۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۴۱

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان مطرح کرد؛

صرفه‌جویی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب در استان همدان

صرفه‌جویی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب در استان همدان

همدان ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از صرفه‌جویی حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب در استان خبر داد و گفت: این اقدام در سه سال صورت گرفته و ناشی از نشت‌یابی شبکه توزیع و انشعابات است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد بختیاری‌فر در خصوص این خبر، اظهار کرد: هدررفت آب در شبکه توزیع به مقدار آبی اشاره دارد که در حین انتقال از منابع آب تا محل مصرف نهایی به دلایل مختلف از دست می‌رود و به مقصد نمی‌رسد و شامل هدررفت واقعی، ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.

بختیاری‌فر در ادامه تصریح کرد: هدررفت واقعی، شامل؛ نشت‌ها، ترکیدگی‌ها و خرابی‌های شبکه لوله‌کشی است که باعث می‌شود آب به صورت فیزیکی از شبکه توزیع خارج شود. این نوع هدررفت بیشتر به دلیل مشکلات زیرساختی و نگهداری ضعیف ایجاد می‌شود.

وی افزود: هدررفت ظاهری نیز شامل؛ خطاهای اندازه‌گیری، سرقت آب و یا عدم دقت در ثبت و محاسبه آب مصرفی است. این هدررفت به معنای از دست دادن واقعی آب نیست، بلکه ناشی از نواقص اداری و مدیریتی در سیستم توزیع است.

بختیاری‌فر ادامه داد: مصارف مجاز آب بدون درآمد، تحت نظارت شرکت‌های آب و فاضلاب صورت گرفته است اما هیچ گونه درآمدی برای این شرکت ها به همراه نداشته و شامل مصارف آبرسانی سیار، تعرفه رایگان و شست‌وشوی شبکه‌های آبرسانی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه جلوگیری از هدررفت واقعی آب اهمیت زیادی برای ما دارد، عنوان کرد: قدمت و فرسودگی لوله‌ها، فشار بالای آب در شبکه، خرابی تجهیزات و عدم نگهداری و تعمیرات به موقع آن‌ها منجر به هدررفت آب در شبکه توزیع می‌شود که با نوسازی و تعمیر شبکه لوله‌کشی، استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هوشمند برای پایش و شناسایی نشت‌ها و مدیریت فشار جهت کاهش و تنظیم فشار در شبکه توزیع برای جلوگیری از آسیب به لوله‌ها، می‌توان از هدررفت آب در شبکه توزیع جلوگیری کرده و منابع آبی را به طور بهینه‌تری مدیریت کرد.

بختیاری‌فر در پایان، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته؛ توسعه و اصلاح ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب، اصلاح و بازسازی ۳۱۶۴ رشته انشعابات فرسوده، استانداردسازی ۵۳۶۵ رشته انشعاب، تعویض ۳۷ هزار و ۴۸۷ فقره کنتور فرسوده، نشت‌یابی ۲۱۰۱ کیلومتر شبکه توزیع آب و نشت‌یابی ۱۵۸ هزار و ۶۰۳ رشته انشعاب، منجر به کاهش هدررفت حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در شبکه توزیع آب استان همدان شده است.

کد خبر 6239343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha