۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۴

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد؛

تولید میانگین ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

تولید میانگین ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید میانگین سیب‌زمینی در استان اردبیل ۸۰۰ هزار تن است که ۱۱۰ هزار تن آن نیز مازاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری عصر یکشنبه در آئین کلنگ‌زنی بزرگترین کارخانه صنایع تبدیلی کشور در زمینه تولید سیب زمینی منجمد و نیمه آماده در استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل استان کشاورزی است و در حوزه بخش تولید سیب زمینی دومین استان است.

وی با بیان اینکه ۲۰ هکتار سیب زمینی کاشته شده در سطح کشور ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به اردبیل است، افزود: میانگین تولید سیب زمینی در اردبیل ۸۰۰ هزار تن است که ۶۰ هزار تن آن برای مصرف و ۷۰ هزار تن به عنوان بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۱۱۰ هزار تن آن نیز مازاد است که برای ۴ کارخانه صنایع تبدیلی موجود در استان اردبیل ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: حدود ۲۰۰ هزار تن از این محصول در داخل استان مصرف شده و ۵۶۰ هزار تن آن مازاد بر نیاز است که باید به مقصد کشورهای خارجی و بازارهای داخلی صادر شود.

اژدری با بیان اینکه قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲ انبار سرد با ظرفیت نگهداری ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی داشتیم، ادامه داد: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مسؤولان به ۷۸ انبار با ظرفیت ۳۲۰ هزار تن افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته مشکل دور ریز ۱۰۶ هزار تن سیب زمینی را داشتیم که با همکاری مسؤولان جلوی ضرر و زیان هنگفت در این بخش گرفته شد، گفت: ۱۲ عدد صنایع تبدیلی در بخش سیب زمینی در اردبیل داریم که مشکل کشاورزان را تا حدودی حل و رفع کرده است.

سیامک یعثوبی، سرمایه‌گذار طرح نیز در این مراسم با بیان اینکه مساحت زمین این کارخانه ۳۱ هزار و ۲۰۰ متر است، افزود: تقریباً ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار آن قابل ساخت است که با هزینه دستگاه‌ها و ساخت کل نیم میلیارد تومان هزینه برمی دارد تا راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر اینکه در این کارخانه به صورت مستقیم ۲۵۰ نفر و به صورت غیرمستقیم یک هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، خاطرنشان کرد: مسؤولان در این مسیر پشتیبان ما باشند.

مهدی صمدی، طراح و مشاور طرح با اعلام اینکه این پروژه در دو فاز عملیاتی خواهد شد، گفت: در فاز اول سردخانه و سورتینگ پیشرفته این مجموعه با ظرفیت نگهداری ۱۵ هزار تن در دمای بالای صفر و ۵ هزار تن در دمای منفی صفر درجه احداث خواهد شد و در فاز دیگر همزمان کارخانه فرنچ فرایز با خط تولید اروپایی راه اندازی می‌شود.

کد خبر 6240871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha