۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱:۱۸

مطالعات نشان می دهد؛

آلودگی هوا می ‌تواند رشد مغز کودکان را تغییر دهد

آلودگی هوا می ‌تواند رشد مغز کودکان را تغییر دهد

یک بررسی جدید نشان می دهد که به نظر می رسد حتی سطوح استاندارد آلودگی هوا هم باعث ایجاد تفاوت در مغز کودکان در حال رشد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «کاملیا هوستینار»، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده مقاله، می‌گوید: «ما شاهد تفاوت‌هایی در پیامدهای مغزی بین کودکان با سطوح بالاتر قرار گرفتن در معرض آلودگی در مقابل سطوح کمتر قرار گرفتن در معرض آلودگی هستیم.»

در مجموع، تیم تحقیق ۴۰ مطالعه را بررسی کردند. در اکثر مطالعات آلودگی هوای بیرون با تفاوت‌هایی در مغز کودکان، از جمله میزان ماده سفید مغز مرتبط نشان داده شدند.

این تفاوت‌ها بر مهارت‌های تفکر تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است نشانگرهای اولیه آلزایمر باشد.

از آنجایی که مغز کودکان هنوز در حال رشد است، آلودگی هوا خطرات خاصی را برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد. محققان توضیح دادند که کودکان نسبت به وزن شأن، آلاینده‌های بیشتری را نسبت به بزرگسالان جذب می‌کنند.

در بررسی جدید، تحقیقاتی از ایالات متحده، مکزیک، اروپا، آسیا و استرالیا بررسی شد که در آنها، سطوح آلودگی با پیامدهای مغزی در سنین مختلف، از نوزادان تا سن ۱۸ سالگی مقایسه شده بود. برخی به تغییرات شیمیایی در بدن که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد پرداخته بودند. برخی دیگر به دنبال تومور در مغز و سیستم عصبی مرکزی بودند.

هر مطالعه معیارهای کیفیت هوا را براساس محله یا آدرس کودکان بررسی کرده بود و تفاوت‌های مغزی در مناطق بسیار آلوده و همچنین مناطقی که استانداردهای کیفیت هوای محلی را برآورده می‌کردند مشاهده شد.

تحقیقات انجام شده در مکزیکوسیتی تفاوت‌های چشمگیری را در ساختار مغز در مقایسه با کودکان مناطق کم آلودگی و پر آلودگی نشان داد.

آلودگی ناشی از آتش سوزی‌های جنگلی، نیروگاه‌های زغال سنگ و بسیاری از منابع دیگر بود.

کد خبر 6248939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha