۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو:

پیش بینی وضعیت بارش‌ها تا پایان اسفند ماه اعلام شد

پیش بینی وضعیت بارش‌ها تا پایان اسفند ماه اعلام شد

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش‌بینی فصلی بارش‌ها را برای نیمه دوم مهر تا نیمه اول اسفند منتشر کرد که براساس این گزارش، در برخی مناطق کشور، بارش‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش کشور برای نیمه دوم مهرماه تا نیمه اول اسفند سال ۱۴۰۳ ارائه شده است. این تحلیل نشان می‌دهد که بارش‌ها در برخی مناطق کشور با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد بود.

براساس این گزارش، بارش‌ها در بازه زمانی نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۳ (اکتبر ۲۰۲۴) در غرب، شمال‌غرب و دو سوی دامنه‌های البرز مرکزی و غربی کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین برای سایر مناطق، بارش در محدوده نرمال خواهد بود، اما بارش نرمال در بخش‌های عمده‌ای از جنوب و شرق کشور قابل توجه نیست. احتمال وقوع بارش‌های فراتر از نرمال در این دوره در اکثر مناطق کشور، جز مناطق محدودی در کوه‌های زاگرس میانی و شمال‌شرق کشور، کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

در ادامه، از نیمه آبان تا نیمه آذر ۱۴۰۳ (نوامبر ۲۰۲۴)، میانگین بارش کشور نیز کاهش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که این کاهش بارش عمدتاً برای زاگرس میانی و جنوبی باشد. البته برای نوار شمالی و بخش‌هایی از جنوب‌شرق و مرکز کشور، این کاهش بارش چندان قابل توجه نخواهد بود. احتمال وقوع بارش‌های بیش از نرمال در این دوره نیز حدود ۲۰ درصد یا کمتر از آن برآورد شده است.

نیمه آذر تا نیمه دی ۱۴۰۳ (دسامبر ۲۰۲۴) وضعیت بهتری برای بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود؛ زیرا میانگین بارش کشور در این ماه نسبت به ماه پیش از آن بهبود می‌یابد و برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است. تنها بارش‌های استان‌های غربی همچنان متمایل به کمتر از نرمال خواهند بود.

از نیمه دی تا نیمه بهمن ۱۴۰۳ (ژانویه ۲۰۲۵) انتظار می‌رود بارش‌ها در زاگرس میانی و جنوبی گرایش به کمتر از نرمال داشته باشد، اما سایر مناطق کشور در محدوده نرمال خواهند بود. در این مدت نیز احتمال وقوع بارش‌های فراتر از نرمال در اکثر مناطق کشور برابر با نرمال بلندمدت خواهد بود.

در نهایت، برای نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۳ (فوریه ۲۰۲۵)، پیش‌بینی می‌شود که میانگین بارش در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال باشد. در این دوره، بارش در مناطق مرکزی و جنوبی نسبت به ماه قبل بهبود خواهد یافت، اما در دو سوی البرز و بخش محدودی از شمال‌شرق متمایل به کمتر از نرمال، استان‌های دو سوی زاگرس و جنوب‌غرب کشور همچنان در وضعیت کمتر از نرمال خواهند بود.

لازم به ذکر است که دقت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم، دقت پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

کد خبر 6241483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha