۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳

مهر گزارش می دهد؛

تکاپوی جریان های سیاسی برای انتخاب استاندار مرکزی

تکاپوی جریان های سیاسی برای انتخاب استاندار مرکزی

اراک- جریان های سیاسی مرکزی در تلاش هستند تا گزینه های بر اساس شاخصه های اعلام شده برای سکانداری استانداری این استان معرفی کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تجربه دولت سیزدهم نشان داد که مدیران استانی نقش مهمی در موفقیت‌های ملی دارند به همین روی در دولت چهاردهم، در این امر از جبهه اصلاحات استان‌ها به عنوان حامی اصلی دولت چهاردهم، ستادهای انتخاباتی پزشکیان در استان و اصولگرایان فعال در ستاد کمک گرفته شد تا استاندارانی آشنا به فضای سیاسی استان و از همه مهم‌تر دارای پشتوانه سیاسی به کار گمارده شوند که در استان مرکزی نیز این الگو اجرا شده و نیروهای سیاسی با صرف زمان بسیار نسبت به معرفی گزینه‌های خود اقدام کردند.

گزینه معرفی شده برای تصدی استانداری مرکزی باید فردی بومی باشد

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی با اشاره به پروسه انتخاب گزینه‌های معرفی شده به وزارت کشور گفت: طی فرآیند توافق شده با ستاد پزشکیان در استان مرکزی، مقرر شد سه گزینه از جبهه اصلاحات مرکزی و سه گزینه از ستاد انتخاباتی پزشکیان این استان معرفی شوند که از میان این ۶ گزینه، سه نفر توسط شورای راهبری که ترکیب آن توافقی و متشکل از اعضای جبهه اصلاحات و ستاد بود، به وزارت کشور معرفی شدند.

سعید نادری تصریح کرد: در رأی گیری جبهه اصلاحات، سید مهدی مقدسی، حمید مالکی و مجید پورعطار انتخاب و به شورای راهبری معرفی شدند که در نهایت پس از رأی گیری در شورای راهبری؛ آقایان حمید مالکی، سید مهدی مقدسی و علی یوسفی (رئیس ستاد پزشکیان در استان مرکزی) سه گزینه مورد تأیید جبهه و ستاد بودند که به تهران معرفی شدند.

وی در مورد عدم حضور زنان در بین گزینه‌های معرفی شده جهت تصدی پست استانداری مرکزی گفت: در جامعه ما زنان شایسته، توانمند و فعالی حضور دارند که می‌توانند در انجام مسئولیت‌های استانداری مرکزی موفق باشند اما در بین گزینه‌های معرفی شده به جبهه اصلاحات هیچ بانویی معرفی نشد.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی، در مورد گزینه‌های غیربومی مطرح شده جهت تصدی پست استانداری نیز ادامه داد: برخی اسامی مطرح شده از گزینه‌های توانمندی هستند که در دوران ریاست جمهوری روحانی استاندار بوده و مدیران با تجربه و کارآمدی هستند اما در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند که البته در بررسی جبهه اصلاحات این موضوعات مطرح نیست و ما بر این باوریم که گزینه معرفی شده برای تصدی استانداری مرکزی باید فردی بومی باشد چرا که علاوه بر اینکه باید از بحران‌ها و چالش‌های استان که بخش عمده‌ای از آن چالش‌های صنعتی، کارگری و محیط زیستی است، اطلاع داشته باشد می‌طلبد راه حل این چالش‌ها را نیز دانسته و توانایی حل آنها را داشته باشد.

وی تصریح کرد: مدیر ارشد دولت در استان مرکزی باید با مردم و نهادهای مدنی، سازمان‌های مردم نهاد و احزاب، حامیان دولت ارتباط مستقیم و بی واسطه داشته باشد چرا که می‌تواند از سرمایه‌های اجتماعی آنها برای حل این بحران‌ها استفاده کند.

نادری ادامه داد: از این رو جبهه اصلاحات و ستاد پزشکیان روی گزینه بومی تاکید می‌کنند، البته ممکن است گزینه دیگری هم باشد که شاید از گزینه‌های ما بسیار توانمند تر باشد اما در شرایط کنونی استان، نیاز است کسی که به عنوان استاندار انتخاب می‌شود که بتواند از سرمایه اجتماعی مردم و جامعه مدنی استفاده کند.

شعار وفاق پزشکیان البته شامل حال نمایندگان نیز شد و این دوره نه در لابی‌های پشت پرده بلکه به عنوان نظر مشورتی نمایندگان نیز گزینه خود را پیشنهاد کردند تا استان با وفاق مدیریتی و انسجامی با پشتوانه مردمی مدیریت شود.

شعار دولت سیزدهم توانمندی مدیران است

دبیر کل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مرکزی، استانی چند منظوره بوده و در زمینه‌های مختلفی فعال است، گفت: با توجه به شرایط استان، می‌طلبد شخصی سکانداری استان را در دست گیرد که تخصص اقتصادی، آشنایی به صنعت معدن، کشاورزی و دامپروری داشته باشد.

رضا عزیزآبادی با اشاره به شعار پزشکیان مبنی بر وفاق ملی گفت: بحث وفاقی که پزشکیان مطرح می‌کند در استان‌ها مشهود نیست و بنده به عنوان فعال ستاد قالیباف و فعال ستاد جلیلی در استان فعالیت انتخاباتی داشتم و اگر دنبال وفاق هستند باید مسئولان همه ستادها با هم همفکری می‌کردند و گزینه‌های توانمند اصلاح طلب یا اصولگرا را انتخاب می‌کردند؛ چرا که شعار دولت، توانمندی است که متأسفانه این خلأ در استان وجود دارد و جریان اصلاح طلب و ستاد پزشکیان تصمیم گرفتند گزینه‌های مورد نظر را انتخاب کنند.

وی افزود: البته با توجه به روحیات پزشکیان و وزیر کشور، این گزینه‌ها فصل الخطاب نیستند چرا که براساس شاخصه‌های تعریف شده در دولت و وزارت کشور، به طور قطع این انتخاب‌ها با شاخصه‌های مدنظر فاصله دارد و با طی این روند بعید می دانم دوستان در معرفی استانداری کارآمد موفق باشند و در معرفی استاندار مرکزی به عنوان یک استان چند منظوره، این شاخصه‌ها کارآمدی نخواهد داشت.

عزیزآبادی، توانمندی را یکی دیگر از شاخصه‌های استانداری مرکزی عنوان کرد و گفت: باید از بین گزینه‌ها، استانداری مقتدر که توانایی آشنایی با ظرفیت‌های استان را دارد انتخاب شود و باید دید جریان‌ها به دنبال منافع شخصی خود هستند یا منافع مردم؟

وی افزود: جناح‌های سیاسی اگر دیدگاه استانی دارند، قطعاً به جمع بندی می رسند اما متأسفانه برخی به دنبال منافع حزبی و شخصی خود هستند و در هر دولتی به ویژه در دولت چهاردهم ناکام مانده‌اند.

قائم مقام شورای وحدت استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی نسبت به هشت سال دولت روحانی نیز عقب مانده است و مقرر بود این خلأها پر شود و پیشرفت کنیم اما متأسفانه در بیش از سه سال گذشته نه تنها پیشرفت نداشتیم، پس رفت هم داشتیم.

وی تصریح کرد: هنگامی که یک مدیر ضعیف است از مدیران و فرمانداران ضعیف هم استفاده می‌کند که نتیجه اش عقب ماندگی استان است.

دبیر کل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی با اشاره به شاخصه بومی بودن استاندار گفت: گزینه‌ای در رأس مدیریت استان قرار گیرد که با استان و مباحث تخصصی آن آشنا باشد و استان را از بن بست فعلی نجات دهد.

وی افزود: به طور قطع گزینه بومی توانمند در استان وجود دارد اما باید نمایندگان در بحث نظارتی، هوشیار باشند و افرادی که در بحث استاندار پیگیر هستند، این افراد را شناسایی کنند.

عزیز آبادی تصریح کرد: رزومه‌های افرادی را در استان شاهد هستیم که در حد ۴ معاون وزیر بوده و یا استاندار بوده‌اند، چرا باید کنار نشسته، خاک خورده و خانه نشین باشند؟ اگر دوستان نمی‌خواهند گزینه‌ای قوی منصوب کنند، حداقل فردی به عنوان مدیر ارشد استان انتخاب شود که بتواند فضای استان را از نظر اقتصادی و نظارتی و معیشت مردم سامان داده و امید را به مردم بازگرداند.

دولت از نمایندگان مجلس نظر مشورتی می‌گیرد

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بااشاره به این مطلب که انتخاب استاندار وظیفه دولت است، گفت: در تعامل بین دولت و مجلس، مقرر شده است که دولت از نظر مشورتی نمایندگان استفاده کند که برای این امر ساز و کاری مشخص شده است که در این راستا شاخصه‌هایی از جمله تخصص، شناخت منطقه و بومی بودن از جمله ویژگی‌های مدیریت ارشد استان مشخص شده است.

ولی الله بیاتی تصریح کرد: افرادی که در تیم پزشکیان فعالیت می‌کردند، باید به دولت یاری رسانند و دولت هم از ما نظر مشورتی می‌گیرد و ما هم گزینه‌ای که به مصلحت استان باشد را معرفی می‌کنیم و در این راستا باید فردی کارآمد و متخصص انتخاب شود که بتواند استان را از وضعیت فعلی نجات دهد و البته این فرآیند در حال انجام است.

منتظریم دولت گزینه اش را به ما معرفی کند

نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس دوازدهم تصریح کرد: ما روی فرد خاصی نمی‌خواهیم نظر دهیم و بگوییم او باشد، منتظریم دولت گزینه اش را به ما معرفی کند و نظر دهیم، البته مشورتی خواستند ما هم با آنها همفکری کردیم و باید اذعان کرد در استان گزینه‌های بومی توانمند بسیاری داریم اما این مهم بستگی به نظر دولت دارد و ما در نظر مشورتی قطعاً همه شاخص‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما نمایندگان مردم هستیم و امری که مصلحت مردم است را در نظر می‌گیریم و موضوع مهم، همگرایی است همه باید به استاندار آینده کمک کنیم تا موفق باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: در دولت وفاق ملی از تمام ظرفیت‌ها و تفکرات سیاسی باید بهره گیری کرد و باید تلاش کنیم استان منسجم باشد.

وی پیش بینی کرد تا دو هفته آینده استاندار مرکزی انتخاب شود.

یکی از گزینه‌های مطرح شده از سوی منابع موثق، حبیب الله خجسته پور، معاون پیشین سیاسی و اجتماعی استانداری لرستان با حضور در وزارت کشور و کسب تاییدیه های لازم به عنوان استاندار دولت پزشکیان در استان مرکزی معرفی خواهد شد.

خجسته پور از اعضای برجسته حزب اعتدال و توسعه است که با پیگیری‌های آقایان واعظی و آقازاده به عنوان یکی از گزینه‌های استانداری مرکزی به وزارت کشور معرفی شده است.

کد خبر 6241364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha