۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۷

در گفت وگو با مهر عنوان شد؛

تامین بذر سیب زمینی کاران ایلام/ برنامه ریزی برای تولید ۴۵۰ بذر

تامین بذر سیب زمینی کاران ایلام/ برنامه ریزی برای تولید ۴۵۰ بذر

ایلام- معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام از تامین بذر سیب زمینی کاران ایلام خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای تولید ۴۵۰ بذر در استان انجام شده است.

فریدون سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر از صدور اولین مجوز تولید غده بذری سیب زمینی با توجه وضعیت اقلیمی مناسب، حاصلخیزی و مناسب بودن خاک منطقه برای تولید غده بذری سیب زمینی خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از غده بذری گواهی شده در تولید محصول سالم و باکیفیت، وجود اراضی مستعد و قابل کشت سیب زمینی در سطح استان، وجود گمرک و پایانه مرزی مهران، اظهار امیدواری کرد: با تولید غده بذری سیب زمینی نیاز کشاورزان به بذر را که در حال حاضر از استان‌های دیگر وارد می‌شود و متحمل پرداخت هزینه هنگفت حمل و نقل می‌شوند را مرتفع سازد و علاوه بر تأمین سیب زمینی استان، مازاد آن نیز صادر شود.

سلیمانی اظهار داشت حدود ۱۰ هکتار از ارقام مختلف سیب زمینی از جمله آگریا، جلی، سانته، کلومبا، ساگیتا و … کشت شده است که پیش بینی می‌شود بیش از ۴۵۰ تن غده بذری سیب زمینی از این سطح تولید و برداشت شود.

وی تصریح کرد: سیب زمینی یکی از گیاهان مهم زراعی در جهان است. این گیاه از نظر میزان مصرف در سطح جهان بعد از برنج و گندم در جایگاه سوم قرار دارد؛ به همین دلیل این گیاه جز گیاهان حافظ امنیت غذایی محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام افزود: میزان بالای تولید سیب زمینی در واحد سطح و همچنین فراوانی تولید آن در کشورهای مختلف در مقایسه با سایر محصولات زراعی موجب شده است تا به سیب زمینی به عنوان ماده غذایی با ارزش در جهان توجه شود.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۲۰۲۲ سازمان فائو سطح زیر کشت سیب زمینی در جهان حدود ۱۷.۸۸۴ میلیون هکتار و میانگین عملکرد حدود ۲۱ تن در هکتار حدود ۳۷۵ میلیون تن سیب زمینی در جهان تولید می‌شود.

سطح زیر کشت سیب زمینی در استان ایلام ۵۳۲ هکتار است

سلیمانی عنوان کرد: سطح زیرکشت سیب زمینی در ایران براساس آمارنامه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۱۴۱ هزار هکتار بوده که با میانگین عملکرد ۳۷ تن در هکتار حدود ۵.۲ میلیون تن سیب زمینی تولید شده است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت سیب زمینی در استان ایلام براساس آمارنامه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۵۳۲ هکتار بوده که با میانگین عملکرد ۲۹.۸۱۸ تن در هکتار حدود ۱۶ هزار تن سیب زمینی در استان ایلام تولید شده است.

وی گفت: افزایش عملکرد سیب زمینی با استفاده از بذور گواهی شده سال‌هاست برای کشاورزان شناخته شده است. در بین عوامل متعدد و تأثیر گذار بر تولید محصول سیب زمینی بدون تردید بذر (غده) به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های تولید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از اهداف برنامه کنترل و گواهی بذر، تولید و تکثیر غده‌های سیب زمینی بذری با اندازه مناسب و عاری از بیمارهای قارچی، باکتریایی و ویروسی در سن فیزیولوژیکی است که به عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش میانگین عملکرد در واحد سطح است.

سلیمانی اظهار کرد: نظر به اهمیت توسعه پایدار تولید سیب زمینی به عنوان یکی از اهداف استراتژیک کشاورزی کشور، ضرورت تولید و تکثیر بذر (غده) گواهی شده جهت دست‌یابی به این مهم را دو چندان می‌کند. براین اساس و با توجه به اقلیم مناسب و سطح زیر کشت سیب زمینی در استان برای اولین بار مجوز شرکت تولید و فرآوری غده بذری سیب زمینی به منظور تأمین نیاز بذری استان و سایر استان‌های کشور صادر شده است.

وی گفت: در استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی ۵ رقم سیب زمینی از جمله آگریا، جلی، سانته، ساگیتا و کلومبا در سطح حدود ۱۰ هکتار کشت شدهو پیش بینی می‌شود از این سطح حدود ۴۵۰ تن غده بذری سیب زمینی تولید شود.

کد خبر 6246804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha