۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۷:۳۵

کارشناس مسکن در گفت‌وگو با مهر:

عددسازی در حوزه مسکن مانع خانه‌دار شدن مستاجران است

عددسازی در حوزه مسکن مانع خانه‌دار شدن مستاجران است

یک کارشناس مسکن گفت: هشدار وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین مسکنی خود برای خودداری از آمار سازی در بخش مسکن قابل تعامل بود، زیرا عددسازی با خانه‌دار شدن مستاجران در تضاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن یکی‌از اساسی‌ترین مسائل زندگی است که مستقیماً با معیشت مردم گره خورده است؛ دولت‌ها وقتی بر سر کار می‌آیند باید نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه برنامه جدی داشته باشند زیرا مسکن ارتباط مستقیم با تأمین رفاه زندگی مردم دارد.

همچنین، یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید «رونق بخش مسکن» است یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید «رونق بخش مسکن» است و در همین زمینه ایشان بر استفاده از ظرفیت این بخش تأکید کردند و فرمودند که رشته‌ی مسکن از جمله رشته‌های کارآفرین در کشور به شمار می‌رود؛ خود تولید مسکن صنایع زیادی را به خدمت می‌گیرد و به کار می‌اندازد؛ یعنی کارآفرین و تولید آفرین است. البته ناگفته نماند، رهبر انقلاب اسلامی بارها نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه تأکیدات ویژه‌ای داشتند و به افرادی که از بار مسؤولیت فراری بودند، تذکرات جدی می‌دادند.

مسکن از اسفندماه سال گذشته با افزایش قیمت رو به رو شده است و رشد مجدد قیمت مسکن در ابتدای امسال همراه با نزدیک شدن به فصل جا به جایی آنها موجب تشدید کابوس کرایه نشین‌ها شد، تداوم این روند تا به امروز موجب دلسرد شدن بسیاری از مستأجران شد و با؛ زیرا با تداوم افزایش قیمت مسکن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با میزان قدرت پرداختی مردم، فاصله گرفت.

با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید خانه برای قشر مستأجر جامعه رؤیا خواهد شد و از سوی دیگر در آینده نزدیک شاهد رونق معاملات تهاتری رهن و اجاره خواهیم بود؛ البته از سوی دیگر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری شهید در مناظره انتخاباتی خود، ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال اول دولت سیزدهم را وعده داد که بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی در حال ساخت است.

رشد مجدد قیمت مسکن در ابتدای امسال همراه با نزدیک شدن به فصل جا به جایی آنها موجب تشدید کابوس کرایه نشین‌ها شد

نکته اینجاست که وعده اتمام واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور شهید بر زمین ماند و رؤیای عده زیادی از مستأجران با ناکامی مواجه شد و این مسئولیت حائز اهیمت بر دوش دولت چهاردهم افتاد، البته ناگفته نماند که تولید و عرضه مسکن نیاز اساسی کشور است و این دولت باید در راستای تأمین نیاز آحاد عموم مردم جامعه گام‌های جدی در دستور کار داشته باشد.

بر اساس این گزارش، رویکردهای مسکنی وزیر راه و شهرسازی با نهضت ملی مسکن در مجلس شورای اسلامی در تضاد بود، زیرا وی به افقی‌سازی و اتمام وعده نهضت ملی اعتقاد نداشت، اما با سکان داری در وزارت راه و شهرسازی تمام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را با محوریت خانه‌دار کردن مستأجران متعهد شد. البته تأمین مسکن دهک‌های یک تا سه اولویت اول وزارتخانه است.

با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید خانه برای قشر مستأجر جامعه رؤیا خواهد شد باید یادآور شد که آمار و ارقامی که از سوی متولیان مسکن اعلام می‌شود در ۴ سال آینده و پایان دولت چهاردهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر تولید و عرضه مسکن با محوریت قانون جهش تولید مسکن در برنامه هفتم توسعه نیز درج شده و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، به عبارت ساده از قانون سرپیچی شده است.

تأمین مسکن ایثارگران یک تکلیف قانونی است

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم از همان ابتدا وعده تأمین مسکن ایثارگران را متعهد شد و اعلام کرد: تفاهم نامه تأمین مسکن ایثارگران، موضوع جدیدی نیست، بلکه دستورالعمل اجرای قانونی است که چند دهه از تصویب آن گذشته اما به آن عمل نشده است.

به گفته او؛ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کاملاً شفاف است و این بدهکاری چندین و چند ساله‌ای است که به خانواده ایثارگران وجود دارد. به همین خاطر در این تفاهم‌نامه سعی شد که به صورت اجرایی نسبت به تأمین مسکن ایثارگران ورود پیدا کنیم.

صادق می‌گوید: اعداد و ارقام مربوط به تأمین مسکن ایثارگران اصلاً قابل رضایت نیست، علیرغم اینکه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به موضوع تأمین مسکن ایثارگران اشاره شده است، بخش اعظم ایثارگران مسکن و زمین دریافت نکرده‌اند و باید این قانون اجرایی شود؛ بدین ترتیب اولین موضوعی که در حوزه مسکن پیگیری می‌کنم مربوط به تأمین مسکن ایثارگران است.

وعده تکمیل واحدهای مسکن مهر تا ۲ ماه آینده

همچنین، شهرام مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید روزهای اخیر تکمیل و تحویل واحدهای مسکن را تا دو ماه آینده وعده داد و اعلام کرد: ۶ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، آماده بهره‌برداری است و چنانچه منابع مورد نیاز تأمین شود می‌توانیم طی دو ماه آینده واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل کنیم.

آمارهای مسکن با واقعیت تطابق یافت

در راستای عملکرد وزیر راه و شهرسازی، فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن، گفت: وزیر راه در نخستین نشست مسکنی خود نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه‌ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این حوزه خودداری کنند وزیر راه و شهرسازی نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه‌ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این حوزه خودداری کنند و آنچه که واقعیت ماجراست به اطلاع عموم مردم جامعه برسد، این مساله از همین یک اتفاق خوب و میمونی بود که رخ داد.

وی ادامه داد: تأثیر عدم عدد سازی علاوه بر اینکه مردم از واقعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی مطلع است، از سوی دیگر بدنه برنامه‌ریزی و اجرایی کشور با واقعیت موجود رو به رو می‌شود که مساله دوم بسیار حائز اهمیت‌تر از مساله اول است. زمانیکه که اعداد و ارقام حوزه مسکن با واقعیت ماجرا تطابق داشته باشد، نظام تصمیم‌سازی کشور می‌داند که چگونه روندهای مربوط به این حوزه را پیش ببرد.

این کارشناس مسکنی یادآور شد: آمارهای مسکنی که با محوریت واحدهای در حال احداث در گذشته منتشر می‌شد با واقعیت ماجرا بسیار فاصله داشت و متولیان برنامه‌ریزی کشور با سردرگمی مواجه بود. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی نیز به تعهد مسکنی در دولت سیزدهم موضع جدی داشت و بسیاری از بانک‌ها در این راستا همکاری‌های لازم را نداشتند، زیرا شبکه بانکی هم سردرگم بود.

وی افزود: زمانیکه سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی توان پرداخت ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی را نداشته باشند، همکاری‌های لازم را نخواهند داشت و وعده مسئولین مسکنی بر زمین خواهند ماند و برای اینکه نشان دهند که روند رو به توسعه است، مجبور به اغراق در آمار سازی‌ها هستند که واقعیت ندارد.

بیضایی تصریح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی آنچه که واقعیت ماجرا است را بیان کند، نهادهای تابع نیز با توجه به منابعی که در اختیار دارند در تولید و عرضه مسکن در بازار گام خواهند برداشت. همچنین وزارتخانه باید یک پیش‌بینی جامعه و کامل از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند، سپس در اختیار نهاد قرار دهد تا منبع مالی مورد نیاز توسط تمام ارگان تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی اقدامات وزیر راه مطلوب است و شفاف‌سازی عملکرد آمار و ارقام حوزه مسکن اقدام صحیحی است که وی در پیش گرفته و آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم‌تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر یافت و به عبارت دیگر آنچه که در میدان ساخت و ساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد.‌ آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم‌تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر یافت؛ به عبارت دیگر آنچه که در میدان ساخت و ساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد

این کارشناس مسکنی در پایان گفت: آمار و عددسازی در حوزه مسکن در روند کار تداخل ایجاد می‌کند و اغراق سازی عملکرد دولت‌ها در بخش مسکن صدمات جدی و جبران ناپذیری در حوزه اجرایی و برنامه‌ریزی کشور ایجاد می‌کند و بخش مسکن بزرگترین صدمات را از این روند دیده است.

الزام تداوم جدیت وزیر راه و شهرسازی در حوزه ساخت مسکن

به گزارش مهر، «تولید مسکن» تکلیفی است که از سال‌های گذشته آغاز شده و در دولت چهاردهم نیز باید سرلوحه از مهم‌ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی باشد. عموم مردم جامه، به‌ویژه دهک‌های یک تا سه مستحق خانه دار شدن هستند؛ اگرچه دولت عوض شده اما این وزارتخانه و دولت باید به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند، تعهد باشد که برای آنها مسکن مناسب تهیه کند.

بر اساس آمار رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی، از میزان یک میلیون متقاضی ثبت نامی، ۷۵۰ هزار نیز مبالغی را واریز کرده‌اند. این تعهد از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم ارث رسیده که باید با جدیت نسبت به تحقق آن گام‌های جدی برداشته شود، زیرا در بخش مسکن و تعهدی که به مردم وجود دارد، هیچ‌گونه اهمالی از سوی متولیان این بخش مورد تأیید و توجیه نیست.

با توجه به سخنان و عملکرد ابتدایی وزیر راه و شهرسازی در ماه نخست سکان داری این وزارتخانه به نظر می‌رسد، وی نسبت به عمل به تعهد ساخت مسکن جدیت دارد و از سوی دیگر، انتصاب معاونین مسکنی خود با توجه به تخصص آنها چشمگیر است.

کد خبر 6241440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha