۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۷

گزارش مهر؛

بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی درپائیز و زمستان/استانداردها رعایت شود

بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی درپائیز و زمستان/استانداردها رعایت شود

بوشهر- استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود که با رعایت الزامات و استانداردهای کشت می‌توان زمینه افزایش صادرات این محصول را فراهم کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه کشاورزی است که تولید گوجه فرنگی به عنوان یکی از مهمترین محصولات این استان محسوب می‌شود و تعداد زیادی از کشاورزان در این عرصه مشغول هستند.

اراضی کشاورزی از شمال تا جنوب استان بوشهر در فصل‌های پاییز و زمستان زیر کشت گوجه فرنگی می‌رود و در فصلی که بسیاری از نقاط کشور با کمبود در تولید روبرو هستند، محصول استان بوشهر روانه بازارها می‌شود تا کمبودها را جبران کند.

البته حجم بالای تولید گوجه فرنگی در این فصل در برخی از ایام سال باعث می‌شود که قیمت این محصول بسیار پایین آمده و در برخی موارد کشاورزان حتی رغبتی برای برداشت محصول خود نیز نداشته باشند.

یکی از مهمترین راهکارها برای رفع این چالش که تقریباً هر ساله تکرار می‌شود، استفاده از بازارهای خارجی و صادرات محصول گوجه فرنگی است که می‌تواند بخشی از تولید را روانه خارج از کشور کرده و تناسب بهتری را بین عرضه و تقاضا در کشور فراهم کند که کشاورزان کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

با وجود تلاش‌های کشاورزان برای تولید محصول سالم، در برخی موارد استفاده از برخی کودها و سموم و یا استفاده بیشتر از میزان استاندارد باعث می‌شود که محصول تولیدی راهی به بازارهای صادراتی نیافته و یا اینکه برگشت بخورد.

در همین راستا لازم است که کشاورزان استان بوشهر با رعایت الزامات و استانداردهای بین‌المللی به گونه‌ای از کود و سم استفاده کنند که هم محصول سالم تولید شده و هم بازارهای صادراتی را از دست ندهند.

بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی درپائیز و زمستان/استانداردها رعایت شود

تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور حمایت از کشاورزان در نقاط مختلف استان بوشهر آماده هستیم و در بازدید از مزارع به مسائل و مشکلات کشاورزان رسیدگی می‌شود.

مرتضی بحرانی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جاری حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر به کشت گوجه فرنگی اختصاص یابد که کشت پاییزه در سطح ۲ هزار هکتار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای کشت زمستانه در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان بیان کرد: کشت بهاره ۲۰۰ نیز در سطح هکتار انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در استان بوشهر تاکید کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی استان بوشهر صادر شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی استان بوشهر نیز خوراک صنایع تبدیلی و فرآوری می‌شود اضافه کرد: مابقی به صورت تازه خوری برای تعدیل و تنظیم بازارهای داخلی روانه بازار می‌شود.

بحرانی از پیگیری مسائل کشاورزان استان از جمله تأمین بذر و مسائل مربوط به تهیه و فراهم سازی بذر خبر داد و گفت: مسئله اخذ عوارض صادراتی برای محصول گوجه‌فرنگی از دیگر مطالبات کشاورزان است که در این راستا پیگیر هستیم.

بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی درپائیز و زمستان/استانداردها رعایت شود

دریافت شناسنامه سلامت برای محصولات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای سلامت و کیفیت محصولات باغی و جالیزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای ارتقای سلامت محصولات باغی و جالیزی و عرضه محصولات سالم، کشاورزان را ملزم به دریافت شناسه سلامت یا کد کیو آر دریافت کنند.

کشاورزان در زمان برداشت محصول و عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی حتماً شناسه سلامت داشته باشند که در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد کبری توکلی دریافت شناسه را برای عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و صادرات الزامی دانست و افزود: خرما، خیار سبز، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و کرفس محصولاتی هستند که عرضه و صادرات آن‌ها به بازارهای داخلی و یا خارجی مستلزم داشتن شناسه سلامت و یا کد کیو آر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات جالیزی چه گلخانه‌ای و چه مزرعه‌ای حتماً باید قبل از اقدام به کاشت به سامانه سماک مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام را جهت دریافت کد شناسه سلامت محصولات خود انجام دهند.

توکلی تاکید کرد: کشاورزان در زمان برداشت محصول و عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی حتماً شناسه سلامت داشته باشند که در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: صدور گواهی باقیمانده سموم و فلزات سنگین برای صادرات محصولات جالیزی و گوجه فرنگی، منوط به دریافت کد شناسه سلامت از طریق سامانه سماک است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به باغداران و کشاورزان توصیه کرد: با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مدیریت شهرستان‌ها و سازمان نظام مهندسی راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنند.

توکلی بیان داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، عرضه محصولات باغی و جالیزی تنها با داشتن شناسه qr ثبت شده در سامانه سماک امکانپذیر خواهد بود.

کد خبر 6246768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha