مهر گزارش می‌دهد؛

چگونه به لبنان و غزه کمک کنیم؟/فضای مجازی را دست کم نگیریم

چگونه به لبنان و غزه کمک کنیم؟/فضای مجازی را دست کم نگیریم

هم اکنون که غزه و لبنان در آتش جنگ اسرائیل می سوزد، پویش‌هایی برای جمع آوری کمک‌های مردمی اعلام آمادگی کرده اند.

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: «چگونه به لبنان و غزه کمک کنیم؟» این سوالی است که بعد از پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب الله سرافراز بایستند، مطرح می‌شود. موضوعی که با وجود پیوندهای عمیق میان ملت‌های مسلمان به ویژه مردم لبنان با جمهوری اسلامی ایران در ذهن هر آزاده ایرانی و هر مسلمان آزاداندیشی شکل می‌گیرد.

نزدیک به یک سال از آغاز عملیات طوفان الاقصی و در پی آن حملات بی امان رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت هزاران تن از مردم بی دفاع این سرزمین می‌گذرد. شهادت بیش از ۴۰ هزار تن از مردم آخرین آماری است که رژیم صهیونیستی در سکوت مجامع بین‌المللی در حمله به غزه به ارمغان آورده. تصاویر و فیلم‌های جنایات این رژیم دل هر انسانی را به درد می‌آورد حال آنکه در پس همدردی با مردم فلسطین و محکومیت جنایات فکر کمک به مردم غزه نیز به ذهن‌ها می‌رسد.

امکان کمک مالی به مظلومان غزه و لبنان

با کشیده شدن آتش جنگ به لبنان و شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله جنگ در سرزمین فلسطین و لبنان جنگ افروزی رژیم صهیونیستی زوایای دیگری پیدا کرده است. در طول این چند روز رژیم صهیونیستی نقاط مختلفی از ضاحیه لبنان و دیگر نواحی بیروت را بمباران کرده است که در نتیجه آن صدها نفر از غیرنظامیان به شهادت رسیده اند.

چگونه به لبنان و غزه کمک کنیم؟/فضای مجازی را دست کم نگیریم

در حالی که شرایط برای حضور نظامی و فیزیکی مردم ایران برای یاری رساندن به مردم لبنان وجود ندارد، اما مسیرهای دیگری برای حمایت مادی معنوی فراهم است که مردم از طریق آن می‌توانند کمک‌های خود را به دست مردم لبنان و فلسطین برسانند.

آیت الله مکارم شیرازی در اطلاعیه اعلام کردند که مؤمنین و مومنات کل سهم امام معادل نصف خمس را برای کمک به مردم جنگ زده و مظلوم لبنان مصرف کنند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری نیز برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی پویشی را راه اندازی کرده است که برای شرکت در این پویش می‌توان از طریق سایت رهبر انقلاب به نشانی https://www.leader.ir/fa/monies وارد بخش وجوهات دفتر رهبر معظم انقلاب شد.

افراد می‌بایست ابتدا وارد قسمت «وجوهات» شده و سپس با ورود به قسمت «باب»، آخرین آیتم یعنی کمک‌ها را انتخاب کرده و از طریق گزینه‌ها کمک به مردم غزه و لبنان را انتخاب کنند.

مردم برای پیروزی جبهه مقاومت دعا کنند

دعا به عنوان یکی از پر فضیلت ترین عبادت‌ها نه تنها راهی برای تقرب و راز و نیاز گفتن با خداست بلکه راهی برای رهایی از گرفتاری‌ها و دردها و رنج‌ها زندگی است. در شرایط سختی چون روزهایی که رژیم صهیونیستی با همه امکانات کمر به نابودی مردم غزه و حمله به مسلمانان بسته است، یکی از سلاح‌هایی که مسلمانان می‌توانند از آن استفاده کنند دعا به درگاه پروردگار و استعانت و کمک خواستن از اوست. البته که همه اینها در کنار حمایت‌های فکری و سیاسی از جبهه مقاومت با همه امکانات در دسترس است.

امام زین‌العابدین (ع) قهرمان دوران پس از عاشورا، شاهد نبرد بی مانند تاریخ که در کربلا اتفاق افتاد، رسالت پیام را از طریق «نیایش» ادامه داد و از دعا سنگر جهاد ساخت. در شرایط پس از قیام عاشورا که هیچ گونه تلاش و مبارزه‌ای امکان نداشت. آخرین انقلاب و آخرین بسیج نیرو و فریاد اعتراض که امام حسین (ع) در برابر اوضاع و شرایط زمان و قدرت حاکم بلند کرده، به ظاهر نابود شده بود و همه قتل عام شدند از آن انقلاب به ظاهر تنها یک جوان یعنی امام سجاد (ع) ماند. جو خفقان و اختناق شدیدی به وجود آمده و و شیعه به شدت سرکوب می‌شد، از نظر ظاهر اوضاع و احوال اجتماعی خطر نابود شدن و به فراموشی سپرده شدن نهضت اصیل اسلامی وجود داشت.

چگونه به لبنان و غزه کمک کنیم؟/فضای مجازی را دست کم نگیریم

در چنین شرایطی امام سجاد (ع) برای تداوم بخشیدن به مبارزه، استراتژی «دعا» و «اشک» را انتخاب کرد. «نیایش» را به صورت سلاحی درآورد، به صورت یک کمین‌گاه برای حمله بر ظلم و پایگاهی در جهت حفظ موجودیت ایده‌ها و ارزش‌های اصیل اسلامی امام با دعا «کربلا» را تداوم بخشید و به دستگاه ظلم و انحرافات فکری و عقیدتی و سیاسی حمله برد. امام سجاد (ع) از «دعا» سلاح ساخت و از «اشک» شمشیر درست کرد و با این سلاح به مصاف ظالمان و جباران رفت و نگذاشت سنت تبار شهدا فراموش گردد و حماسه حسین (ع) در غوغای فتح هند و اسپانیا گم شود.

فضای مجازی را دست کم نگیریم

اقدام دیگری که مردم در چنین شرایطی می‌توانند از آن بهره ببرند، استفاده از ظرفیت رسانه در رساندن صدای مظلومیت غزه و لبنان و همچنین جنایت رژیم صهیونیستی در نسل کشی و قتل عام و از بین بردن صلح و امنیت در سراسر جهان است. اقدامی که بخشی از آن را مردم فلسطین در طول ماه‌ها جنگ با انتشار فیلم‌ها و تصاویر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قتل عام زنان و کودکان و ویران ساختن غزه در شبکه‌های اجتماعی به خوبی نشان دادند. امروز شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با وجود همه کارشکنی سازندگان آن، فضایی را هرچند اندک فراهم کرده است تا با شبکه سازی و ایجاد پیوندهای رسانه‌ای قوی صدای مردم جنگ زده باشیم. در جهان ارتباطات و رسانه‌ها نباید قدرت رسانه را نادیده گرفت. تاریخ به یاد دارد که همین رسانه‌ها چگونه از پیشروی جنگ‌هایی بزرگ در جهان جلوگیری کردند حال آنکه امروز قدرت این رسانه‌ها به مراتب بیشتر و قوی‌تر شده است.

هنوز قدرت رسانه‌ای غرب و استکبار جهانی اجازه شنیده شدن صدای حقیقت را به جهان نمی‌دهد و همین امر سبب شده تا بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا از اخبار و وقایعی که در غزه و لبنان اتفاق می‌افتد بی اطلاع باشند. همین موضوع لزوم ایجاد همبستگی برای همصدایی و فریاد ظلم ستیزی را نشان می‌دهد، تا زمانی که ملت‌های مسلمان با یکصدایی خواهان از میان بردن رژیم صهیونیستی نباشند و دولت‌ها با پشتوانه مردمی در برابر اسرائیل جنایتکار نایستند، نابودی این رژیم رقم نخواهد خورد.

کد خبر 6242690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha