۹ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۳

توسط انتشارات نیستان؛

عرضه نمایشنامه «سیاوش آغاز گشت» در کتابفروشی‌ها

عرضه نمایشنامه «سیاوش آغاز گشت» در کتابفروشی‌ها

کتاب «سیاوش آغاز گشت» نوشته صادق عاشور پور توسط انتشارات نیستان منتشر و راهی بازار نشر شد.این کتاب با ۱۴۴ صفحه اسطوره سیاوش را به صورت نمایشی درآورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشنامه «سیاوش آغاز گشت» نوشته صادق عاشور پور به تازگی توسط انتشارات نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است‌. این کتاب با ۱۴۴ صفحه اسطوره سیاوش را به صورت نمایشی درآورده است.

نمایشنامه «سیاوش آغاز گشت» در ژانر تئاتر بیومکانیک نوشته شده و نویسنده در آن تلاش کرده با دو نثر متفاومت، توضیح صحنه‌ها به صورت نثر (فارسی دری) و گفتگوی شخصیت‌ها با نثر (پهلوی)پارسی سره داستان اسطوره‌ای کهن سیاوش را برای مخاطب بیان کند.

نویسنده اثر در بخشی از این کتاب نوشته است:

سیاوش پسر کاوس ، پسر کیقباد ، پادشاه ایران بوده ، کاوس فرزند خود سیاوش را از کودکی جهان پهلوان رستم او را به سیستان برد و او را پرورش داد و آیین زندگی و آزادگی و جنگ شکار آموخت ، و در عرض هفت سال سیاوش را که اکنون در هنرهای رزمی و پهلوانی سرآمد همه شده بود به دربار پدر بازآورد.

کاوس زنی هم داشت به نام سودابه که دختر شاه هاماوران بوده این سودابه دلباخته و شیفته سیاوش شده زیرا که او در جهان نمود کمال زیبایی بود ، اما سیاوش عشق شاه بانو را نپذیرفت ، گرچه سودابه برای بدست آوردن سیاوش تمهیدات بسیار کرد اما نتوانست سیاوش را که علاوه بر زیبایی جسم نماد پاکی نیز بود بنده به اصطلاح عشق خود کند، اکنون که سودابه نام شده بود از بیم رسوایی به سیاوش تهمت بست و ادعا کرد که او میخواست با من که نامادری او هستم درآمیزد. اما سیاوش تسلیم این دروغ نشد و کاوس از امرار و انجار ، زن و فرزندش درماند ، سرانجام سیاوش برای اثبات بی گناهی خود پذیراشد طبق آیین از آتش بگذرد زیرا باور داشت که آتش پاکان نخواهد سوزاند ، سیاوش به میان آتش رفت و تندرست از آن درآمد و گناه سودابه بر شاه مسلم شد کاوس به ناچار مرگ سودابه را اراده کرد ، اما سیاوش میانجی شد و پدر از این برخود داشت در همین هنگام افراسیاب پادشاه توران به ایران یورش آورده و از آن سوی دریای (جیحون) گذشت و بخشی از خاک ایران را به تصرف خود درآورد سیاوش جهت رهایی از فساد دربار کاوس ، از پدر درخواست کرد که جهت جنگ با دشمن او را به جنگ بفرستد.

کد خبر 6240519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha