۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۴

معاون نیروی انتظامی خوزستان خبر داد؛

افتتاح ۲ مرکز مشاوره و آموزشی به مناسبت هفته فراجا در خوزستان

افتتاح ۲ مرکز مشاوره و آموزشی به مناسبت هفته فراجا در خوزستان

اهواز - معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان از افتتاح ۲ مرکز مشاوره و آموزشی در هفته فراجا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ صمد کلاگر پیش از ظهر امروز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته فراجا در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در مأموریت اربعین برخی پرسنل مجموعه با وجود اینکه در شرایط مناسب نبودند و حتی در سوله‌هایی با امکانات کم حضور داشتند اما تحت هیچ شرایطی پست را ترک نکرده و به دیدار خانواده‌هایشان نمی‌رفتند چرا که می‌گفتند نذر خادمی زائران امام حسین (ع) را دارند، این یک نمونه از کارهایشان است و اگر کاری اقدامی صورت می‌گیرد با حمایت خانواده‌هایشان است لذا بنده به خانواده‌های پرسنل فراجا این هفته را تبریک عرض می‌کنم.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه در سال جاری شعار هفته فراجا «پلیس هوشمند و شهروند قانون مدار» انتخاب شده است، گفت: در بحث پلیس هوشمند ۲ معقوله وجود دارد؛ یک وظیفه پلیس ایجاد نظم و امنیت است و دیگری خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه امکانات بروزی در جامعه به وجود آمده طبیعتاً جرایم هم بروز شده‌اند و مجرمین از امکانات استفاده می‌کنند. در گذشته یک مجرم و یک شاکی وجود داشت اما اکنون پرونده‌هایی با یک مجرم و چندین شاکی، آن هم با موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت وجود دارد به همین دلیل لازم است که پلیس نیز از ابزار بروز استفاده کند و هوشمند شود تا به وسیله این ابزار جرایم را سریع‌تر و علمی کشف کند که این خود باعث کمک به شهروندان و احقاق حق آنها خواهد شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان در خصوص خدمات دهی پلیس به مردم بیان کرد: صدور گذرنامه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه و.. از جمله آنها هستند طبیعتاً پلیس نیز باید هوشمند شود که بتواند در این کارها تسهیلگری کند. در پی آن تسریع در انجام امور و رضایتمندی مردم را به همراه خواهد داشت.

سرهنگ کلاگر گفت: در این زمینه اقداماتی مثل پلیس من اجرایی شد. به طور مثال اگر خودرو شهروندی سرقت شد و برابر قانون پلاک و گوشی همراه به نام خودش باشد می‌تواند با استفاده از نرم افزار در همان لحظه سرقت را ثبت و سپس در فرصت ۴۸ ساعته امورات قانونی را پیگیری کند.

وی با اشاره به بخش شهروند قانون مدار، افزود: هدف فراجا از انتخاب این عنوان خود کنترلی بوده است تا قانون را محدود به حضور پلیس نکنیم و شهروندان به این فرهنگ برسند که حتی اگر پلیس هم نبود خودشان قانون را اجرا کنند. همکاری و تعامل با پلیس که همان تنگ کردن عرصه برای مجرم بوده، هدف دیگر این بخش است.

به گفته معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان، پلیس هوشمند یک نگاه آینده‌نگری دارد تا از طریق هوشمندی خود مردم را به خود کنترلی برساند.

افزایش خدمات در هفته فراجا

سرهنگ کلاگر در خصوص برنامه‌های هفته فراجا اظهار کرد: شروع برنامه با شرکت پرسنل در نماز عبادی و سیاسی روز جمعه است. غبارروبی گلزار شهدا و ارائه خدمات به مردم از دیگر برنامه‌ها هستند برای مثلاً ساعت‌های کاری دفاتر پلیس ۱۰+ از ۱۴۰۰ ساعت به ۱۷۰۰ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ملاقات‌های مردمی روزانه صورت می‌گیرد البته ملاقات در گذشته وجود داشته اما در هفته فراجا مستمر و افزایشی خواهد بود تا مشکلات مردم به صورت حضوری و میدانی حل شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه در هفته فراجا ۲ افتتاحیه انجام خواهد شد، تصریح کرد: مرکز مشاوره و حل اختلاف یکی از آنها است که در این مجموعه نمایشگاه، مرکز مشاوره و شعبه‌ای از حل اختلاف وجود دارد. در مرکز مذکور آسیب‌های اجتماعی مثل مواد مخدر، موارد اخلاقی و حتی نزاع‌های خانوادگی دیده شده و در خصوص این مورد اتاق کودکی تعبیه شده تا اگر خانواده‌ای دچار مشکل مراجعه کردند کودک آنها وارد بحث و فضا نشود و در محیط دیگری زیر نظر مربی به بازی بپردازد.

سرهنگ کلاگر عنوان کرد: مرکز مهارت آموزی سربازان وظیفه با ۹ کارگاه نیز افتتاح خواهد شد. فرمان حضرت آقا این بوده که سربازان در حین خدمت هنری یاد بگیرند و آموزش ببینند. در این کارگاه تحت نظر فنی و حرفه‌ای اقدام خواهد شد و مدرک نیز ارائه می‌شود تا پس از خدمت بتوانند از نیروهای مسلح و همکاری بانک تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند و به عنوان سرمایه ابتدایی کار استفاده کنند.

به گفته وی، در مرکز مشاوره ۲ گروه پرونده مراجعه می‌کنند، یک نوع قضائی است که تشکیل پرونده شده است. در ۶ ماه سال جاری ۳۴ هزار و ۳۳۴ نفر به مرکز مراجعه کرده که ۷۰ درصد آنها یعنی قریب به ۲۱ هزار نفر منجر به صلح و سازش شده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه در موضوع مذکور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مراجعه داشته‌ایم، اظهار کرد: این بسیار خوب است زیرا وقتی مواردی حل و فصل شود و به مراجع قضائی نرسند از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌شود.

کاهش تصادفات فوتی نسبت به سال گذشته

سرهنگ کلاگر گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در حوزه تصادفات فوتی درون شهری ۱۳ درصد کاهش داشته و در حوزه پلیس راه نیز حدود ۸ درصد تصادفات فوتی کاهشی بوده است.

وی در خصوص تماس‌های ۱۱۰ گفت: در ۶ ماه سال جاری ۴۷۰ هزار و ۷۳۴ تماس ورودی داشته‌ایم که ۴۰۶ هزار و ۲۰۳ تماس منجر به مأموریت شده است. از سال گذشته تا کنون تماس‌های حوزه راهنمایی و ارشاد شامل تعویض پلاک و راهنمایی‌های لازم شهروندان نیز ۶۲ درصد افزایش رخ داده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان با اعلام اینکه کشفیات حوزه کالای قاچاق به لحاظ حجم و ریالی افزایشی بوده، عنوان کرد: خوزستان در مساله توقیف خودروهای شوتی رتبه دوم کشور را دارد و در خصوص برآورد ریالی کالاهای توقیف شده رتبه را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ کلاگر جرایم را مختلف خواند و ادامه داد: یک مساله تیراندازی است که متأسفانه در برخی افراد حکم قدرت نمایی پیدا کرده و هر جا سلاح باشد پشت بند آن هر تخلفی خواهد بود به گونه‌ای که ریشه بسیاری از جرایم است. طبق قانون داشتن سلاح تخلف است اما گاهی شاهد اتفاقاتی در مراسم‌های عزاداری و یا عروسی هستیم که این مساله نیاز به فرهنگ سازی بسیار دارد. نشست‌های بسیاری با طوایف و شیوخ داشته‌ایم که همدلی و همراهی داشتند و بی تأثیر نبوده است.

به گفته وی، حوزه سرقت نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خوزستان در خصوص طرح نگهبان محله و همیار پلیس، تصریح کرد: این کار کاملاً قانونی و مشارکت جمعی در ایجاد امنیت است و هر جا که طرح اجرا شد تقریباً سرقت صفر شده اما استقبالی که در خوزستان از طرح صورت گرفته، آن گونه که باید نبوده است.

کد خبر 6245595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha