۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۳

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

چند قدم مانده به دورهمی کوتاه و کودک/تعطیلی سینماها با پایان باز!

چند قدم مانده به دورهمی کوتاه و کودک/تعطیلی سینماها با پایان باز!

در هفته‌ای که گذشت، سالن‌های سینما به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تعطیل شدند و خبرهایی از ۲ جشنواره فیلم کوتاه تهران و کودک که طی روزهای آتی برگزار می‌شوند، منتشر شد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

شهادتی که دل سینماگران ایرانی را سوزاند

شامگاه جمعه ۶ مهر جهان شاهد حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت لبنان بود. حمله‌ای که شهادت چند تن از فرماندهان و سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان را در پی داشت. در پی حمله به غیرنظامیان لبنان و شهادت دبیرکل حزب‌الله عده‌ای از اهالی هنر، سینما و تلویزیون در فضای مجازی واکنش نشان دادند و این جنایات را محکوم کردند.

در پی شهادت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، چند تن از سینماگران ایرانی سوگنامه‌ای برای او نوشتند. مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان سینما از جمله فیلم‌های «اخراجی‌ها» در واکنش به شهادت سید حسن نصرالله با انتشار پستی از وی نوشت: «یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه / این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد»

ابراهیم حاتمی‌کیا نیز نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون

سید این احوال دو گانه را چه کنم؟! مگر جامه‌ای جز رخت شهادت بر تو زیبنده بود.

کاش سید، مقابلت نشسته بودم و متن سوگنامه را با خودت تمرین می‌کردم. مطمئن هستم هر بار جمله‌ای در وصفت می‌نوشتم با آن گونه‌های سرخ و محجوب، می‌خندیدی و مرا خجالت‌زده می‌کردی. سید، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم. سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد.

سید، ارابه فرعون را به بازی گرفته‌ام و فریاد می‌کشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت. صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیت‌المقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من مانده‌ام و چشمان گریان آسیه سلام الله که مقابل شکنجه فرعون برای دست کشیدن از حق منتظر است و او جز هم‌نشینی خدا چیزی نمی‌بیند. سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنی‌اند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود. من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشاره‌ات که به سمت اسرائیل نشانه می‌رفتی را، لحظه‌ای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره پاره‌ات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است.»

جمال شورجه نویسنده و کارگردان ایرانی نیز در دلنوشته کوتاهی اینگونه نسبت به شهادت سیدحسن نصرالله واکنش نشان داد: «خون بر شمشیر پیروز است.

انالله و انا الیه راجعون، شهادت هنر مردان خداست. مگر از عزیزدل سید جبهه مقاومت غیر از شهادت می‌توان انتظار دیگری داشت. سید جان آن روز که در لبنان سعادت دیدارت نصیبم شد برای فیلم حضرت یوسف علیه السلام بود با آغوش باز از من و مرحوم سلحشور استقبال کردی، هیچگاه فکر نمی‌کردم روزی شاهد رفتن و پرواز الهی‌ات باشم. آه و افسوس برای ماست اما راه سبز اسلام تا ظهور ادامه دارد. ان شاءالله.»

چند قدم مانده به دورهمی کوتاه و کودک/تعطیلی سینماها با پایان باز!

سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینما نیز نوشت: «سید سال‌ها آرزوی شهادت داشت، از همان دهه ۷۰ شمسی که زعامت حزب الله را بر عهده گرفته بود، هر فرعونی بر اریکه کاخ صهیونیستی سرزمین اشغال شده تکیه زد او را ابراهیم وار و موسی گونه در مقابل بت خود دید و هوای حذف او را بر سر داشت، اما همه غافل از اینکه امت محمد (ص) و پیروان خون خدا حسین (ع) همه عاشقان شهادتند و شهادت آغاز آنهاست نه پایان.

از عاشورای سال ۶۱ هجری شیعه آموخته که «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی» و به چشم خود دیده که تمام آنها که برای خدا جهاد کرده اند ماناتر از دیگرانی شدند که عافیت طلبی کردند و گوشه عزلت را بر مقاومت ترجیح دادند. فرزند برومند موسی کاظم (ع) همچون موسی کلیم الله سال‌ها عرصه را فرعونیان زمان تنگ کرد و در ایام قتل عام کودکان مظلوم غزه و فلسطین و لبنان در حالی که عزم او دفاع از این مظلومان تاریخ بود در ایام نزدیک به سقوط فرعون زمان به دست شقی‌ترین اشقیاء در خون خود غلطید تا بار دیگر سیدی از اولاد زهرا (س) این سرو مقاومت را با خون خود آبیاری کند.

شهادت جناب مستطاب سید عزیز مقاومت راه را برای فرعونیان زمان سخت‌تر و نابودی آنها را نزدیک می‌کند و شاید این‌بار هم موسایی که در خانه فرعون بزرگ شده آنها را از اریکه به زیر بکشد. همه ما دلمان برای سید تنگ می‌شود، برای صلابتش، برای شور او، برای آرامشش، برای لبخند او، برای نطق‌های آتشینش و برای اشکش در روضه خوانی اباعبدالله (ع). سید رفت تا در کنار دوستانش که همه اصحاب حسین (ع) بودند گرد خون خدا جمع شوند و در قهقهه مستانه شأن عند ربهم یرزقون باشند اما این داغ برای ما دوستدارانش و برای آقای ما سخت و طاقت فرساست. عاقبتی اینچنین نصیب ما ان‌شاء الله. اللهم ارزقنا.»

همچنین، عوامل فیلم سینمایی «قلب رقه» و چند تن از خانواده شهدای مدافع حرم، به مناسبت شهادت شهید سیدحسن نصرالله برای تماشای فیلم «قلب رقه» و طراحی عملیات پشتیبانی از جبهه مقاومت در حاشیه اکران‌های مردمی این فیلم در حسینیه هنر گردهم آمدند. سعید پروینی تهیه‌کننده «قلب رقه» در این مراسم بیان کرد: ما در کنار کمک به برگزاری اکران‌های خاص، بخشی از درآمد «قلب رقه» در اکران‌های مردمی عمار را به جبهه مقاومت اختصاص می‌دهیم.

سردرگمی در تعطیلی سینماها!

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه ۶ مهر در پی حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه لبنان به شهادت رسید و در پی این اتفاق در کشور ما ۵ روز عزای عمومی اعلام شد. به احترام شهادت دبیر کل حزب‌الله لبنان، اجراهای موسیقی و تئاترهای روی صحنه متوقف شدند اما همچنان خبری از تعطیلی سینماها نبود. در نهایت کانال تلگرام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی خبری که منبع مشخصی نداشت اعلام کرد که در پی شهادت رهبر جنبش مقاومت لبنان، تمامی سالن‌های سینمای سراسر کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند شد. تعطیلی سینماها که این روزها اکثر سانس‌های خودشان را به فیلم‌های کمدی اختصاص داده‌اند اتفاقی دور از ذهن نبود بلکه نکته جالب توجه این است که مدت زمان مشخص این تعطیلی اعلام نشد مانند یک فیلم سینمایی با پایان باز که نتیجه‌گیری آن به مخاطب واگذار شده باشد.

چند قدم مانده به دورهمی کوتاه و کودک/تعطیلی سینماها با پایان باز!

اما پیگیری‌های خبرنگار مهر از انجمن سینماداران، مؤسسه سینماشهر و سامانه سمفا مبنی بر اینکه سینماها از چه زمانی می‌توانند فعالیت خودشان را مجدد از سر بگیرند بی‌فایده ماند در نتیجه این موضوع به ذهن متبادر می‌شد که سینماها تا پنجشنبه ۱۲ مهر ماه و پایان عزای عمومی در کشور همچنان تعطیل باشند. از طرفی این موضوع مطرح بود که به دلیل مدت زمان طولانی عزای عمومی اکران فیلم‌های کمدی متوقف و اکران فیلم‌های غیرکمدی همچنان ازسرگرفته شوند تا آمار فروش سینماها و چرخه اکران فیلم‌ها در ایام تعطیلی با مشکل مواجه نشود. در نهایت روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه بدون هیچ اطلاع و خبررسانی خرید بلیت سینماها برای این روز، در سامانه‌های بلیت‌فروشی باز شد. این اتفاق درحالی افتاد که اجراهای موسیقی همچنان تا اطلاع‌ثانوی تعطیل بودند و خرید بلیت نمایش‌های روی صحنه از روز جمعه ۱۳ مهر امکان پذیر بود.

خبرهایی از جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان

در سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، ۱۷۶ فیلم بلند و کوتاه داستانی از ۴۸ کشور صربستان، تاجیکستان، بلغارستان، ازبکستان، مجارستان، ایتالیا، هندوستان، فلسطین، فرانسه، چین، اردن، روسیه، قطر، نروژ، ارمنستان، اسپانیا، مکزیک، آمریکا، مغولستان، پرتغال، هلند، آلمان، تونس، عراق، اوکراین، سوئد، فنلاند، سریلانکا، بلژیک، سوییس، ژاپن، آرژانتین، کره جنوبی، ترکمنستان، ترکیه، مولداوی، قزاقستان، لاتویا، بولیوی، شیلی، لوکزامبورگ، دانمارک، کانادا، لبنان، سوریه، اتریش، لهستان و تایلند حضور دارند.

همچنین، ۴۹ فیلم کوتاه در سه بخش فیلم‌های داستانی، پویانمایی و بخش ویژه کودکان غزه پذیرفته شده‌اند. اعضای گروه داوری این سه بخش متشکل از زهره زمانی فیلمساز و تهیه کننده، مهدی خرمیان انیماتور، بهرام عظیم پور انیماتور، وحید ملتجی فیلمساز و مدیر فرهنگی و حسین نمازی فیلمساز ارزیابی فیلم‌های راه یافته به این بخش‌ها را آغاز کردند.

در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۱۳ فیلم بلند داستانی به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان راه پیدا کردند که عبارتند از «آرزوی اسب چوبی»، «آن دو»، «باغ کیانوش»، «بامبولک»، «ببعی قهرمان»، «تابستان همان سال»، «دختر برقی»، «رویای پفکی»، «شمشیر و اندوه»، «شنگول و منگول»، «مافیای شجاعان»، «میرو» و «هرچی تو بگی». محمدرضا شریفی‌نیا، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه‌آهنگر، مجید اسماعیلی، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر و محمدامین همدانی هفت عضو هیئت داوران این دوره جشنواره هستند.

چند قدم مانده به دورهمی کوتاه و کودک/تعطیلی سینماها با پایان باز!

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از چهاردهم تا نوزدهم مهر سال ۱۴۰۳ (۵ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴) در شهر تاریخی فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود.

خبرهایی از دورهمی سینمای کوتاه و تعیین خانه جشنواره

در هفته گذشته اعلام شد که پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ میزبان هنرمندان، مخاطبان، دانشجویان و همه اهالی سینمای کوتاه خواهد بود.

همچنین، علاوه بر اعلام فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن در هفته‌های گذشته، در این هفته اسامی فیلم‌های مستند و همچنین فیلم‌های بخش ویژه «کتاب و سینما» و بخش «استعداد نو» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند.

بر این اساس، ۲۷ فیلم‌کوتاه در بخش ویژه «کتاب و سینما» که با مشارکت «خانه کتاب و ادبیات ایران» برگزار می‌شود، در این دوره جشنواره حضور دارند.

همچنین فهرست آثار ۲۰ کارگردان فیلم‌اولی راه‌یافته به بخش «استعداد نو» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد. انجمن سینمای جوانان ایران در راستای هدف «شناسایی و معرفی استعدادهای جوان» و پس از راه‌اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌ها، در قالب بخش ویژه «استعداد نو» میزبان آثار فیلمسازان فیلم‌اولی در ویترین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

درگذشت تهیه کننده سینما در روزهای پایانی هفته

جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما که چندی پیش به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پنجشنبه ۱۲ مهر درگذشت.

جلیل شعبانی آبان سال گذشته تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت و از ۲ سال قبل درگیر بیماری و درمان بود. این تهیه‌کننده روز پنجشنبه ۱۲ مهر به دلیل عوارض بیماری مغزی، درگذشت. «سرهنگ ثریا»، «قسم»، «منصور» و «سوءتفاهم» از جمله آثاری است که شعبانی تهیه‌کننده آن بوده است.

مراسم تشییع پیکر جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما روز یکشنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

کد خبر 6246435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha