتقادی نسبت به موضوع فرعی و نه خود همسرم در این یادداشت شد.

همسر این نویسنده درباره اینکه اگر خود پزشکی زنده بود چه نگاهی می توانست نسبت به این یادداشت داشته باشد، گفت: فرزانه پزشکی یک ویژگی مهم داشت و آن هم حضور در جمع هایی بود که شاید حتی با آنها قرابت فکری نداشت اما جرات و جسارت می کرد، حضور می یافت و وارد گفت‌وگو می شد. نکته ای هم درباره یادداشت احسان عبدی پور لازم است توضیح دهم که آن یادداشت را در یک نشریه ادبی و از زاویه مخاطبان کلاسش نوشته است که به توصیف فرزانه پزشکی به عنوان یک شخص با حجاب در کلاس خود می پردازد و می خواهد او را معرفی کند.

دغدغه مهم فرزانه پزشکی امیدواری بود/ واکنش به یک یادداشت

وی اضافه کرد: عبدی پور در این یادداشت، فرزانه و اولین دیدار هنرجویان کلاسش با او را سوژه قرار داده بود. اگر مخاطب آن یادداشت را بخواند می فهمد آقای عبدی پور به گونه ای ماجرا را روایت می کند که انگار خودش هم مثل مخاطب از نقطه صفر با شخصیت پزشکی مواجه شده است. اما در واقعیت اینطور نیست و اطلاع دارم که آنها قبل از آن جلسه گفت‌وگوهایی هم با یکدیگر داشته اند و صرفاً عبدی پور روایتش را از زاویه دید هنرجویان کلاس نوشته است. بعد از آن اما خانمی یادداشتی را علیه احسان عبدی پور نوشت که نگاهی انتقادی داشت و برخی دیگر از دوستان با همین نگاه انتقادی واکنش هایی داشتند که مساله اصلی شان حجاب و دغدغه فرهنگی بود.

همسر فرزانه پزشکی یادآور شد: کنش و واکنش های مختلفی اتفاق افتاد که شاید این‌ها با خود شخصیت همسرم متفاوت باشد. فرزانه شخصیتی داشت که به جمع های مختلفی وارد می شد و اهل گفت‌وگو بود. او جست‌وجو گر و اهل حسن خلق و حسن تعامل بود. ارتباطی موفق برقرار می‌کرد، هم می‌گفت و هم می‌شنید اما برخی دوستان بدون اینکه بدانند آن یادداشت اولیه عبدی پور درباره چه ایده ای صحبت می کند هرچند دلسوازنه ولی بی مورد انتقاد کردند. انتقادهایی که شاید زحمات فرزانه را بر باد می دهد و با نگاه و منش او همخوانی ندارد.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش نسبت به بازخوردهای متفاوت این یادداشت بیان کرد: به نظرم نوعی کج فهمی اتفاق افتاده و دوستانی که سریع تیغ انتقاد به دست می گیرند نگاه نمی کنند جای انتقاد وجود دارد یا خیر. از نظر من یادداشت اولیه نیازی به انتقاد در مقوله حجاب نداشت و گلایه‌ها و انتقادها از آن بیشتر جهت تسویه حساب سیاسی بود که قربانی این انتقادات، خانم پزشکی و آن یادداشت گیرا و دلچسب از اوست.

دهقان در پایان با اشاره به هفته دفاع مقدس و دغدغه های فرزانه پزشکی در این زمینه یادآور شد: همسرم فعالیتی جدی و پررنگ در بحث دفاع مقدس داشت. او علاوه بر تدریس چند عنوان درس از جمله خلاقیت و سواد رسانه، دبیر درس آمادگی دفاعی در دبیرستان بود و مهارتی در روایت گری موثر و ارائه تصویر درست و قابل استفاده از شهدا و دفاع مقدس داشت که اغلب دانش آموزانی که تجربه کلاس یا اردوی راهیان نور را با وی داشته اند، از آن به‌عنوان تجربه ای فراموش نشدنی یاد می کنند.

کد خبر 6238765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha