۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۵

آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر:

«ارز چند نرخی» موجب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است

«ارز چند نرخی» موجب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و پایداری هدایت کنیم، باید به تک‌نرخی کردن ارز توجه بیشتری داشته باشیم.

احمد آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره آثار منفی چند نرخی بودن ارز بر اقتصاد کشور، گفت: ارز چند نرخی باعث شده که بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور دچار مشکل شوند. سیستم چند نرخی به طور خاص در زمینه واردات و صادرات، مشکلات جدی ایجاد کرده و موجب افزایش رانت و فساد اقتصادی شده است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و پایداری هدایت کنیم، باید به تک‌نرخی کردن ارز توجه بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید به گونه‌ای تنظیم شود که فشار کمتری بر اقتصاد کشور وارد شود، ادامه داد: تفاوت میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی، یک چالش بزرگ برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد کرده است. زمانی که تفاوت قیمت‌ها بین نرخ نیما و بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند، شاهد کاهش تمایل به صادرات خواهیم بود. این مسئله به صورت مستقیم روی تراز تجاری کشور تأثیر منفی می‌گذارد و صادرات را دچار رکود می‌کند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع، گفت: نظام ارز چند نرخی انگیزه صادرکنندگان را کاهش می‌دهد، چرا که وقتی نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر از نرخ نیما است، صادرکنندگان ترجیح می‌دهند درآمد خود را با نرخ بازار آزاد به دست بیاورند که این موضوع به کاهش صادرات کشور منجر می‌شود و در نهایت به زیان کل اقتصاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیرات منفی نرخ‌های متفاوت ارز بر صنایع تولیدی و واردات کالا، افزود: از سوی دیگر، واردکنندگان کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌کنند، توان رقابت با کالاهای مشابهی را که با ارز آزاد وارد می‌شود، ندارند. همین موضوع موجب افزایش قیمت کالاها در بازار داخلی می‌شود و در نهایت مردم عادی بیشترین آسیب را از این وضعیت می‌بینند.

آریایی‌نژاد در پایان با تأکید بر لزوم اصلاح سیستم ارزی کشور، گفت: تک نرخی کردن ارز می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اما این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و جامع است تا بتواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. ما در مجلس باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا سیاست‌هایی تدوین شود که ارز تک‌نرخی به بهترین شکل ممکن اجرا شود و از رانت‌ها و فسادهای احتمالی جلوگیری کند.

کد خبر 6247445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha