۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۹

استاد دانشگاه دفاع ملی:

کرمانشاه امنیت‌بخش، محور پیشرفت و توسعه ایران است

کرمانشاه امنیت‌بخش، محور پیشرفت و توسعه ایران است

کرمانشاه- استاد دانشگاه دفاع ملی با تاکید بر جایگاه راهبردی استان کرمانشاه در دفاع مقدس، گفت: کرمانشاه امنیت‌بخش، محور پیشرفت و توسعه ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمودرضا شمس دولت‌آبادی در همایش ملی جایگاه راهبردی استان کرمانشاه در دفاع مقدس که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با مشارکت معاونت علمی و فناوری سپاه نبی اکرم (ص) استان در راستای همایش ملی شهدای استان کرمانشاه، برگزار شد، اظهار کرد: دفاع مقدس یک از طولانی‌ترین جنگ‌ها در قرن بیستم، مهم‌تر و طولانی‌تر از جنگ‌های جهانی اول و دوم بود، بنابراین پرداختن به این واژه به عنوان بررسی در چارچوب زوایا و مسائل علمی و عملی بزرگ این دفاع یک موضوع استراتژیک است.

وی با اشاره به موقعیت استان کرمانشاه در دفاع مقدس، گفت: استان کرمانشاه از گذشته تا به امروز تنها در یک محدود جغرافیایی محدود نمی‌شود، اما به این موضوع بی‌توجهی می‌شود.

این استاد دانشگاه دفاع ملی از عنوان همایش جایگاه راهبردی استان کرمانشاه در دفاع مقدس با اصلاح ژئو استراتژیک یعنی رابطه جغرافیا استراتژی و قدرت است یاد کرد و گفت: منظور از جغرافیا استان کرمانشاه، استراتژی «جایگاه راهبردی» و قدرت که در چارچوب آن جنگ و دفاع مقدس معنا می‌شود.

وی از رابطه وسیع بین توسعه و قدرت به‌عنوان رابطه جدانشدنی یاد کرد و افزود: تا قدرت نباشد، پیشرفتی وجود ندارد و بستر توسعه‌ای فراهم نمی‌شود.

شمس دولت‌آبادی رابطه بین ژئوپلیتیک و استراتژیک را رابطه ظرف و مظروف دانست و گفت: بستر ژئو استراتژیک جغرافیای استان را تشکیل می‌دهد که ژئوپلیتیک در داخل آن است، لذا برای پیشرفت، استان باید ابتدا ژئوپلیتیک حرکت کند و برای این حرکت باید ژئو استراتژیک به‌خوبی فهم شود تا بر بستر آن حرکت و استراتژی‌ها شکل گیرد.

شمس دولت‌آبادی در اشاره به اهداف ارتش بعث در تعیین هندسه تهاجم به ایران، گفت: نقش کرمانشاه در دفاع مقدس خیلی مؤثر بود، بدون حضور کرمانشاه نمی‌توانستیم در جنگ پیروز شویم.

این استاد دانشگاه در ادامه به موقعیت ژئو استراتژیکی استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در حوادث آغازین جنگ تحمیلی، عملیات‌های دفاع مقدس و حوادث پایانی جنگ تحمیلی اشاره‌ای داشت افزود: استان کرمانشاه در جهت شمال و جنوب امنیت‌بخش ایران و در حرکت ژئو استراتژیک شرق و غرب محور پیشرفت و توسعه در آینده ایران است.

وی در اشاره به موقعیت ژئو استراتژیکی استان کرمانشاه در حال و آینده به بررسی وضعیت کلی همسایگان راهبردی ایران پرداخت و گفت: خط ریلی استراتژیکی راه‌آهن کرمانشاه - خسروی با اتصال به شبکه راه‌آهن عراق ضمن اینکه عملکرد ترانزیتی کشور را برای صادرات، واردات، کالا و مسافر افزایش می‌دهد، تکمیل‌کننده مسیر ترانزیتی ایران به بنادر مدیترانه‌ای و پایتخت کشورهای سوریه و لبنان است.

کد خبر 6245947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha