۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

ارائه خدمات رایگان خطرسنجی سکته قلبی و مغزی در استان یزد

ارائه خدمات رایگان خطرسنجی سکته قلبی و مغزی در استان یزد

یزد- رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از ارائه خدمات رایگان خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای شهروندان بالای ۳۰ سال خبر داد.

دکتر محمد علی اوزی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شهروندان بالای ۳۰ سال برای دریافت خدمت خطر سنجی سکته قلبی ومغزی به مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت وهمچنین خانه‌های بهداشت مراجعه کنند تا باسنجش خطر ۱۰ ساله احتمال سکته قلبی یا مغزی، راهکارهای کاهش احتمال بیماریهای قلبی و عروقی به آنان آموزش داده شود و در صورت نیاز به خدمات سطح دو به بیمارستان و کلینیک های دولتی ارجاع گردند.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ درصد مرگ‌ها در استان به دلیل این بیماری‌هاست، گفت: در کشور ما به دلیل تغییر سبک زندگی سنتی به زندگی مدرن، این بیماری‌ها رو به افزایش است و عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، چربی خون بالا، پرفشاری خون، چاقی و دیابت است.

وی افزود: با اصلاح سبک زندگی مانند تغذیه مناسب، تحرک بدنی کافی، عدم مصرف الکل و دخانیات، کنترل دقیق چربی و فشار خون، کنترل دیابت و… می‌توان درصد زیادی از مرگ ومیر و ناتوانی ناشی از این بیماری را کاهش داد.

وی گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از علل عمده مرگ ومیر در سطح جهان و اولین عامل مرگ ومیر در کشور و استان یزد است. هشتم مهرماه (۲۹ سپتامبر) به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است.

کد خبر 6241565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha