۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد؛

غربالگری شنوایی بالغ بر۱۳ هزار نوزاد تحت پوشش علوم پزشکی اراک

غربالگری شنوایی بالغ بر۱۳ هزار نوزاد تحت پوشش علوم پزشکی اراک

اراک- رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۳ هزار و ۴۹۷ نوزاد تحت پوشش این دانشگاه از یک‌ سال گذشته تاکنون مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

پری میرشفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود؛ اظهار کرد: برنامه‌های غربالگری مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلاء به آسیب‌های شنوایی در میان نوزادان است.

وی افزود: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آنکه با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۷ تست غربالگری برای تمامی متولدین سال ۱۴۰۲ انجام شده و پوشش غربالگری شنوایی ۱۰۰ درصدی است.

میرشفیعی با اشاره به آمار موجود دانشگاه در این زمینه گفت: نوزادان ارجاع شده به مرحله تشخیصی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه، ۷۲ مورد بوده و درصد کودک مبتلا به کم شنوایی در سال گذشته معادل ۰.۵ درصد بوده است (قبل از سه ماهگی)، همچنین ۵۳ مورد کم شنوایی متوسط، ۱۱ مورد کم شنوایی شدید، ۴ مورد کم شنوایی عمیق در این میان شناسایی شده است که درصد نوزادان ارجاع شده با تشخیص قطعی کم شنوایی به سطح مداخله‌های درمانی توانبخشی ۱۰۰ درصد است.

وی گفت: پیگیری و غربالگری شنوایی اعم از غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، ارائه خدمات توانبخشی گفتاری و شنیداری، سعی در شناسایی، تشخیص و درمان زودهنگام و توانبخشی نوزادان و کودکان مبتلا به کم شنوایی و ناشنوایی و پیشگیری از عوارض آن از جمله برنامه‌های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی در این راستا است.

کد خبر 6241639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha