۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷

مدیرکل بهزیستی مازندران:

۱۳ درصد جمعیت مازندران سالمندان هستند

۱۳ درصد جمعیت مازندران سالمندان هستند

ساری- مدیرکل بهزیستی مازندران شمار جمعیت سالمند استان را ۴۴۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد ۱۳ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا بریمانی صبح سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با توصیف سازمان بهداشت جهانی از سالمند، گفت: سالمند به کسی گفته می‌شود که سن ۶۰ سالگی را پشت سر گذاشته باشد و سالمندان از نظر سنی به سه گروه، سالمند جوان (۷۰-۶۰ سال)، سالمند میانسال (۸۰-۷۱) و سالمند پیر (۸۱ به بالاتر) تقسیم می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه جمعیت سالمند کشور به سرعت در حال افزایش است، افزود: موضوع سالمندی به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با پیری جمعیت دارد، یکی از چالش‌های پیش روی کشور است و در این بین مهم‌ترین دغدغه دوران سالمندی، زندگی در سلامت کامل است.

بریمانی، استان مازندران را دومین استان سالمند کشور عنوان و خاطر نشان کرد: مازندران ۴۴۲ هزار و ۷۵۰ نفر جمعیت سالمند دارد که ۱۳/۲۶ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و ۶۲ هزار و ۵۵۷ سالمند تحت پوشش بهزیستی استان می‌باشند و بیش از هزار و ۳۰۰ سالمند نیز از خدمات ویژه بهزیستی مازندران برخوردار هستند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: بهزیستی مازندران با دارا بودن ۵ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان، ۱۴ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی و ۷ مرکز ویزیت در منزل خدمات متنوع آموزشی، توانبخشی و مراقبتی را به سالمندان نیازمند ارائه می‌کند.

وی سیاست بهزیستی را نگهداری و مراقبت سالمندان در منزل و در کنار خانواده و فرزندان دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از این سالمندان خانواده مؤثر نداشته باشند که بالطبع باید در مراکز بهزیستی نگهداری شوند.

بریمانی از استقرار ۲ خانه حمایتی در استان خبر داد و افزود: خانه حمایتی توانبخشی مراقبتی سالمندان در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند (حداکثر ۱۰ نفر) امکاناتی مانند اتاق، وعده‌های غذایی، خدمات لباسشویی، نظافت و رسیدگی منزل را فراهم می‌سازد. اینگونه تسهیلات اقامتی دارای شرایطی مشابه محیط خانه بوده و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات اجتماعی را می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اهمیت موضوع مناسبت سازی محیط شهری جهت تردد آسان سالمندان و سایر اقشار ذی نفع، گفت: تکریم سالمندان به معنای احترام به این عزیزان است در واقع باید شرایط زندگی مناسبی برای این افراد فراهم شود و این امر توجه ویژه و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد تا سالمندان از فضاهای مورد نیاز خود به راحتی استفاده کنند.

بریمانی در پایان گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار" سالمندی فعال، فردایی برای همه " را برای روز سالمندان در نظر گرفته است و همه ما، هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش‌های غیر دولتی موظفیم تلاش کنیم خدماتی با کیفیت بالا به این عزیزان ارائه کنیم.

کد خبر 6242622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha