۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۱۲

در برنامه «اکران» مطرح شد؛

تولید کار فانتزی بسیار سخت است/ انتقاد نسبت به فیلم‌های کودک

تولید کار فانتزی بسیار سخت است/ انتقاد نسبت به فیلم‌های کودک

نقد و بررسی فیلم سینمایی «سفر پرماجرا» در برنامه «اکران» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلتفرم، نقد و بررسی فیلم سینمایی «سفر پرماجرا» با حضور حجت الله سیفی کارگردان این فیلم و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در برنامه «اکران» انجام شد.

حجت الله سیفی در این برنامه عنوان کرد: «سفر پرماجرا» ادامه فیلم قبلی من است. این اثر را با بودجه شخصی ساختم و از هیچ نهادی برای این اثر کمکی نگرفتم. فیلم را سال ۹۷ به تولید رساندیم. قرار بود این فیلم در جشنواره همان سال نمایش داده شود اما آماده نبود و سال بعد هم اجازه حضور به فیلم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان داده نشد.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما بیان کرد: نمونه های بسیاری همچون «سفر پرماجرا» در دنیا ساخته شده و تولید چنین آثاری بسیار سخت است و بسیاری از فیلمسازان به سمت چنین آثاری نمی روند زیرا امکانات و مضمون قابل رقابتی وجود ندارد. در ایران تولید کار فانتزی کار دشواری است.

سیفی با اشاره به ارتباط مخاطبان با قهرمان قصه فیلم عنوان کرد: فیلم کودک باید در ایران یا بزن و بکوب باشد و یا آثاری باشد که روی بزرگسالان تاثیر دارد. «مدرسه موش ها» و «کلاه قرمزی» از جمله این فیلم ها هستند که بچه ها شعرهای سخیف این آثار را حفظ می کنند. و این فیلم ها چه تاثیری روی بچه ها دارد؟ تاثیر منفی این فیلم ها روی کودکان بیشتر است.

با نگاه گل درشت دهه ۶۰ نمی‌توان فیلم کودک ساخت!

طهماسبی یادآور شد: عروسک های «کلاه قرمزی» و روایت این کاراکتر براساس شیوه تربیتی دهه ۷۰ ایجاد می شود و براساس الگوهای این روزها چیده می شود پس جنبه تربیتی دارد و چراغ سینمای کودک را نیز روشن نگه می دارد. با این نگاه والت دیزنی هم برای کودکان کاری نکرده است.

وی ادامه داد: گفت‌وگو درباره کودک امروزی را نمی توان با نگاه گل‌درشت دهه ۶۰ بیان کرد. امروز کودک و نوجوان دسترسی مستقیم به همه ابزارهای ارتباطی و نمونه های جهانی دارد. «سفر پرماجرا» شانسی برای انتقال نگاه خود نداشته و تاثیری بر مخاطب ندارد. ساخت چنین آثاری با چنین مضامینی نیازمند رفتن به سراغ انیمیشن یا انتخاب مدیوم تلویزیون است. مخاطبان این اثر را پس می زنند و هزینه تولید این فیلم یک فرصت‌سوزی محسوب می شود.

کارگردان «سفر پرماجرا» در پاسخ گفت: این فیلم برای زمان خودش ساخته شده و دانش آموزان باید این فیلم را ببینند و باید با آن ها فیلم را دید و ارزیابی کرد. دانش آموز از این فیلم خوشش می آید و قرار نیست همه فیلم ها مثل هم باشد. معتقدم سینمای کودک باید سقط شود زیرا دولت حمایتی در اکران نمی کند و تاکید می کند که فیلم را فقط بسازید. سینمای کودک باید سالن مخصوص داشته باشد. وقتی فیلمی ساخته می شود در زمان خود اکران شود.

سیفی بیان کرد: ما مافیای اکران داریم و همین مافیا ۶۰۰ سانس به یک اثر می دهد و به برخی آثار سانس کمتر می دهد.

طهماسبی در ادامه با طرح این پرسش که آیا با اکران خوب مخاطب «سفر پرماجرا» را می پسندد، گفت: براساس تجربه جوابم به این پرسش منفی است. این فیلم با استفاده از تصاویر آرشیوی و جلوه های ویژه و هدایت داستان و بازی ها امکان کشاندن مخاطب به سینما را ندارد. «سفر جادویی» و آثار مشابه در دهه ۷۰ ساخته شدند و مخاطبان را به سینما کشاندند و موزیکال هم نبودند. شما ۱۲ فیلم ساختید و هیچکدام با استقبال مخاطبان روبه‌رو نشد.

سیفی در پاسخ به این نگاه گفت: من تمایلی به استفاده از رانت برای اکران ندارم. من شرایط کنونی مدیریت سینمایی را قبول ندارم زیرا هدفش مشخص نیست و هر مدیری نگاه سلیقه ای دارد و انسجام ندارد و نمی دانند از چه فیلم هایی باید دفاع کنند.

جان دادن ماهی‌ها سوژه فیلم شد

سهیلا پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «جانداد» نیز اظهار کرد: «جانداد» شبیه دکمه ای بود که برای آن کت دوختیم. یکی از دغدغه های من پذیرش مرگ بود و از دست دادن نزدیکان از مواردی بود که از بچگی مسئله جدی با آن داشتم. در رشت بازار ماهی فروشان را داریم که روزی جان دادن ماهی ها را در آنجا دیدم و این ماهی ها ۸ ساعت در این وضعیت می مانند تا مشتری ها فکر کنند آنها تازه هستند و روایت «جانداد» از اینجا شکل گرفت.

کد خبر 6239201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha