حجت الاسلام مهدوی ارفع در گفت‌وگو با مهر:

مردم جبهه مقاومت را دعا کنند/جریانهای فکری را همسو با مقاومت کنید

مردم جبهه مقاومت را دعا کنند/جریانهای فکری را همسو با مقاومت کنید

پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) در آستانه جنگ جمل برای همسو کردن افکار عمومی در مدینه سخنرانی متعددی کرد و نامه به بلاد دیگر فرستاد و سعی کرد شبهات را از ذهن مردم پاک کند.

حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع پژوهشگر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری مهر با اشاره به شرایط منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه سه وظیفه اصلی مردم را براساس معارف و منابع مربوط به امیرالمومنین (ع) تشریح کرد و بیان داشت: اولین نکته این است که جریان معنوی و مستمر و خالصی باید شکل بگیرد، مثل قرائت دعاهای خاص که در منابعی چون صحیفه سجادیه آمده و رهبر انقلاب نیز در ماجرای کرونا توصیه به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه کردند. امثال این دعاها و اذکار قطعاً اثر دارد و حداقل فایده آن آرامش و سکینه است که به قلوب مومنین سرازیر می شود و از اضطراب می کاهد چرا که تصمیمات در حالت اضطراب گاه باعث بدتر شدن شرایط می شود.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) در آستانه هر جنگی که می‌خواستند وارد آن شوند توصیه‌ای به سربازان و مردم داشتند و هم اینکه خودشان رسماً به دعا و تضرع مشغول می شدند و هم برای روحیه سلحشوری لشکریان آنان را به تقوا، ذکر و دعا دعوت می کردند. این دعای سفری که در هواپیماهای ما قرائت می شود رسماً از نهج‌البلاغه گرفته شده است.

جریان های فکری را همسو با مقاومت کنید

پژوهشگر نهج‌الباغه تصریح اظهار داشت: دومین نکته همسو کردن جریان‌های افکار عمومی در راستای جبهه مقاومت است. تاریخ نشان داده در چنین صحنه‌هایی منافقین و نفوذی ها از داخل شروع به تخریب روحیه مقاومت می کنند. در جامعه خودمان نیز دیدیم که در برهه‌ای عده‌ای شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران را سر دادند و این شعار برای عده‌ای پذیرفته شده بود. دو دستگی در جامعه و مردم برای مسئولین تردید ایجاد می کند. اگر جایی نیازمند اقدام عملی باشد نیازمند افکار همراهی افکار عمومی هستیم.

وی با اشاره به آماده سازی افکار عمومی توسط حضرت امیر در آستانه جنگ جمل گفت: ایشان برای همسو کردن افکار عمومی در مدینه سخنرانی متعددی کرد و نامه به بلاد دیگر فرستاد و سعی کرد شبهات را از ذهن مردم پاک کند. در نامه ای به مردم کوفه بعد از تکریم کوفیان فرمودند که من شما را از ماجرای قتل عثمان به گونه‌ای آگاه می‌کنم که شنیدنش عین دیدنش باشد در حالی که ما همیشه شنیده ایم شنیدن کی بود مانند دیدن. حضرت ریشه این فتنه را جوری تشریح می کند که شنیدنش عین دیدنش باشد و نظیر این آمادگی ذهنی و سخنرانی‌های روشنگرانه را بسیار داریم.

مهدوی ارفع در همین خصوص تصریح کرد: همه تریبون دارها و افراد ذی نفود موظف هستند ظرفیت جریان حمایت از جبهه مقاومت را در جامعه از نظر روانی بالا ببرند تا در صورت تشخیص هر اقدامی، جامعه پذیرش آن را داشته باشد و به اسم منافع ملی و امنیت مردم تکلیف بالاتر را انجام ندهند. متاسفانه برخی از مسوولین با صحبت‌های خود ته دل مردم را خالی می کنند با این مضمون که اگر در جریان فلسطین وارد شویم باید هزینه بدهیم در صورتی که افکار عمومی باید جوری آماده باشد که این صداهای غلط تاثیری روی آن نداشته باشد.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: سومین بخش از وظیفه ما آمادگی میدانی و تخصصی و استفاده از همه توان در بخش های مختلف امدادی و نظامی است، چه در سطح مردمی و چه در سطح رسمی. نیروهای جوانی که می توانند در میدان باشند خود را آماده کنند. با توسل، دعا و تضرع، جریان افکار عمومی و تصمیمات حکومت را به سمت حمایت از مقاومت تقویت کنیم و قشرهایی که تخصص و تجربه حضور در میدان برای مبارزه احتمالی می خورند را دارند خود را آماده کنند.

امیرالمومنین (ع) هشدار می دهد که به زندگی مادی گرایانه عادت نکنیم

مهدوی ارفع در اینباره بیان کرد: امیرالمومنین (ع) در مورد آمادگی نیروها در نهج‌البلاغه تذکراتی دارند و از ۲ نوع آمادگی صحبت می کنند، یکی در شرایطی که نه جنگ هست و نه صلح هشدار می دهند که نکند به زندگی مادی گرایانه و روزمره عادت کنیم، در این صورت نمی توانیم به تکلیف عمل کنیم، در حالی که می بینیم در همان دوران هم خیلی‌ها مادی گرا شدند و اینکه در صحنه جنگ توصیه دارند دندان‌هایتان را محکم بفشارید، و به انتهای صف دشمن نگاه کنید و جمجمه خود را به خدا بسپارید، یعنی ذهن و فکر خود را برای رویارویی با دشمن آماده کند.

کد خبر 6239108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha