۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۴۵

هفت روز سیما در مهر؛

سعید سلطانی با «طوبی» در صدر نشست/ اولین فیلم سانحه شهید رئیسی

سعید سلطانی با «طوبی» در صدر نشست/ اولین فیلم سانحه شهید رئیسی

جذب مخاطب به سریال «طوبی» ساخته سعید سلطانی، حاشیه های «گل یا پوچ»، دفاع رئیس صداوسیما از پوشش عملیات موشکی و ساخت اولین فیلم از سانحه برای شهید رئیسی نکات مهم خبری این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۱۲ مهر می‌توانید با شماره ۱۶۸ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ سعید سلطانی

سعید سلطانی چند دهه است که برای تلویزیون سریال سازی کرده است. اگرچه که هنوز بسیاری او را با کارهای پربیننده اش مثل «پس از باران» و «ستایش» می شناسند؛ سریال هایی که هر یک بازیگرانی را معرفی کرد و توانست به بحث روز خانواده ها بدل شود.

او ملودرام سازی را خوب بلد است و حتی در این روزهایی که شاید حوادث مختلف باعث شده مخاطب دغدغه کمتری برای تماشای تلویزیون داشته باشد و یا دسترسی به مدیوم ها، سریال های شبکه خانگی و دیگر موارد، رضایت از سریال های تلویزیونی را سخت کرده است باز هم مخاطب را به سریال جدید خود «طوبی» جذب کرد و پای آن نشاند.

اگر به آمار تلوبیون نگاهی بیندازیم این سریال بیش از ۷ میلیون بیننده داشته است اگرچه این سریال تاکنون نزدیک به ۵۰ قسمت از آن پخش شده است و می تواند خودش ۲ سریال محسوب شود اما ثبت این میزان بازدید در تلوبیون رقم بالایی است به ویژه که از آخرین سریال هایی که مخاطب بالایی را ثبت کرده است «نون.خ ۵» با ۶ میلیون بیننده است. هرچند تعداد قسمت ها در این مجموعه بسیار کمتر بوده اما برندی چند فصلی و کمدی محسوب می‌شود.

«طوبی» شاید تجربه کارهایی مثل «ستایش» و «پس از باران» را از حیث بحث برانگیز بودن تکرار نکرد اما حداقل بعد از ۲ سریال اخیر سلطانی مثل «بوم و بانو» و «یاور» اتفاق بهتری را رقم زد و موقعیت جدیدتری را در قصه و درام روایت کرد.

جدای از همه این‌ها در میان کارگردانان تلویزیون که بیشتر شبکه نمایش خانگی را به این رسانه ترجیح داده اند غنیمت است که سعید سلطانی همچنان در تلویزیون سریال می سازد حتی اگر با نقطه ضعف همراه باشد و یا دوستش نداشته باشیم، چون نشان می‌دهد هنوز مخاطبان بسیاری هستند که آثارش را دنبال می کنند.

حاشیه هفته؛ گل یا پوچ

این هفته مصاحبه ای منتشر شد از یک تهیه کننده به نام یحیی معصومی که اعلام کرده بود مسابقه «گل یا پوچ» با اجرای مهران مدیری یک سرقت هنری از مسابقه ای است به نام «اوزوک اوزوک» که در سال ۱۴۰۰ طی ۳۲ قسمت توسط او تهیه و از شبکه اشراق زنجان پخش شد. او البته این سرقت هنری را به فیلیمو پلتفرم پخش کننده مسابقه «گل یا پوچ» نسبت داده بود.

معصومی در توضیحات خود گفته بود: پس از پخش مجموعه «اوزوک اوزوک» از مرکز زنجان، طی پیشنهادی به شرکت های فیلیمو و آپارات جهت مشارکت در تهیه و تولید این مجموعه، طرح کامل مسابقه به همراه یک نسخه کامل از فیلم تدوین شده را از طریق یکی پیام رسان ها ارسال کردم. ولی در همان زمان با عدم تصویب این طرح توسط هر ۲ شرکت مواجه شدم. ولی هم اکنون در کمال تعجب شاهد سرقت هنری این ۲ شرکت شدم.

این تهیه کننده بیان کرده است که در تاریخ ۱۲ دی سال ۱۴۰۰ طرح این مسابقه را در سامانه وزارت ارشاد اسلامی به ثبت رسانده است.

این خبر در شبکه های اجتماعی فراگیر شد اما هنوز جوابی از طرف مدیران فیلیمو یا تهیه کننده مسابقه ارائه نشده است.

نکته هفته؛ پوشش وعده صادق ۲

عملیات «وعده صادق ۲» یکی از مهمترین عملیات های کشوری در سال های گذشته بوده است. اتفاقی که هم در کشور خودمان و هم در منطقه نظیرش تاکنون نبوده است و ایران پس از سال ها تجاوز، ظلم و جنایت های اسرائیل، به ویژه پس از ترور شهید هنیه در خاک کشورمان و شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و سردار عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه در پی پاسخ برآمد.

اهمیت ویژه ای دارد که چنین رویدادی را صداوسیما به چه شکل پوشش می دهد. درست است که این عملیات، اتفاقی بدون اعلام و اعلان رسانه ای است و شاید آمادگی اولیه نبوده باشد اما آیا تلویزیون توانسته در عملیات «وعده صادق ۲» به خوبی ظاهر شود؟ تلویزیون البته از همان دقایق اولیه برنامه های روتین را تعطیل کرد و به تناسب عملیات موشکی ایران آنتن شبکه های سیما را با همین رویداد منطبق کرد و در هر شبکه با پخش تصاویری از پرتاب موشک ها در آسمان واکنش خود را در ویژه برنامه های مختلف نشان داد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما نیز در سخنانی درباره واکنش تلویزیون به این اتفاق گفت: این دستاورد را به یک دستاورد ثابت و ماندگار در افکار عمومی و بین مردم عزیزمان تبدیل کردیم. در عملیات تحقیرآمیز و شکست‌خورده رژیم صهیونیستی، رسانه ملی به‌موقع اقدام به اطلاع‌رسانی کرد؛ در واقع روایت اولی که رسانه ملی در حادثه اصفهان به دست گرفت باعث این شد که حتی در داخل رژیم بین وزرای کابینه صهیونیست‌ها درگیری لفظی اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد روایت اول و سرعت عمل رسانه ملی در حادثه روز جمعه حتماً باعث تغییر معادلات رسانه‌ای که همیشه رژیم صهیونیستی روی آن سوار بود، شده و جریان‌سازی این بار با محوریت ما اتفاق افتاده است. حتماً دست به تولید مستند، برنامه‌های تحلیلی و برنامه‌های نمایشی درخصوص عملیات وعده صادق و دستاوردهای آن خواهیم زد.

رادیو در هفته؛ ساخت اولین فیلم درباره سانحه رخ داده برای شهید رئیسی

برنامه «صبح تهران داغ بیروت» این هفته به عنوان ویژه برنامه رادیو تهران روی آنتن رفت و به حوادث لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله و عملیات «وعده صادق ۲» پرداخت. این برنامه با مجریان مختلفی روی آنتن رفت که محمدحسین امیدی از جمله آنها بود و کارشناسانی همچون حسن شمشادی هم در برنامه حضور داشتند.

این برنامه با فرماندهان و چهره های مختلف فرهنگی و سیاسی گفت و گو و تلاش کرد با ریتم تند به برخی شبهات هم پاسخ دهد، هم آگاهی بخشی کند و هم انرژی برنامه صبحگاهی را حفظ کند. محسن اسلام زاده مستندساز که این روزها گفت و گوهای مختلفی هم با رسانه ها داشته است صبح روز بعد از عملیات «وعده صادق ۲» با تماس اینترنتی روی خط آمد و درباره وضعیت لبنان از نیمه شب عملیات تا اولین ساعت های صبح سخن گفت و از شادی مردم پس از مدت ها و بمباران ادامه دار صهیونیست ها که این بار به نقطه کور زده اند، صحبت کرد.

همچنین در یکی از قسمت ها نیز با احمد میرعلایی از مدیران پیشین بنیاد فارابی صحبت شد و اینکه چرا در زمان او صرفاً یک فیلم شاخص درباره رژیم صهیونیستی ساخته شده که به «۳۳ روز» منجر شده است. میرعلایی نیز از اهمیت ساخت این فیلم در آن مقطع گفت.

میرعلایی در این برنامه از یک فیلم جدید که تهیه کنندگی اش را بر عهده دارد خبر داد و گفت: در حال حاضر در شهر تبریز هستیم و برادران سیدخانی که پیش از این فیلم «مستطیل قرمز» را ساخته اند طرحی را ارائه کرده اند که قرار است، ساخته شود.

وی درباره قصه اضافه کرد: اتفاقی برای یک خانواده در یکی از روستاها می افتد که به شهادت آقای رئیسی و همراهان منجر می شود. این یک اثر حسی نسبت به شهادت رئیس جمهور است.

میرعلایی تاکید کرد: این فیلم اثری پرتره از رئیس جمهور نیست و به همان مقطع خاص می پردازد. بنیاد سینمایی فارابی فیلمنامه را حمایت می کند.

کد خبر 6245818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha