۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹

مهر گزارش می‌دهد؛

قبولی «دولت چهاردهم» در آزمون «وعده صادق ۲»

قبولی «دولت چهاردهم» در آزمون «وعده صادق ۲»

کنش‌های رئیس‌جمهور پس از عملیات «وعده صادق ۲» و سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت چهاردهم، نشانه اراده کابینه پزشکیان برای هماهنگی و همدلی میان «دیپلماسی» و «میدان» است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: عملیات «وعده صادق ۲» علاوه بر نتایج معطوف به بازدارندگی، واکنش‌های گسترده جهانی و منطقه‌ای، تادیب و تنبیه رژیم صهیونیستی و افزایش حس غرور، عزت و وطن‌پرستی در میان افکار عمومی و جامعه ایرانی، سنگ‌محکی بود برای جریان‌های سیاسی و بخصوص دولت نوپای چهاردهم در همراهی و هماهنگی با نیروهای مسلح.

پس از پایان سفر پزشکیان به نیویورک و حمله صهیونیست‌ها به مقر حزب‌الله لبنان در «ضاحیه» که منجر به شهادت «سیدحسن نصرالله» شد، بسیاری از منتقدین دولت گستاخی رژیم اسرائیل در ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و تهدیدات گاه و بی‌گاه این رژیم، از زبان رسانه‌های صهیونیستی، علیه مقامات عالی جمهوری اسلامی را ناشی از دو اظهارنظر رئیس‌جمهور در نیویورک، یکی در «نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی» و دیگری «گفتگو با شبکه CNN» و همچنین بی‌عملی و مخالفت‌های دولت در خونخواهی شهید «اسماعیل هنیه» دانستند. در این میان، برخی ناظران سیاسی این دست انتقادات به رئیس‌جمهور را وارد نمی‌دانستند و از طرفی برداشت‌های نادرست از اظهارات پزشکیان و تیترهای جهت‌دار برخی رسانه‌های غربی نظیر «بلومبرگ» از سخنان وی، واقعیت دیگری برخلاف انتقادات مذکور را به اثبات می‌رساند.

در نگاه برخی منتقدین، دولت چهاردهم در فقره ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی به دولت حسن روحانی تشبیه می‌شد اما عملیات «وعده صادق ۲»، در شب چهارشنبه (۱۰ مهر ماه)، حقیقت دیگری را نشان داد؛ «مسعود پزشکیان» و دولتش نه تنها همچون دولت دوازدهم در ماجرای شهادت حاج قاسم سلیمانی و حمله سپاه به پایگاه «عین‌الاسد» منفعل و غیرهمراه با نیروهای «میدان» نبود، بلکه همچون «شهید سید ابراهیم رئیسی» و وزیر شهیدش «حسین امیرعبداللهیان» علاوه بر کنش‌های مؤثر در صحنه دیپلماسی، بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای در میانه «میدان» حضور داشت.

سفر رئیس‌جمهور به قطر، کمتر از ۲۴ ساعت از حمله موشکی به اسرائیل، و همچنین سفر «سیدعباس عراقچی» به لبنان با وجود تهدیدات صهیونیست‌ها، چهره متفاوتی را از دولت چهاردهم به مردم ایران نشان داد؛ «هماهنگ با میدان» و در عین حال «عملگرا».

عملگرایی دولت مسعود پزشکیان در حالی است که فرمایشات روز جمعه رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی تهران مبنی بر اینکه «[در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی] نه تعلل می‌کنیم و نه شتابزده می‌شویم» نیز حاکی از سیاست عملگرایانه و در عین حال انقلابی نظام جمهوری اسلامی بود.

علاوه بر کنش‌های رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه پس از عملیات «وعده صادق ۲»، سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» و اظهارات سخنگوی دولت در حمایت از اقدام نیروهای مسلح، نشانه اراده کابینه پزشکیان برای هماهنگی و همدلی میان «دیپلماسی» و «میدان» است.

قبولی «دولت چهاردهم» در آزمون «وعده صادق ۲»

پزشکیان: گنبد آهنین صهیونیست‌ها از شیشه شکننده‌تر است

مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم در جلسه هیئت وزیران که روز چهارشنبه مورخ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، تیتر مهم و قابل توجهی به رسانه‌ها داد؛ شاید بتوان اذعان به زبونی رژیم غاصب صهیونیستی از سوی رئیس جمهور، آن هم ساعاتی پس از عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق ۲ با این عنوان که «گنبد آهنین صهیونیست‌ها از شیشه شکننده‌تر است» را به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سخنرانی رئیس جمهور در واکنش به این اقدام برشمرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت و وعده برقرار فوری آتش‌بس در غزه را می‌دادند، افزود: «ما نیز به رغم انتظار به حق مردم در پاسخ به این جنایت، به امید اینکه نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم، اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید.»

پزشکیان با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد «گنبد آهنین ادعایی آنها از شیشه شکننده‌تر است»، تصریح کرد: «ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.»

واکنش رئیس جمهور به سخنانش در جمع وزرا محدود نشد. وی پیش از سفر خود به قطر نیز با اشاره به علت و ماهیت سفر خود به دوحه گفت: «طبیعتاً در مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا که متشکل از کشورهای آسیایی است نیز درباره وضعیت بحرانی منطقه، جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه انجام می‌دهد، عدم پایبندی این رژیم به قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن انسان‌های بی‌گناه، زنان، بچه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس گفتگو خواهیم کرد و در این گفتگوها به دنبال ایجاد یک زبان و نگاه مشترک در بین همه کشورها هستیم تا بتوانیم با اقدام مشترک صهیونیست‌ها را وادار کنیم دست از جنایت‌هایشان بردارند و اگر غیر از این بخواهند کاری کنند، طبیعتاً عکس‌العمل‌های سختی خواهند دید.»

پزشکیان در نشست مشترکی که با امیر قطر داشت بار دیگر از کلیدواژه «برادری» استفاده کرد و اظهار داشت: «ملت‌های منطقه با یکدیگر برادرند و لازم است وفاق و همدلی را میان خود تقویت کنند. اگر ما متحد و منسجم باشیم رژیم صهیونیستی جرأت نخواهد کرد اینگونه به جنایت و کشتار بپردازد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «ما به هیچ وجه دنبال جنگ و خونریزی نیستیم. از زمانی که بنده به ریاست جمهوری رسیدم در تمام مواضع خود اعلام کرده‌ام که به دنبال صلح و آرامش هستیم. باور ما این است که هیچ کشور و منطقه‌ای با جنگ به توسعه نخواهد رسید، لذا ما به هیچ وجه دنبال جنگ نیستیم، بلکه این رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کند ما را وادار به عکس‌العمل کند.»

رئیس جمهور افزود: «اگر رژیم صهیونیستی اشتباهی کند، جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطع و محکمی به او خواهد داد و به این موضع به طور جدی پایبند هستیم. ایجاد ناامنی و گسترش بحران از اهداف پلید رژیم صهیونیستی در منطقه است و ما باید از تحقق این اهداف جلوگیری کنیم. آمریکایی‌ها و کشورهای غربی باید از عامل خود در منطقه بخواهند که دست از این کشتار و جنایت بردارد و منطقه را ناامن نکند، چرا که ناامنی به نفع هیچ‌کس و هیچ دولتی، حتی به نفع خود کشورهای اروپایی و آمریکا نیست.»

پزشکیان در ادامه همین سفر، در دیدار با هیئت عالی رتبه حماس، بار دیگر تاکید کرد: «عدم وحدت و انسجام میان امت اسلامی عامل گستاخ شدن رژیم صهیونیستی برای ارتکاب و تشدید جنایت علیه مسلمانان مظلوم فلسطین و لبنان است. آنچه که ما به دنبال آن هستیم و چه در داخل کشورمان و چه در میان کشورهای همسایه و اسلامی آن را پیگیری می‌کنیم، تاکید بر استحکام روابط برادرانه و وفاق برای عزتمندی و سربلندی امت اسلامی است که در صورت تحقق آن طنین صدای واحد مسلمانان هر تجاوزگر و جنایتگری را از تعدی به حقوق امت اسلامی باز می‌دارد؛ امیدواریم خدای متعال همه ما را به این مسیر هدایت فرماید.»

حضور پزشکیان در نماز سیاسی عبادی جمعه که «جمعه نصر» نامگذاری شد و دعوت از مردم برای حضور همدلانه مردم در این نماز که با امامت و حضور مقتدرانه مقام معظم رهبری برگزار شد، بار دیگر نشان داد که رئیس دولت چهاردهم علی رغم تاکید بر صلح و دوستی، به وقت نیاز از میدان نیز حمایت می‌کند.

قبولی «دولت چهاردهم» در آزمون «وعده صادق ۲»

عارف: عملیات وعده صادق ۲ پاسخ به یک مطالبه جدی مردم کشور بود

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور هم نسبت به اقدام سپاه پاسداران در اجرای عملیات غرور آفرین وعده صادق ۲ واکنش نشان داد. وی در بازگشت از اجلاس دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اوراسیا گفت: «جمهوری اسلامی در طول تاریخ شروع کننده جنگ نبوده و معتقد به همزیستی و همکاری است، اما نشان دادیم که کوچک‌ترین اقدام علیه منافعمان را قاطعانه پاسخ می‌دهیم. عملیات وعده صادق ۲ پاسخ به یک مطالبه جدی مردم کشور و انتقام از خون‌های ریخته شده مهمان عزیز ما، شهید اسماعیل هنیه و شهید سیدحسن نصرالله بود. امیدواریم رژیم صهیونیستی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران درس عبرت گرفته و از شیطنت دست بردارد در غیر این صورت رزمندگان اسلام پاسخ جدی تری را به آنها خواهند داد.»

عارف همچنین در گفت‌وگو با «شبکه خبری المیادین» تاکید کرد: «ایران صبور است و به دنبال جنگ نیست، اما با کوچک‌ترین کینه توزی دشمنان خود مقابله خواهد کرد.»

وی در پاسخ به تهدیدهای توخالی مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان خاطرنشان کرد: «پاسخ‌های آتی ما بسیار شدید و ویرانگر خواهد بود. ما تاکنون در برابر رژیم صهیونیستی صبر نشان داده‌ایم و مجاهدان بزرگی چون شهید حسن نصرالله را از دست داده‌ایم.»

انصاری: عملیات وعده صادق ۲ در راستای دفاع مشروع بود

حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران و در واکنش به عملیات وعده صادق ۲ گفت: «عملیات شب گذشته نیروهای مسلح، در راستای دفاع مشروع و حفاظت از شهروندان و سرزمین کشورمان بود. اسرائیل اقدام غیرحقوقی و برخلاف موازین بین‌المللی در زدن مهمان ما انجام داد و اقدامات تحریک کننده داشت و مرتکب نسل کشی و کودک کشی شد از این رو به لحاظ حقوقی باید اقدام می‌کردیم. پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان در جای خود محفوظ است.»

دنیامالی: گنبد آهنین آبکشی بیش نیست

احمد دنیا مالی وزیر ورزش و جوانان نیز در همان جلسه در واکنش به عملیات صورت گرفته از سوی سپاه پاسداران تاکید کرد: «عملیات موشکی شب گذشته سپاه پاسداران نشان داد که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آبکشی بیش نیست. موفق شدیم به رژیم صهیونیستی نشان دهیم که اگر شرارت‌های دیگر انجام دهند حتماً پاسخ محکم‌تری خواهیم داشت.»

مؤمنی: اقدام بر اساس منشور سازمان ملل

اسکندر مؤمنی وزیر کشور هم در واکنش به عملیات موشکی سپاه گفت: «جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی خود و بر اساس منشور سازمان ملل متحد و حمایت از مردم جبهه مقاومت تصمیمات لازم را برای منافع ملی خودش گرفته و می‌گیرد.»

مهاجرانی: عملیات موشکی ایران در چارچوب دفاع بود

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در همین راستا با بیان اینکه حفظ آرامش مردم و جامعه مورد تاکید دولت است، گفت: «عملیات موشکی ایران در چارچوب دفاع انجام شد. مردم دلشان قرص باشد که آنچه که صورت گرفته در چارچوب دفاع بوده است. رئیس جمهور ما فردی هستند که سالیان سال در خودشان در سنگر دفاع مقدس تلاش کردند و لذا یکی از دفاع‌گران هستند، مواضع ایران همواره صلح‌طلبانه بوده و در راستای صلح حرکت می‌کند. طبیعتاً اگر هر زمانی بنا باشد پا را از گلیمش فراتر بگذارد و خدای ناکرده خدشه‌ای بر ساحت جمهوری اسلامی وارد کند مطمئن باشد که مردم دلیری داریم که پای این موضوع می‌ایستند و پاسخ خواهند داد.»

وی افزود: «فراموش نکنیم دولت بخشی از حاکمیت است وقتی حاکمیت تصمیمی را می‌گیرد حتماً دولت با او همسو است. بخشی از این تصمیم با حمایت و اجرای دولت در هماهنگی کامل صورت گرفته است. ما علاقه‌ای به افزایش جنگ‌افروزی مطلقاً نداریم، مردم عزیز در جریان باشند که رویکرد ایران رویکرد دفاع است، ما در دفاع مصمم‌ترین هستیم، همانطور که در جنگ هشت ساله نشان دادیم به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد ذره‌ای از خاک و نه حیثیت ایران لکه‌دار شود اینجا هم همین رویکرد را داریم.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «مردم دیدند که در ترور شهید هنیه، ایران دو ماه خویشتنداری کرد و علیرغم مطالبه بالای مردم هیچ پاسخی نداد به جهت اینکه علاقه‌مند بود در غزه صلح اعلام شود و خون بی‌گناهان ریخته نشود، در واقع این رژیم صهیونیستی بود که این فضا را دامن زد و مسلماً حق دفاع برای ما محفوظ بود.»

عزیز نصیرزاده: این عملیات یک اقدام متقابل و کاملاً قانونی بود

امیر عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با تاکید بر اینکه عملیات وعده صادق ۲ منطبق بر قوانین بین‌المللی و بر اساس منشور سازمان ملل متحد انجام شد، تصریح کرد: «این عملیات یک اقدام متقابل و کاملاً قانونی بود و درصد موفقیتش بالای ۹۰ درصد بود. اهداف ما در این عملیات کاملاً نظامی بود و به هیچ عنوان ما اهداف غیر نظامی را مد نظر نداشتیم و اصابت موشک‌های ما به اهداف نظامی انجام شد.»

سنایی: ایران در دفاع مشروع از خود تردید نمی‌کند

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در واکنش به این اقدام در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «عملیات وعده صادق ۲ حاوی این پیام روشن است که ایران در دفاع مشروع از خود و متحدینش تردید نمی‌کند. همچنین صلح و ثبات از مسیر احیای بازدارندگی می‌گذرد و تجاوزات و نقض پیوسته حقوق بین‌الملل از سوی رژیم غاصب صهیونیستی باید متوقف شود. در این شرایط حفظ غرور، هویت و وحدت ملی ایرانیان یک اصل است.»

کد خبر 6247505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
      0 0
      درود بر پزشکیان رئیس جمهور ایران