۹ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۶

مدیر خانه مستند در گفت‌وگو با مهر:

«آینده ایران» اولویت ماست/ توجه به طرح‌های آرشیوی

«آینده ایران» اولویت ماست/ توجه به طرح‌های آرشیوی

همزمان با دور جدید فراخوان ارسال طرح مستند آرشیوی به خانه مستند، مصطفی شوقی مدیر این مجموعه درباره جزئیات فراخوان ارسال طرح توضیح داد.

مصطفی شوقی مدیر خانه مستند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ابتدا با اشاره به این نکته که خانه مستند به طور جدی در پنج، شش سال اخیر از مستندسازان دعوت کرده تا طرح هایشان را برای تولید و حمایت خانه مستند ارسال کنند، گفت: فرایندی که خانه مستند در این سال‌ها داشته، یک فرآیند مسابقه گونه است به این شکل که طرح ها ابتدا در سایت خانه مستند بارگذاری و بودجه و شیوه ساخت مستند در سایت اعلام می‌شود، پس از آن طرح ها در شورایی که متشکل از مستندسازان و مدیران سابق خانه مستند است، بررسی و رای‌گیری می‌شوند و براساس رای نهایی شورا، طرح هایی که شرایط لازم را دارند وارد جلسه پیچینگ خواهند شد.

مدیر خانه مستند ادامه داد: تمام سعی خود را کرده‌ایم در یک شرایط منطقی طرح ها را در پیچینگ به رای‌گیری بگذاریم و پس از قبولی در این مرحله، وارد فاز عقد قرار داد و تولید شویم.

وی بیان کرد: می توانم به جرات بگویم بیش از هشتاد درصد تولیدات خانه مستند در سال های اخیر از طریق ارسال طرح انجام شده و اکثر فیلمسازانی که با خانه مستند همکاری می‌کنند از همین طریق کار کرده اند.

شوقی گفت: قاعدتاً کسانی که ارسال طرح می‌کنند ۲ گروه هستند؛ گروه اول افرادی که مستندساز هستند و سال هاست که در حوزه تولید مستند فعالیت دارند، با روندهای ارسال طرح و پیچینگ آشنایی دارند و گاهاً هم با خانه مستند همکاری کرده‌اند. گروه دوم که ما هم خیلی علاقه‌مند به همکاری با آن‌ها هستیم و از میان آن‌ها مستندسازان خیلی خوبی بیرون آمده‌اند فیلم اولی ها هستند. برای همکاری با این افراد حتماً یکی از فیلمسازان قدیمی خانه مستند را به عنوان مشاور کنارشان می‌گذاریم تا در روند تولید مستند به فیلمسازان جوان کمک کنند و طرحی را که به ما ارسال شده است به درستی هدایت کند.

مدیر خانه مستند با اشاره به این موضوع که خود او هم خروجی همین روند است، بیان کرد: می‌توانم بگویم از درون این فراخوان‌ها خیلی اتفاقات خوبی افتاده و مستندسازان کار اول خود را اینگونه با ما آغاز کرده‌اند و در ادامه آثار دوم و سوم خود را به راحتی پیش برده‌اند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته بیش از چهارصد و هشتاد طرح به ما ارسال شد. مستندسازان باید بدانند که هیچ محدودیتی برای ارسال طرح وجود ندارد و می‌توانند طرح‌های خود را با موضوعات مختلف برای ما ارسال کنند.

شوقی موضوعاتی مثل «آینده ایران» را اولویت خانه مستند دانست و گفت: موضوعات این‌چنینی همواره برای خانه مستند در الویت بوده و حتماً به موضوعاتی که به این مسائل ارتباط دارند، نگاه ویژه‌ای داریم. آینده‌نگری و مطالبه‌گری در خانه مستند یک ژانر است و سعی کردیم همواره به آن اهمیت دهیم ضمن اینکه سالی سه الی چهار مستند پرتره درباره شخصیت های مهم فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی به تولید رسانده‌ایم.

وی با اشاره به جذابیت هایی که در مستند آرشیوی وجود دارد، درباره نگاه ویژه‌ای که خانه مستند به مستندهای سیاسی و تاریخی دارد، گفت: ژانر مستند آرشیوی نیاز به بررسی مهمی دارد چرا که آرشیو ریشه در وقایع و اتفاقات دارد و برای مستندسازان ساخت مستندهای آرشیوی که نیاز به تولید نداشته باشد تجربه خوبی برای فیلمسازان فیلم اولی است. به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم که به سمت طرح های آرشیوی برویم.

شوقی در انتها درباره وجه تمایز خانه مستند با سایر مراکز توضیح داد: ما به عنوان مرکزی که به صورت تخصصی کار مستند انجام می‌دهد در یک فرآیند شفاف یک اثر را از ایده تا ساخت پیش می‌بریم و این بهترین وجه تمایز خانه مستند با سایر مراکز تولیدی است که مستندسازان از ابتدا تا انتها کار خود را در خانه مستند جلو می‌برند و ما به عنوان یک تسهیل دهنده و شتابگر در کنار آن‌ها هستیم.

کد خبر 6240350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha