۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

انتشار قطعه‌ای از قاسم افشار در یک تئاتر/ روایت مقاومت یک زن

انتشار قطعه‌ای از قاسم افشار در یک تئاتر/ روایت مقاومت یک زن

کارگردان نمایش «خاکریزهای شمالی» که قرار است در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران اجرا شود، از انتشار قطعه‌ای شنیده نشده از قاسم افشار خواننده پاپ همزمان با اجرای این اثر خبر داد.

فرشید هدی کارگردان نمایش «خاکریزهای شمالی» نوشته علیرضا حنیفی، درباره اجرای این اثر نمایشی در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران، به خبرنگار مهر گفت: نمایش «خاکریزهای شمالی» از آثار منتخب بخش ایثار جشنواره بیست و نهم تئاتر استان تهران است که در آبان سال جاری و در ایام جشنواره در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا یک ماه است به همراه گروه خود مشغول تمرین «خاکریزهای شمالی» است، درباره موضوع این اثر افزود: «خاکریزهای شمالی» دارای اندیشه مقاومت است. این نمایش درباره خانمی است که در مقابل مدیران و مسئولان می‌ایستد تا مانع تخریب استراحتگاهی شود که در دوران دفاع مقدس متعلق به رزمندگان بوده است. در این اثر به موضوعات مختلف عرصه دفاع مقدس نیز پرداخته می‌شود.

هدی درباره گروه بازیگران این اثر نمایشی نیز گفت: در این اثر محمد رضا چاپاریان، کیانا اطهری‌نژاد، ساناز تفکری، زهرا شکریانی و هنرمند خردسال پارمین روشنی به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان «خاکریزهای شمالی» یادآور شد: سال‌ها است که در عرصه ترانه‌سرایی و شعر نیز فعالیت می‌کنم و با خواننده‌های مختلفی آشنا هستم. ترانه‌ای را برای این اثر نمایشی سروده بودم که قرار بود توسط آقای چنگیز حبیبیان خوانده شود اما به دلیل کسالتی که برای ایشان به وجود آمد این امر میسر نشد. پس از آن صحبت‌هایی با آقای افشار خواننده خوش‌صدا و دوست‌داشتنی موسیقی پاپ داشتم. ایشان قطعه‌ای را حدود ۱۵ سال پیش خوانده بود که تاکنون منتشر نشده است. بر اساس اتفاق این قطعه با موضوع نمایش «خاکریزهای شمالی» همسو بود در نتیجه تصمیم بر این شد که این قطعه بر اولین بار در اجرای نمایش پخش شود.

وی درباره شیوه اجرایی مدنظر برای این اثر نمایشی، گفت: نمایش، فضایی سوررئال و اکسپرسیونیستی دارد و طراحی صحنه نیز به شیوه اکسپرسیونیستی و در راستای شیوه اجرای اثر است.

هدی درباره چالش‌های اقتصادی موجود در راه تولید «خاکریزهای شمالی»، تأکید کرد: تمامی هزینه‌های تولید نمایش را خودم تأمین کرده‌ام. کمک‌هزینه‌ای که از طرف جشنواره برای آثار در نظر گرفته شده ناچیز است و جوابگوی هزینه‌های تولید کار نیست. هزینه‌ها را خودم تأمین و سعی کردم تمرین بی‌حاشیه‌ای داشته باشیم و گروه در آرامش تمرین‌ها را سپری کند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: بیشترین دغدغه ما وضعیت دکور نمایش است. به دلیل اینکه صحنه تماشاخانه ماه حوزه هنری کوچک است، باید تغییراتی در دکور حجیم نمایش ایجاد کنیم تا با صحنه سالن تطبیق پیدا کند.

وی درباره اینکه چرا برای اجرای عمومی نمایش «خاکریزهای شمالی» اقدام نکرده است، یادآور شد: تاکنون تجربه کار در حوزه تئاتر دفاع مقدس را نداشتم به همین دلیل درباره نحوه بازخورد مخاطب تردید داشتم. به این دلیل تصمیم گرفتم ابتدا نمایش را در جشنواره تئاتر استان تهران اجرا کنم تا محکی برای خودم و همچنین بازخورد مخاطب باشد.

کارگردان «خاکریزهای شمالی» در پایان سخنان خود درباره دلایل شرکت در جشنواره تئاتر استان تهران، تصریح کرد: کلا حضور در جشنواره و تبادل اطلاعات و اینکه در سنجش قرار بگیرم، برایم جذاب است. محیط جشنواره‌ها را با همه نداشته‌هایش دوست دارم. جشنواره هیچ آورده مالی برای من ندارد ولی از فضای حاکم بر جشنواره لذت می برم.

کد خبر 6241801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha