۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۳

مدیرکل تعاون مازندران:

کارفرمایان ملزم به ایجاد شرایط ایمن در محیط کار هستند

کارفرمایان ملزم به ایجاد شرایط ایمن در محیط کار هستند

آمل- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از کارفرمایان خواست تا تجهیزات حفاظت فنی را برای ایجاد شرایط ایمن در محیط کار فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقری صبح چهارشنبه در همایش روز ملی ایمنی در بیمارستان شمال آمل که با حضور بازرسان کار و مسئولان حفاظت فنی و ایمنی کارگاه‌ها برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، مقررات فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد.

وی بیان کرد: رعایت آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی و ایمنی مصوب شورایعالی حفاظت فنی برای کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: قانون کار در ماده ۹۵ صراحتاً عنوان می‌کند که کارفرما، مسئول تأمین و حفظ ایمنی در محیط کار است و باید نظارت مستمر بر فرایند کار کارگاه داشته باشد.

باقری با اعلام اینکه کارفرمایان موظف به فراهم کردن شرایط ایمن در محیط کار هستند و باید تجهیزات حفاظت فنی را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهند و به کار کارگران نظارت کنند، خاطرنشان کرد: کارگران هم مکلف به رعایت موارد قانونی و استفاده درست از تجهیزات و اجرای دستورالعمل‌های ایمنی هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث ناگوار به دلیل یک بی‌احتیاطی کوچک ایجاد می‌شود که به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: برای ارتقای فرهنگ ایمنی و آگاهی از خطرات محیط کار و کاهش حوادث شغلی کلیه کارفرمایان، کارگران و پیمانکاران مکلف هستند که دوره‌های آموزش ایمنی متناسب با نوع کار از طریق مراجع ذیصلاح بگذرانند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار متولی آموزش ایمنی در کشور است و کلیه دوره‌های آموزش ایمنی باید مطابق موازین و دستورالعمل‌های آن مرکز باشد.

باقری با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای بسیار مؤثر و مفید برای ارتقای ایمنی در کارگاه‌ها اجرای دقیق ماده ۹۳ قانون کار و تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار است، بیان کرد: کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در آرامش محیط کار افزایش تولید و صیانت از نیروی کار نقش مؤثری دارند.

وی اظهار کرد: کارشناسان حفاظت فنی در کارگاه‌ها به طور مستمر به بررسی و ارزیابی محیط کار می‌پردازند و نواقص و ایرادات را به کارفرما گزارش می‌کنند و حضورشان در راستای صیانت از نیروی انسانی شاغل بسیار ارزشمند است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: جهت صیانت از نیروی انسانی، بازرسان کار برای نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آئین‌نامه‌های حفاظتی و بهداشتی به صورت مستمر از کارگاه‌های بازدید می‌کنند و نواقص و ایرادات موجود را به کارفرمایان ابلاغ کنند.

باقری در پایان با اشاره به اینکه کارفرمایان مکلف هستند در مهلت مقرر به رفع نواقص بپردازند و در غیر این صورت از طریق مراجع قضائی برخورد قانونی می‌شود، گفت: در کنار نظارت عالیه بخش دولتی، آموزش اصولی و مؤثر می‌تواند در کنترل حوادث شغلی نقش بسزایی داشته باشد.

کد خبر 6244078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha